Bursitis, azaz nyáktömlő gyulladás

A bursitis (ejtsd: burzitisz) egy fájdalmas állapot, amelyet az ízületek közelében található, folyadékkal teli zsákok – úgynevezett nyáktömlők – gyulladása okoz. Ezek a bursák “párnaként” helyezkednek el a csontok, inak és izmok között. Az a szerepük, hogy csökkentsék a súrlódást az egymáson elmozduló képletek között. Testedben hozzávetőlegesen 160 nyáktömlő van. A belső falukban levő sejtek súrlódást csökkentő anyagot termelnek. A bursitis e nyáktömlők gyulladása, az ízület fájdalmassá, a mozgás nehezítetté válik. Leggyakoribb megjelenési helyek a váll, a könyök és a csípő. Azonban a térdnél, a saroknál, sőt a nagylábujj tövénél is kialakulhat. A nyáktömlőgyulladás gyakran fordul elő a monoton, ismétlődő mozgást végzőknél. 

bursitis, azaz nyáktömlő gyulladás

A TÉRDÍZÜLET FELÉPÍTÉSE ÉS A BURSÁK HELYZETE. Piros színnel emeltem ki a térd környékén található nyáktömlőket. Láthatod, több is van belőle. Gyulladásuk igen fájdalmas lehet.

A bursitis tünetei

Bursitis esetén az érintett ízület

  • fájdalmas és/vagy merev
  • nyomásra, mozgatásra fájdalmas
  • duzzadt és kipirosodott lehet.

A nyáktömlő gyulladás okai

Leggyakrabban ismétlődő mozgások váltják ki vagy olyan testhelyzetek, amelyek nyomást gyakorolnak az ízület körüli bursákra:

  • ismétlődő dobó mozdulat
  • ismétlődő fej fölé emelés
  • hosszú ideig könyökön támaszkodás
  • tartós térdelés munkavégzés során, például burkolás vagy padlósikálás.

További ok lehet az érintett területet érő sérülés. Ezen felül gyulladásos ízületi betegségek, például reumatoid artritisz, köszvény és fertőzés része is lehet.

Kockázati tényezők

A bursitis bárkinél kialakulhat, de a következők növelik a kockázatot:

  • Életkor: öregedéssel egyre gyakoribbá válik. Ha egyszer már volt, “szeret” visszatni, különösen 40 éves kor után.
  • Foglalkozások vagy hobbik: ha ismétlődő mozgások vagy a nyáktömlőt érő tartós nyomás fokozza a gyulladás kialakulásának kockázatát. A bursitis gyakran fordul elő burkolók között, de akár a kertészkedés is kiválthatja.
  • Bizonyos szisztémás betegségek – például a reumatoid artritisz, a köszvény és a cukorbetegség – növelik a kialakulásának kockázatát. A túlsúly felerősíti a csípő- és térd bursitisre való hajlamot

Bursitis megelőzése

Bár a nyáktömlőgyulladás nem minden típusa megelőzhető, bizonyos feladatok végzések megváltoztatásával csökkentheted a kockázatot és a fellángolások súlyosságát. Például a következők segíthetnek:

  • Térdelőbetét: alkalmazz valamilyen párnázást, hogy csökkentsd a térdedre nehezedő nyomást, ha munkád sok térdelést igényel.
  • Emelés közben hajlítsd be a térdeid. Ennek elmulasztása extra terhelést jelent a csípő és a térd tömlőinek.
  • Nehéz teher megterheli a vállban lévő bursát. Cipekedés helyett használj talicskát vagy valamilyen kerekes kocsit.
  • Az ismétlődő feladatokat váltogasd pihenéssel vagy más tevékenységekkel.
  • A túlsúly nagyobb terhelést jelent az ízületekre, törekedj az egészséges testsúly megtartására vagy visszaállítására.
  • Az ízületek stabilitását az izmok biztosítják. A rendszeres testmozgás erősíti az izmokat és ez segít megvédeni az érintett ízületet és a bursák túlterhelését.
  • Megerőltető tevékenységek előtt mindenképp érdemes az izmokat bemelegíteni, nyújtani. Ezzel megvéded ízületeid a sérüléstől.

