10+1 koleszterincsökkentő tipp - előzze meg az érelmeszesedést! - Dr. Zátrok Zsolt blog

10+1 koleszterincsökkentő tipp – előzze meg az érelmeszesedést!

Szeretné tudni, hogyan előzheti meg az érelmeszesedést és ezzel hogyan kerülhet el számos olyan problémát, mint szívinfarktus, sztrók vagy éppen elbutulás? Bár az orvosa felírhat önnek koleszterincsökkentő gyógyszereket, ha azonban folytatja eddigi étkezési szokásait, akkor legfeljebb lelassítani lehet a plakk vastagodási folyamatát. Hasznosabb tudni, hogy koleszterint kizárólag az állati eredetű táplálékokkal vehet magához. Csak étkezési szokásai megváltoztatásával tehet az érelmeszesedés elkerüléséért. Olyan étrendet kövessen, amely természetes úton segíti kitisztítani a verőereit!

Kurkuma

A kurkuma az indiai és ayurvédikus konyha népszerű fűszere. A kurkuma elsődleges polifenolja a kurkumin, ami már régóta közismert a szívvédő hatásáról. A kurkuma kivonat LDL koleszterincsökkentő hatású és “oldja” az artériákban felhalmozódó plakkokat.

Egy 2011-ben, a Molecular Nutrition & Food Research folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatók megállapították, hogy a kurkuma képes csökkenteni a koleszterinszintet és elnyomni a korai atheroscleroticus elváltozásokat, jobban, mint a lovasztatin nevű koleszterinszint-csökkentő gyógyszer.

Továbbá egy 2006-os egereken végzett tanulmány azt javasolja, hogy a kurkumin segíthet megelőzni az arteriák elzáródását.

Fokhagyma

A fokhagyma az egyik legjobb élelmiszernek tekinthető, mert szinte kipucolja az artériákat. Tanulmányok sora bizonyítja, hogy a fokhagyma segít megelőzni a szívbetegségeket, csökkenti a vérnyomást, és lassítja az ütőér elmeszesedésének folyamatát. Egy tanulmány kutatói megállapították, hogy a fokhagyma megakadályozhatja a plakkok megtelepedését az artériákban.

1997-ben a Nutrition folyóirat által közölt klinikai vizsgálatok eredménye alapján elmondható, hogy a fokhagyma pozitív hatással van az ütőér elmeszesedésének megelőzésére és kezelésére. Egy 1999-es tanulmány pedig azt is megállapította, hogy vérhígító hatásánál fogva a fokhagyma több, mint 50%-al képes csökkenteni a a stroke és a szívroham kockázatát.

Gyömbér

A gyömbér hihetetlen gyulladásgátló és antioxidatív hatással bír. A gyömbér olyan szívvédő vegyületeket tartalmaz, melyek az koleszterincsökkentő hatásuk révén akadályozzák meg az artériák elzáródását, és a plakk felhalmozódását.

A Journal of Nutrition folyóiratban, 2000-ben megjelent tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a gyömbérkivonat csökkentheti a vér koleszterin-, és triglicerid szintjét, valamint az LDL-kötésű zsír-peroxidok és az az LDL-aggregáció szintjét is.

Cayenne bors (más néven Chili-őrlemény)

Ez a fűszer is segít kitisztítani az artériákat. A cayenne borsban található vegyület, a kapszaicin LDL koleszterincsökkentő hatású. A Cayenne bors csökkenti a szélütés és a szívroham kockázatát is, valamint javítja a vérkeringést.

Egy 2009-ben közölt tanulmány megállapította, hogy a kapszaicin segíthet megelőzni HAART ( Highly Active Antiretroviral Therapy- nagy hatékonyságú antiretrovirális terápia) gyógyszerek ( a HIV fertőzést kezelik vele) okozta tüdő és érrendszeri szövődményeket.

Citrom

Ha citromos vizet iszik reggelenként, jót tesz az egészségének és a szívének. A citrom koleszterinszint csökkentő, és az artériák oxidatív károsodását megelőző hatásáról ismert. A citrom kiváló forrása az antioxidáns hatású C-vitaminnak is. A magas dózisú C-vitamin bevitel erősíti az artériákat, csökkenti az összkoleszterinszintet, növeli a nagy sűrűségű lipoprotein (HDL) arányát, gátolja a vérlemezkék aggregációját, és csökkenti a gyulladást.

