Izomstimuláció, avagy az izomképességek „felülírása”

Izomstimuláció…bizonyára találkoztál már különböző hirdetésekkel, melyek speedfitneszt vagy “kockahas” stimulátort kínáltak. Tegyünk rendet a fogalmakban és nézzük meg, hogy mit jelentenek az egyes módszerek. Összefoglalom, hogy mit várhatsz ezektől a módszerektől és mikor melyiket érdemes választanod. Előrebocsátom, az izomstimuláció kiválóan alkalmas a hagyományos edzés kiegészítésére, de soha nem helyettesíti azt. 

Compex-sport-keszülékek-banner
Compex-sport-keszülékek-banner

Az elektromos izomstimuláció

Jól szabályozott elektromos impulzusokkal az izmaid összehúzódását válthatod ki. Maga a kontrakció teljesen azonos módon zajlik le, mint az akaratlagos mozdulatod esetén. Ha pedig a mechanizmus azonos, akkor az izomra gyakorolt hatása is. Az izom ereje, tömege, állóképessége, kitartása, reakciósebessége növekszik.

A felsorolt izomképességeket azonban nem fejlesztheted egyszerre. Ha izomtömeget növelsz, az veszítesz az állóképességedből és viszont, ha az állóképesség javításán dolgozol, akkor veszítesz az izomtömegedből.

Az akaratlagos edzés során az agy kontrollálja az egy gyakorlat során összehúzódó izomrostok mennyiségét. Azaz akármekkora súlyt akarsz is emelni, ez a kontroll nem engedi összehúzódni az összes izomrostod. A szervezet tartalékol. Izomstimulációval “megkerülheted” ezt a korlátot. Az összes rost sosem fog egyszerre összehúzódni, mert mindig vannak olyan izomrostok, melyek úgynevezett refrakter (nem ingerelhető) állapotban vannak. Ilyen állapotban levő rostok nem vesznek részt az összehúzódásban.

Az elektromos impulzus paramétereivel (frekvencia, impulzustartam, felfutási és lecsengési idő, intenzitás és pihenési szünet) szabályozhatod, hogy az izom milyen képességét módosítod. Más impulzust igényel a felkar, az mell, a has, a hát vagy éppen a combizom. Szintén másképp kell kiváltanod a lassú vagy éppen a gyors izomrostok összehúzódását. Az impulzus percíz beállításával pontosan szabályozhatod, hogy az állóképességed javítod, a kitartó erőt fokozod vagy éppen izomtömeged növeled – céljaidnak megfelelően.

Speedfitnesz vagy egyéni izomstimulátor készülék?

Az előző bekezdésben leírtakból következik, hogy mást várhatsz egy speedfitnesz készüléktől és mást egy izomstimulátor készüléktől.

A speedfitnesz készülékek többsége “szalonban”, edzőteremben elérhető. Egy speciális ruhába kell belebújnod, az anyagba varrva vezetékek haladnak az izmaidhoz, általában 10-12 izomcsoport bontva. A ruha egy központi egységhez csatlakozik, ez adja le az elektromos impulzusokat, melyek izomösszehúzódást váltanak ki az izmokban. A speedfitnesznél a ruhába vart elektródák pozíciója adott, ami nem biztos, hogy követi a Te sajátosságaid. Az impulzust ugyanis az izom motorospontjára kell leadni. Ez a pont egyéni eltéréseket mutat. Az “egyenruha” és egyen-pozíció nem elegendóen precíz. A nem precíz impulzus leadás pedig a kezelés hatékonyságát csökkenti.

További probléma, hogy egy készülék egyetlen impulzusgenerátorral rendelkezik. Így csak a csatornához tartozó intenzitás (áramerősség) szabályozása lehetséges. Nem tudsz eltérő impulzust leadni a karizmodnak és mást a combodnak. Pedig beláthatod, hogy ezek eltérőt igényelnek. Az általam kipróbált készülékekkel az volt a fő problémám, hogy miközben a karizmaimon már fájdalmashoz közeli volt az áramintenzitás, a combizmaimat még alig-alig mozgatta meg az impulzus. A speedfitnesz eszközök általános célú erősítést, fitnesz célt szolgálnak és véleményem szerint nem alkalmasak speciális felkészülés támogatásra. Akinek a célja a formásabb alak, gyorsabb zsírleadás, gyorsabb izomtömeg növelés, annak a speedfitnesz nagyszerű eszköz.

Az egyéni izomstimulátor teljesen más célt szolgál. Egyrészt nem kezelheted vele a teljes tested. Egy adott testtájra, izomcsoportra tudsz vele fókuszálni. Az elektródák szabad elhelyezése révén rendkívül precízen és hatékonyan kezelhetsz. Ez azért jó, mert általában izomcsoportonként más képességre van szükséged a sportodhoz. Például egy távolugrónak az elrugaszkodás segítése érdekében a maximális erőkifejtés képességét (IIb. gyors izomrostok) kell fejleszteni az elrugaszkodó lábán, azonban a másik oldalon és a törzsizmokon ezzel szemben a kitartó erőt, állóképességet kell fejlesztnie, mert ez biztosítja az elrugaszkodást szükséges stabilitást, tartást.

