“Az élet egyszerű játék fent és lent között” (E.Kusturica)

A napokban hallottam Emir Kusturica egyik dalát,  ami az “Upside down” címet viseli. Ez eszembe juttatott néhány gondolatot.

Kiemelés a dalszövegből

“Life is just a simple game between up and down…What is down should go up. What is up must go down”.

Magyarul (nem tükörfordítással, hanem inkább értelmezően) ezt jelenti: Az élet egy egyszerű játék fent és lent között… Aki lent van, feljebb kerülhet. Aki fent van, csak lefele mehet.

Mit akarok ezzel?

Blogomban az egészség-betegség kapcsolattal foglalkozom. Nyilván nem véletlen, hogy ezzel kapcsolatos gondolatokat hozott fel bennem ez a dal.

Számomra a FENT az egészség meglétét, az anyagi jólétet jelenti. A LENT a betegséget és nélkülözést.

A tapasztalataim szerint azonban a FENT helyzet “szándékos vakságot” idéz elő. Aki egészséges és jó munkája és fizetése van, az úgy tesz, mintha minden örökre így maradna, mintha nem veszíthetné el ezeket, akár egy pillanat alatt is. Nem óvja az egészségét, sőt szándékosan rongálja pl. dohányzással, káros szenvedélyekkel, mozgáshiánnyal, rossz táplálkozással. Komoly “merényletet” követ el önmagával szemben.

Fentről CSAK LE vezet az út. Az egészség (különösen, ha nem vigyáznak rá) megromlik. Ezzel elveszik a munkaképesség és gyorsan oda az anyagi jólét is.

A LENT állapotába kerülve aztán minden tartalékot és energiát az egészség visszaszerzésére kell fordítani. Felfelé azonban nem vezet “garantált” út. Felfelé lehet haladni, de ez csak feltételes! Sok-sok munkán, lemondáson át vezet az út és költségei is magasak. Sokkal nehezebb az egészséget visszaszerezni, mint megőrizni (bár megőrizni sem verítékmentes).

Az egészség megőrzése

Immár több, mint öt évtizedes élettapasztalatom alapján azt tanácsolom, hogy amikor FENT vagy, azaz megvan az egészséged, akkor se felejtsd el, hogy innen CSAK lefelé van út. A LENT helyzetbe kerülést azonban odafigyeléssel lassíthatod, egészen sokáig kitolhatod.

Ezek lehetnek a legfőbb segítőid

  • rendszeres testmozgás. Nem olimpiára kell készülnöd, azaz nem kell az egész napodat edzéssel tölteni. Napi 50-60 perc séta, nordic walking, kocogás, futás, kerékpározás, úszás, jóga, stb. segítségével messzire tolhatod ki azt, hogy a fizikai tested felmondja a szolgálatot.
  • egészséges étkezés. Ez nem aszkétizmust jelent, hanem a bizonyítottan káros (50-70 évvel ezelőtt nem is létező) anyagok kerülését. A legnagyobb károkat a finomított cukor, fehér liszt felhasználásával készült termékek, a pácolt húsok, az ipari előállítású (antibiotikumokkal és hormonokkal tömött) húsok okozzák.
  • stresszmentesség. A stressz az egyik legdurvább betegségokozó ágens. Észre sem veszed, de az állandó feszültség belülről “rág”, pusztít. Ha stresszben élsz, mielőbb próbálj kikerülni belőle.

Lehetnek váratlan események, például balesetek, amelyeket étkezéssel nyilván nem kerülhetsz el. Azonban az elkerülhetőt igen.

Az egészséget nem tudod “kampányokkal” megőrizni. Azaz egy alapos berúgás-zabálás után hiába böjtölsz három napig. Szintén nem segít a januári “most nem eszek és lefogyok” fogadalom. Az önsanyargatást csak hetekig bírod csinálni és a hosszú éhezés sem egészséges.

Az egészséged csak mindennapi, tudatos életvezetéssel tudod megőrizni. És ez nem könnyű…

De egy hosszú és egészséges élet végén visszatekintve majd rájössz: megérte.  

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)