A vegetatív idegrendszer és feladata

Az idegrendszered két fő részre oszlik: a központi (az agy és a gerincvelő tartozik ide) és a perifériás idegrendszerre (az agyból és a gerincvelőből kilépő idegek). A perifériás idegrendszer feladata a központi idegrendszered összekötése a végtagjaiddal, szerveiddel és bőröddel. A perifériás idegrendszer behálózza a tested, egészen az ujjaid hegyéig fut.  A vegetatív idegrendszer a perifériás idegrendszer egy része. Ez szabályoz minden automatikus testfunkciót, például a légzést és a szívverést. A vegetatív idegrendszer működését nem tudod szándékosan befolyásolni. Annak ellenére, hogy nem érzékeled, mégis óramű pontossággal működik.

A vegetatív idegrendszer szabályozása alatt áll, többek között:

  • Testhőmérséklet
  • Izzadtság, nyál és más testnedvek elválasztása
  • Emésztés
  • Anyagcsere
  • Elektrolit egyensúly
  • Szívritmus
  • Vérnyomás
  • Légzésszám (légzés)
  • Pupillareflex (szem)
  • Szexuális reakciót (pl. merevedés)
  • Vizelés és székletürítés
  • Érzelmi reakciók

A vegetatív idegrendszer részei

Három különálló része van:

  • Szimpatikus idegrendszer. A stresszes vagy veszélyes helyzetekre adott gyors önkéntelen reakcióidat kezeli. Amikor felgyorsul a szívverésed, kitágulnak a pupilláid, és “harcolj vagy menekülj” reakciót tapasztalsz, akkor a szimpatikus idegrendszered aktiválódott.
  • Paraszimpatikus idegrendszer. A stresszhelyzet után visszavezeti a testedet a “normális” működéshez, például csökkenti a szívverésed és vérnyomásod. Felelős az összes “pihenés és emésztés” funkcióért is , mint például a fokozott nyál- és nyálkatermelés.
  • Enterális idegrendszer. Az emésztőszervek falában található neuronok hálózatán keresztül irányítja a gyomor-bélrendszeri működést.

Az alvás és a vegetatív idegrendszer

Az alvás alatt a tested paraszimpatikus idegrendszere aktiválódik. Ez szükséges a pihenéshez és a regenerációhoz. Az alvás csökkenti a szimpatikus aktivitást. Biztosítja, hogy fiziológiailag feltöltődj és felkészülj a következő nap igénybevételére.

Ha este nem tudsz ellazulni és lecsendesíteni az elméd, nehezen tudsz elaludni is. A szíved szaporán ver, a gondolataid rohannak és stresszessé tesznek. Így előfordulhat, hogy alig vagy egyáltalán nem alszol. Ilyen mindenkivel előfordul időnként. Néhány és ritka alkalom miatt nem kell aggódni.

Ha azonban éjjel tartósan a szimpatikus idegrendszered hatása alatt állsz, akkor már oda kell figyelni. Az elme túlműködése és a test nyugtalansága miatt nem regenerálódsz megfelelően, ami másnapi fáradtsághoz vezethet.

A szimpatikus idegrendszered ellazulását segítheted néhány egyszerű dologgal. Csökkentsd a fényt és a zajt a hálószobában. Alvás előtt meditálj – ez bizonyítottan csökkenti a stresszhormonok szintjét és lehetővé teszi, hogy könnyebben elaludj.

Hogyan kaphatsz infót a vegetatív idegrendszered állapotáról?

A vegetatív idegrendszered állapotáról például egyes Polar sportóráktól kaphatsz információt. Minden reggel megjelenítik számodra a Nightly Recharge™ (éjszakai feltöltődés) állapotát – ehhez persze alvás alatt is a karodon kell lennie az órának.

A feltöltődés értékeléséhez a vegetatív idegrendszered egyensúlyi állapotát (ANS charge) és az alvásminőséget veszi figyelembe.

Az alvási állapot megítélése egy klasszikus alvásmérés, azaz minden éjszaka méri az alvás mennyiségét és minőségét. Megvizsgálja a pihenéssel töltött időt és az alvási ciklusokat, majd összehasonlítja őket az előző 28 nap értékeivel.

Az ANS charge érték azt veszi figyelembe,  hogy az alvásod első 4 órájában mennyire nyugodott le a vegetatív idegrendszered az előző 28 napban megszokott szintedhez képest. A csuklódon lévő optikai érzékelőn keresztül a pulzusszámod, a pulzusszám-változékonyságot (variabilitást) és a légzésszámod méri. Az értékben a szívfrekvencia bír a legnagyobb, a légzésszám pedig a legkisebb befolyással. Minél magasabb az ANS, annál jobban helyreállt a szívműködésed. A megnövekedett pulzusszám és a csökkent pulzusvariabilitás rossz regenerálódást jelez. Ezzel szemben a csökkent pulzusszám és a megnövekedett pulzusszám-variabilitás jó regenerációt jelez.

Az aktuális feltöltődési állapot alapján személyre szabott napi tippeket is kapsz a napi testmozgásra, illetve alacsony értékek esetén inkább a pihenésre és a regeneráció javítására.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)