Nem szkafander, hanem izomregeneráció gyorsító gép

A napokban az úszó VB és a Tour de France kapcsán több cikk jelent meg, melyek szkafanderszerű öltözetben ücsörgő sportolókat mutattak, de a cikkekben többnyire elmaradt annak említése, hogy mire is jó ez a “ruha”. Az ok az izomregeneráció. Nézzük miről van szó pontosan!

Compex-sport-keszülékek-banner
Compex-sport-keszülékek-banner

 

A versenysportban minden másodperc, sőt századmásodperc számít! Sok-sok sportoló edz keményen és készül a versenyekre. Az edzések során az izomműködéshez energiát biztosító anyagcsere folyamatokban sok bomlástermék (metabolit) keletkezik. Különösen akkor, ha magas intenzitáson, az aerob-anaerob határon történik az edzés. Az egyik legismertebb ilyen anyag a tejsav. Ha felszaporodik az izmokban, az az izmok fáradságát, merevségét okozza (edzetlenség esetén az izomlázat). Ilyen állapotban a következő edzésen vissza kell venni az edzésintenzitásból. Ha nem tesszed, az könnyen sérüléshez vezet. Ha viszont az edzésintenzitást csökkented, akkor a teljesítményjavulás elmarad – ezzel búcsút is inthetsz a jó eredménynek.

Nem kell azonban sportolónak lenned, hogy egy fizikai aktivitás utáni napon kellemetlen fáradtsággal a tagjaidban ébredj. 35 év felett, különösen a rendszertelenül sportolsz, tapasztalhatod, hogy egy baráti focimeccs vagy kosarazás, vagy éppen egy kis kerékpározás után “nem esik jól” a séta sem, a combod még a lépcsőn lefelé is kellemetlenül feszül, szinte fáj. Ezt az izmaidban maradt metabilitoknak “köszönheted”.

 

Az izomregeneráció jelentősége

A sportolók régóta tudják, hogy nagyon fontos a metabolitoktól való megszabadulás. Az edzést követő “levezetés” régi módszer, ami alacsonyabb intenzitású mozgásokból áll: lassú kocogás, majd az edzésen leginkább megdolgozott izmokra koncentráló nyújtó, lazító gimnasztika.

Hosszú Katinka hidegvizes kádfürdői is a regenerációt szolgálják. Napjainkban a hagyományos módszerek helyett vagy részben mellette egyre terjednek az eszközös regenerációs módszerek, mint az izomstimuláció vagy éppen a kompresszió (nyomás) terápia.

A gyorsabb izomregeneráció nagyon fontos a sportban. Aki gyorsabban regenerálódik, tartósabban tud magas intenzitású edzést végezni. Mivel az izomerő és izomteljesítmény leginkább magas intenzitáson növelhető, így aligha kérdéses, hogy a gyorsabb regeneráció érdekében érdemes mindent megmozgatni, mindent bevetni.

A regeneráció másik fontos szerepe, hogy mérsékelheted a sérülések előfordulását. A merev, fáradt izmok ugyanis könnyebben sérülnek.

A regeneráció tehát a sport elengedhetetlenül fontos, integráns része. Az aktivitást követően azonnal, de maximum 90 percen belül végezd.

 

Hogyan történik a kompressziós masszázs?

A kompressziós készülékhez olyan mandzsettákat csatlakoztathatsz, amiben több légrekesz található. A készülék ezeket a légrekeszeket egyenként vagy csoportosan, az előre beállított sorrendben egy megadott nyomásra fújja fel.

Ez összenyomja a szöveteket, benne az izmaid és a bennük levő ereket. A felfújás sorrendjének állításával a szövetek közötti víz, továbbá a kapillárisokban, vénákban levő vér “irányítható és terelhető”. A kíméletes masszázs fellazítja a merev izmokat, eltávolítja a felesleges vért és folyadékot, miközben “magával viszi”, mintegy kinyomja az izmokból a metabolitokat, tejsavat is.

 

Mikor érdemes használnod?

Minden edzést követően, a leginkább igénybe vett izmaidon. Nemcsak a lábra, hanem a karra és a törzsre is vannak mandzsetták, így bárhol kezelhetsz. Sérülés után mindig alkalmazható, mert passzívan átmozgatja az izmokat, javítja a mikrocirkulációt és ezzel gyorsítja a gyógyulást.

Hasznos segítség nemcsak az edzések, hanem az olyan versenyek során is, ahol sorozatterhelés történik (pl. a vívók egymást követő asszói vagy a küzdősportok egyes mérkőzései között). Optimálisabb regenerációt tesz lehetővé a masszázs és más egyéb technikák kiegészítéseként.

Amerikában már annyira népszerű, hogy nemcsak a sportklubok alkalmazzák, hanem a fitnesztermekben az edzést követően úgynevezett Recovery szolgáltatásokat (masszázs, szauna, izomstimuláció, kompresszió, jégkád) is választhatsz.

Készítettem egy videót, amiben a Power Q-1000 Premium nyomásterápiás készüléken keresztül részletesen bemutatom a kompressziós regenerációt, érdemes megnézned.

 

Izomregeneráció javítására ezeket a készülékeket ajánlom

 

CÍMKÉK
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)