A vegetatív idegrendszer és feladata

Az idegrendszered két fő részre oszlik: a központi (az agy és a gerincvelő tartozik ide) és a perifériás idegrendszerre (az agyból és a gerincvelőből kilépő idegek). A perifériás idegrendszer feladata a központi idegrendszered összekötése a végtagjaiddal, szerveiddel és bőröddel. A perifériás idegrendszer behálózza a tested, egészen az ujjaid hegyéig fut.  A vegetatív idegrendszer a perifériás idegrendszer egy része. Ez szabályoz minden automatikus testfunkciót, például a légzést és a szívverést. A vegetatív idegrendszer működését nem tudod szándékosan befolyásolni. Annak ellenére, hogy nem érzékeled, mégis óramű pontossággal működik.

A vegetatív idegrendszer szabályozása alatt áll, többek között:

  • Testhőmérséklet
  • Izzadtság, nyál és más testnedvek elválasztása
  • Emésztés
  • Anyagcsere
  • Elektrolit egyensúly
  • Szívritmus
  • Vérnyomás
  • Légzésszám (légzés)
  • Pupillareflex (szem)
  • Szexuális reakciót (pl. merevedés)
  • Vizelés és székletürítés
  • Érzelmi reakciók

A vegetatív idegrendszer részei

Három különálló része van:

  • Szimpatikus idegrendszer. A stresszes vagy veszélyes helyzetekre adott gyors önkéntelen reakcióidat kezeli. Amikor felgyorsul a szívverésed, kitágulnak a pupilláid, és “harcolj vagy menekülj” reakciót tapasztalsz, akkor a szimpatikus idegrendszered aktiválódott.
  • Paraszimpatikus idegrendszer. A stresszhelyzet után visszavezeti a testedet a “normális” működéshez, például csökkenti a szívverésed és vérnyomásod. Felelős az összes “pihenés és emésztés” funkcióért is , mint például a fokozott nyál- és nyálkatermelés.
  • Enterális idegrendszer. Az emésztőszervek falában található neuronok hálózatán keresztül irányítja a gyomor-bélrendszeri működést.

Az alvás és a vegetatív idegrendszer

Az alvás alatt a tested paraszimpatikus idegrendszere aktiválódik. Ez szükséges a pihenéshez és a regenerációhoz. Az alvás csökkenti a szimpatikus aktivitást. Biztosítja, hogy fiziológiailag feltöltődj és felkészülj a következő nap igénybevételére.

Ha este nem tudsz ellazulni és lecsendesíteni az elméd, nehezen tudsz elaludni is. A szíved szaporán ver, a gondolataid rohannak és stresszessé tesznek. Így előfordulhat, hogy alig vagy egyáltalán nem alszol. Ilyen mindenkivel előfordul időnként. Néhány és ritka alkalom miatt nem kell aggódni.

Ha azonban éjjel tartósan a szimpatikus idegrendszered hatása alatt állsz, akkor már oda kell figyelni. Az elme túlműködése és a test nyugtalansága miatt nem regenerálódsz megfelelően, ami másnapi fáradtsághoz vezethet.

A szimpatikus idegrendszered ellazulását segítheted néhány egyszerű dologgal. Csökkentsd a fényt és a zajt a hálószobában. Alvás előtt meditálj – ez bizonyítottan csökkenti a stresszhormonok szintjét és lehetővé teszi, hogy könnyebben elaludj.

Hogyan kaphatsz infót a vegetatív idegrendszered állapotáról?

A vegetatív idegrendszered állapotáról például egyes Polar sportóráktól kaphatsz információt. Minden reggel megjelenítik számodra a Nightly Recharge™ (éjszakai feltöltődés) állapotát – ehhez persze alvás alatt is a karodon kell lennie az órának.

A feltöltődés értékeléséhez a vegetatív idegrendszered egyensúlyi állapotát (ANS charge) és az alvásminőséget veszi figyelembe.

Az alvási állapot megítélése egy klasszikus alvásmérés, azaz minden éjszaka méri az alvás mennyiségét és minőségét. Megvizsgálja a pihenéssel töltött időt és az alvási ciklusokat, majd összehasonlítja őket az előző 28 nap értékeivel.

Az ANS charge érték azt veszi figyelembe,  hogy az alvásod első 4 órájában mennyire nyugodott le a vegetatív idegrendszered az előző 28 napban megszokott szintedhez képest. A csuklódon lévő optikai érzékelőn keresztül a pulzusszámod, a pulzusszám-változékonyságot (variabilitást) és a légzésszámod méri. Az értékben a szívfrekvencia bír a legnagyobb, a légzésszám pedig a legkisebb befolyással. Minél magasabb az ANS, annál jobban helyreállt a szívműködésed. A megnövekedett pulzusszám és a csökkent pulzusvariabilitás rossz regenerálódást jelez. Ezzel szemben a csökkent pulzusszám és a megnövekedett pulzusszám-variabilitás jó regenerációt jelez.

Az aktuális feltöltődési állapot alapján személyre szabott napi tippeket is kapsz a napi testmozgásra, illetve alacsony értékek esetén inkább a pihenésre és a regeneráció javítására.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (2)
  • comment-avatar

    Bár írtam néhány cikket az alvás fontosságáról, de nem szakterületem. Az alvásproblémák okát vizsgálatokkal kell megállapítani. Például itt foglalkoznak ilyennel.
    Leveléből azt “vettem ki”, hogy édesanyjával él, talán őt ápolja, gondozza. Azt gyanítom, hogy az alvászavara emiatt is lehet. A stresszt az is okozhatja, hogy édesanyja állapotát folyamatosan figyelje. Nem engedi meg magának, hogy mélyet aludjon, “nehogy történjen” valami.
    A beteg hozzátartozó ápolása sokak számára olyan stresszt okoz, mely beteggé teszi őket addigra, mire az ápolásra végül már nincs szükség.
    Javaslom, hogy kérje más családtagok segítségét az ápoláshoz, hogy ön kipihenhesse magát. Vagy forduljon orvoshoz, amint az első mondataimban írtam. Egyébként az alváshiány és az állandó feszültség tényleg elemészti önt is.

  • comment-avatar
    Györgyi 4 hónap

    Kedves doktor ur. 8 oras alvashoz voltam szokva. Sajnos az utolso 2 evben 2 orankent ebredek. Izzadtsag az arcon,altatoval sem megy. Stresszes eletmod, bar nem dolgozom, de gyerekeim tavol es anyammal elek.
    Aki szinten igy alszik. Segitseget szeretnem kerni.Koszonom