Mikor fordulj orvoshoz?

  • kínzó ízületi fádalom esetén
  • hirtelen fellépő ízületi mozgáskorlátozottság
  • ízület környéki duzzanat, bőrpír, véraláfutás észlelésekor
  • éles vagy nyilalló fájdalom esetén, különösen, ha épp sportolsz vagy fizikai munkát végzel
  • ha ezek mellett lázad is van.

Diagnózis

A bursitist a gyakorlott orvos a panaszok helye, kialakulása és a fizikális vizsgálat alapján is diagnosztizálni tudja.

A diagnózis megerősítéséhez szükség lehet képalkotó vizsgálatokra. A röntgenfelvételek nem tudják egyértelműen felállítani a bursitis diagnózisát, de segíthetnek kizárni a panaszok egyéb okait, mint például törés. Ultrahang- vagy MRI-vizsgálat többet “mondhat”. Akkor kell, ha a fizikális vizsgálattal nem egyértelmű a gyulladás.

Egyes esetekben laborvizsgálatok segíthetnek a fájdalom okának megállapításában. Ez lehet vérvizsgálat vagy akár a nyáktömlőből leszívott folyadék elemzése. Ez utóbbira akkor kerül sor, ha arra van gyanú, hogy a tömlő kórokozókkal fertőződött (pl. egy vágáson vagy sérülésen keresztül).

Kezelés

A kezelés legfontosabb része az érintett ízület pihentetését és a további traumától való megóvását jelenti. A járóbot vagy mankó enyhíti az ízületre eső terhelést, így átmenetileg érdemes használnod. Megfelelő kezelés mellett a bursitis általában néhány héten belül elmúlik, de visszatérő fellángolása gyakori. Különösen akkor ha pl. a munkád miatt ismételten “provokálod”.

Az orvosok szokásosan nem-szteroid gyulladáscsökkentőket írnak fel. Mások nagy előszeretettel kortikoszteroidot injekcióznak a bursa-ba. A szteroid ugyan enyhíti a fájdalmat és a gyulladást, de általános szervi hatásai miatt érdemes megfontolni és inkább a természetes módokat választani.

A súlyos és ismétlődő esetekben a gyulladt bursában felszaporodó folyadékot leszívják vagy akár a műtéti eltávolítását is javasolhatják. Erre csak a legvégső esetben vállalkozz, hiszen a bursa nem véletlenül van a testedben. Ha kiveszik, hiányozni fog. Persze van, hogy elkerülhetetlen.

Antibiotikumos kezelésre akkor van szükség, ha nyáktömlő gyulladását fertőzés okozta. Például egy seben, sérülésen keresztül jutnak baktériumok a tömlőbe.

A fizikoterápiás módszerek természetes módon hatnak és segítik a tested gyógyulási folyamatait. Hatásuk lassabb, de tartósabb. Többféle módszer közül választhatsz, melyek eltérő módon hatnak. Egyszerre többfélét is bevethetsz, amelyek erősítik egymás hatását.

A jegelés például enyhíti a fájdalmat. A hűtést a tünetek megjelenését követő 2-3 napban alkalmazd. Csökkenti a fájdalmat és a gyulladást, de a túlhűtés egyben a gyógyulási folyamatokat is lassíthatja.

A gyulladáscsökkentő fizikoterápiás módok -terápiás ultrahang, lágylézer, mikroáram, pulzáló mágneses mező kezelés- ezzel szemben serkentik, gyorsítják, erősítik a gyógyulást. Ha van ilyen készüléket, akkor a naponta szükséges kezeléseket otthon is elvégezheted. Anélkül, hogy a fél napod a rendelői sorbanállásra menne el.

A kiújulások megelőzése érdekében erősítened kell az érintett terület izmait. Persze ezt csak az akut fájdalmak megszűnése után csináld! A rendszeres testmozgás nagy jelentőségű a bursitis megelőzésében is.

blank

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)