Kerékpározás és izomstimuláció

Személyes meggyőződésem, hogy valamennyi sportoló közül a kerékpáros profitálhat a legtöbbet az izomstimuláció használatából. Leginkább azért, mert a kerékpározás során döntően a lábizomzat, azon belül is a quadricepsz állapotától függ a teljesítmény. Erre a hatalmas izomra fókuszálva a stimulációt akár 100Watt (!!!) plusz teljesítményt “nyerhetsz”. Ez pedig brutál különbséget jelent. Olyan, mintha öt-hat kilóval csökkenne a bringád súlya. Egy ilyen bringáért viszont többmilliót kell fizetned… egy csúcs-izomstimulátor viszont alig haladja meg a százezret… nehéz döntésnek tűnik 🙂 … 

A kerékpározás izmai

kerékpározás pedálfordulatban résztvevő izmok

A kerékpározás során a pedál forgatásában az alsó végtag szinte összes izma részt vesz. A fenti (www.trainingpeaks.com-ról származó) ábrán láthatod, hogy az egyes izmok a pedálfordulat melyik tartományában “dolgoznak”. A diagramot elektromiográf (EMG – az izmok elektromos aktivitását rögzítő készülék) segítségével, mozgás közben regisztrálták. A legnagyobb erőt a quadricepsz fejti ki. Egyébként is ez a tested legnagyobb tömegű izma! Ennek ereje, állóképessége döntően befolyásolja a teljesítményed.

Bár nyilvánvaló a lábizmok szerepe, de kerékpározás során is igen fontosak a far és a törzs (deréktáji és has) izmok. Ha ezeket nem erősíted, akkor -különösen hosszabb távokon-, a támaszkodó és a könyöklő pozíciókban egyaránt fájdalom jelenhet meg, mely akadályozza a koncentrációt és motivációt. Iktass be rendszeresen súlyzós edzéseket, sajátsúllyal történő gyakorlatokat a has és deréktáj izmainak edzéséhez.

Az izomstimuláció és a kerékpáros felkészülés

Arról, hogy mi mindenre jó az izomstimulátor a sportolónak ebben a cikkemben olvashatsz. Ebből ki fog derülni számodra, hogy az izomstimulációhoz idő kell! Ha a munkád, aktivitásod olyan, hogy egy percre sem tudsz megállni, nincsenek “üres óráid”, akkor a stimulátor használatára sem lesz időd. Ha viszont irodai, ücsörgős a melód, akkor nagyot tudsz nyerni a stimulációval, hiszen ezt a passzív időszakot tudod a combizom edzésére fordítani. Az izom számára a több edzés gyorsabb fejlődést jelent!

kerékpározás

A nyeregben Tóth Gábor a Triatád versenyzője-edzője az eXtremeMan hosszútávú triatlon bajnokságon – az üléspozíció szerepét ne becsüld alá!

Két fő módon javíthatod stimulációval a teljesítményedet. Közvetlenül az izom erősítésével és közvetetten, az izomregeneráció gyorsítása révén.  

A közvetlen izomkezelés célja

  • a távtól függő képesség javítása:
    • állóképesség (hosszú távokhoz, közepes intenzitás, de tartósan)
    • kitartó erő (rövid távokhoz, amikor maxhoz közeli intenzitás kell)
    • izomerő, izomtömeg és robbanékonyság növelése sprintekhez (pl. pályakerékpár)
  • a pedálfordulat és az iramtartás javítása
  • izom vérellátás javítása (magasabb aerob küszöb)
  • az izom stressztűrő képességének javítása (ez valójában a metabolitokkal szembeni ellenállás javítása, azaz végső soron a fáradékonyság csökkentése)

A regenerációs kezelés célja

  • a leginkább igénybe vett térdízület és combizmok felfrissítése
  • a merevséget és fáradtságot okozó metabolitok mielőbbi kimosása, melynek
  • eredménye a frissebb izomzat és
  • folyamatosan magas intenzitással tudsz edzeni, gyorsul a fejlődésed.

Olvasd el ezt a cikkemet, hogy megértsd, milyen módon hat az izomstimuláció és mitől függ a hatása!

Hogyan kell használni az izomstimulátort?

Maga a stimulációs kezelés tök egyszerű. 1-2 óra alatt elsajátíthatod, hogyan és hova ragaszd fel az elektródákat, hogyan állítsd be az intenzitást, stb. A combizom erősítés 4 csatornás izomstimulátorral című cikkemben részletes ismertetést, sőt edzéstervet találsz arra, hogyan kezeld a quadricepszed.

A “tudomány” nem is a végrehajtásban van, hanem abban, hogy melyik programot, hányszor és hogyan alkalmazd. Mert ahogy fentebb említettem, az izomstimulációs impulzus beállításai függvényében eltérő lesz a hatás.

Más kezelés kell az állóképesség javításhoz, az izomerő növeléshez, a robbanékonyság fokozáshoz vagy éppen az aerob-küszöb feljebb “tolásához”. Szóval nem lehet “ész nélkül stimulálni”, mert ha például hosszú távra készülsz, de nekiállsz izomtömeg növelő kezeléseket csinálni, akkor hetek alatt lerontod az állóképességed!  Vagy fordítva: sprinterként a túlzásba vitt állóképességi kezeléssel veszíteni fogsz az izomerődből és robbanékonyságból.

Ha nem tudod, hogyan alkalmazd a stimulátort, hogyan integráld az edzéseidbe, fordulj hozzám tanácsért!

Mindent egyben az izomstimulátorok sportbeli alkalmazásáról

Szeretnél mindent megtudni arról, hogy a sportolóknak kifejlesztett izomstimulátorok milyen célt szolgálnak, miben segíthetnek neked és ennek milyen haszna lehet számodra?

Ha igen, akkor add meg a mail címed és kattints a “Kérem a tájékoztatót” gombra.

Mivel a stimulátor ezerféle lehetőséget kínál, így több részre bontottam az információt. Néhány nap alatt mindenre fény derül. Elmentheted, újra megnyithatod, bármikor hasznodra lehet. Bízom abban, hogy a stimulátorok képességeinek alapos megismerése segít a sporteredményed javításában, a sérülések megelőzésében vagy éppen a rehabilitációs idő rövidítésében.

Adataid önkéntes megadásával és a Kérem a tájékoztatót gomb elfogadásával hozzájárulsz, hogy neved és e-mail címed kezeljük. Ezt a meghatalmazásod bármikor visszavonhatod. Minden levelemben találsz leiratkozási lehetőséget. Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatod el.

MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)