A combizmokat másképp kell kezelnie egy pályakerékpárosnak és egy országúti bringásnak. A pályakerékpár futam néhány percig tart és a maximálishoz közeli erőkifejtést igényel. Egy országúti verseny több óra, amiben átlagos tempójú és intenzívebb szakaszok váltakoznak, más izomrostok (I.típusú, lassú rostok) fejlesztését igényli.

Az egyéni izomstimulátort akkor tudod maximálisan kihasználni, ha versenysportot űzöl és javítani szeretnéd az eredményed. A sportágadban leginkább fontos izomcsoportra fókuszálhatsz – pl. kerékpározásban, futásban a comb és vádli izmok, illetve a stabilitást biztosító törzsizmok kezelése elegendő.

Izomképességek felülírása

A sporteredményeid -azaz hogy miben vagy igazán jó- veled született izomrost arányon alapulnak.

Ha az I. típusú (úgynevezett lassú) rostjaid dominálnak, akkor állóképességi sportokra vagy “jó”. Hiába próbálsz izomtömeget növelni, nem fog menni, mert az izomtömeget a II-es típusú rostok, azon belül is főleg a II.b rostok adják.

A genetikailag kapott izomrost “keveréked” a kutatások szerint nem módosíthatod jelentős mértékben. Azaz az I-es rostokat nem tudod “átkonvertálni” gyors rostokká és fordítva.

Ebből következik, hogy “genetikai csapdában vagy”. Ha lassú rostjaid vannak, akkor ne akarj testépítő lenni, mert nem fogsz tudni tömeget növelni. Ha viszont II.b rostjaid vannak, akkor maratonfutóként csak közepes eredményig juthatsz. A “tudományos alapú sportági kiválasztás” például azt a célt szolgálja, hogy a gyermeket azon sportág irányába tereljék, amelyre az izomzata predesztinálja.

Egyetlen “kiskapu” van, az intermedier (II.a.) rostjaid. Ezek megfelelő tréningezés hatására hajlamosak “alakot váltani”, azaz átalakulni I-es vagy II.b rosttá. (De nem mind és nem teljes mértékben).

Az izomstimulátor készülékkel nagyon precízen fókuszálhatsz ezekre a rostokra és irányíthatod, hogy mely képességed irányába tolódjanak el. Választanod kell, hogy állóképesség, kitartó erő, maximális erő vagy izomtömeg javítása a célod. Ezek közül csak egyet tudsz kimaxolni. Az izomtömeg növelése biztosan rontani fogja az állóképességed, míg az állóképesség javítása csökkenti az izomtömeget.

Ha viszont tudod, mi a célod, akkor már a stimulátort nagyon hatékonyan alkalmazhatod. Olvasd el “önkísérletemről” szóló írásomat, amiben személyes példámon keresztül mutatom meg, mire képes a célzott izomstimuláció! 

Az izomstimuláció és regeneráció

Az izomstimuláció közvetlenül hat az izomfejlesztésre, azonban közvetetten -az izomregeneráció javítása révén- is javíthatod a teljesítményed.

Az edzés hatására az izmokban anyagcsere bomlástermékek (metabolitok) keletkeznek. Ezek okozzák a fáradtságot, izommerevséget, izomlázat, stb. A pihenés lényege, hogy időta adj a szervezetednek ezek eltávolítására. Az izomstimulátor kezelést használhatod edzés utáni levezetésként. Akkor van hatása, ha edzést követő 2 órán belül lezajlik a kezelés is. Az izomregenerációt javító programok 2-3-szorosra növelik az izom vérátáramlását. Az orvosi tanulmányok szerint a tejsav és metabolitok 40-50%-át ez “kimossa”, így lényegesen lerövidítheted a regenerációs időt. A gyorsabb regeneráció hatása, hogy hamarabb edzhetsz magas intenzitással. Magasabb edzésintenzitás pedig gyorsabb fejlődést biztosít.

A speedfitneszt akkor érdemes alkalmaznod, ha javítanád az általános izomállapotod, izomtónusod és formálnád az alakod, de nincs speciális sportbeli célod. Az egyéni (sport) izomstimulátor készüléket ezzel szemben kifejezetten akkor javaslom, ha rendszeresen edzel, rész veszel amatőr vagy profi versenyeken és a sportbeli eredményed -pontosan meghatározható irányban- javítani szeretnéd.

Ha kipróbálnád az izomstimulációt, akkor ezeket a készülékeket ajánlom

MM - mainpage

Legyen az első hozzászóló on "Izomstimuláció, avagy az izomképességek „felülírása”"

Hozzászólás írása

E-mail cím (nem publikus)


*