Fahéj

Egy 2003-as tanulmány, melyet a Diabetes Care folyóiratban publikáltak, bebizonyította, hogy akár már napi egy, három vagy hat grammnyi fahéjmennyiség is csökkentheti a glükóz, a trigliceridek, és LDL-koleszterin szintjét, valamint a 2-es típusú cukorbetegek összkoleszterinszintjét.

A vizsgálat során 60 cukorbeteget figyeltek meg egy 40 napos időszak alatt. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a fahéj segíthet csökkenteni a a szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezőit.

Őrölt lenmag

A lenmag egy másik fontos szívvédő élelmiszer. Az őrölt lenmag kiváló forrása az alfa-linolénsavnak, ami egy omega-3-ecetsav, amely csökkentheti a gyulladást és a vérnyomást.

Az Atherosclerosis folyóiratban 1997-ben megjelent tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a lenmag nyulak esetében 46%-al csökkentette az aorta érelmeszesedését.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a mérsékelt lenmagpótlás hatékony kezelés a hiperkoleszterinémiás atherosclerosis csökkentésében.

Koreai savanyúkáposzta, a kimchi

A kimchi egy népszerű koreai probiotikus étel, mely többek között kínai kelt vagy vajretket és pirospaprikát tartalmaz. Ez az egyszerű , erjesztett étel lassítja az artéria elmeszesedésének folyamatát.

Egy 2007-es tanulmány szerint, mely a Journal of Agricultural and Food Chemistry hasábjain jelent meg, a kimchi egy aktív vegyülete, az úgynevezett 3-94-hidroxi-3,5-dimetoxi-fenil segít megakadályozni az aorta elmeszesedését a magas koleszterintartalmú ételekkel táplált nyulak testében. A koreai savanyúkáposzta képes lebontani a mérgező vegyi anyagokat, beleértve a biszfenol A-t és a rovarölő klórpirifoszt is.

Szezámmag

Egy három hónapos egerek vizsgálatával végzett tanulmány (Journal of Medicinal Food 2006) azt sugallja, hogy a szezámolaj (a szezámmagból nyert olaj) zsírsav tartalma hatásosan csökkenti az ateroszklerózisos felrakódások kialakulását, csökkenti a vér koleszterinszintjét, valamint a triglicerid és az LDL koleszterin szintet.

Gránátalmalé

A gránátalmalé magas antioxidánstartalma és punicic sav tartalma miatt úgy vélik, hogy segít csökkenteni a plakk-képződést, az artériák elzáródását, és felveszi a harcot az ateroszklerózissal szemben.

A gránátalma leve olyan, a szív egészsége szempontjából hasznos anyagokat is tartalmaz, mint a magnézium és szelén. Az American Journal of Cardiology-ban, 2009-ben megjelent randomizált, párhuzamos tanulmány alapján a kutatók megállapították, hogy már napi 240 milliliternyi (ml) gránátalmalé fogyasztása akár 18 hónapig lelassítja a progresszió, a nyaki verőér betegség progresszióját azon betegek körében, akiknél megtalálható a koszorúér-betegség rizikója.

+1 koleszterincsökkentő javaslat: növényi alapú étrend!

Az egyes különálló tápanyagok erőltetése helyett sokkal hatékonyabb, ha teljes értékű növényi eredetű tápanyagokat fogyaszt és teljes mértékben elhagyja az állati eredetű tápanyagok bevitelét!

Koleszterint kizárólag állati termékekkel lehet a szervezetbe vinni, a növények nem tartalmaznak koleszterint!

Tudományosan bizonyított tény, hogy azokon a helyeken, ahol az étrend növényi eredetű táplálékokból áll, ott a szív és érbetegségek, az elbutulás, a cukorbetegség, reuma és más autoimmun betegségek, a daganatok és számos más betegség előfordulása rendkívül alacsony, szemben azokkal a helyekkel, ahol állati eredetű anyagokat is fogyasztanak.

A növényi alapú étrend változatos, tápláló és egészséges – nem kell méricskélni, hogy miből-mennyit. Egyszerűen csak vegyesen kell étkezni! Még mértékletesség sem kell, mert a növényi táplálékok másképp hasznosulnak, mint a feldolgozott élelmiszerek.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)