Horkolásgátlás lehetőségei és jelentősége

A horkolásgátlás lehetőségeinek ismerete sokak számára jelent segítséget, hiszen a lakosság mintegy 40%-a horkol. A horkoló hang rengeteg ember életét keseríti meg. Leginkább az ágytárs szenved, ébren hánykódik vagy (ha teheti) külön szobába költözik, míg a zaj okozója békésen alussza álmát. 

A horkolásgátlás fontosságát a horkolás jelentős előfordulási gyakorisága adja. Körülbelül kétszer több férfi horkol, mint nő. A horkolók jelentős része “pozícionális” horkoló, azaz bizonyos testhelyzetben, főleg hanyatt fekve horkol, más pozícióban nem. Az életkor előrehaladtával a horkolás előfordulása és erőssége is növekszik. A horkolók általában fáradtan ébrednek, dekoncentráltak, szexuális problémákkal küzdenek. A következmények elkerülése érdekében az alvás megfigyelésének és a horkolásgátlásnak is nagy figyelmet kell szentelni.

horkolásgátlás - harc a zavaró zaj ellen

A horkolás nemcsak a férfiak problémája! A horkolók harmada nő!

Mi a teendő horkolás esetén?

Ismert tény, hogy a horkolás az elhízottaknál jelentősen gyakrabban fordul elő. Az alkohol, a dohányzás és az esti túlétkezés fokozza a tüneteket. Az első és legfontosabb teendő tehát az önvizsgálat: mit tehetek én magam a horkolás megszüntetése érdekében.

A horkolás leküzdésében a mérsékelt szerep jut az orvoslásnak, azonban hosszabb ideje fennálló horkolás esetén javasolt felkeresni egy alvásvizsgáló laboratóriumot, hogy megállapítsák, társul-e a horkoláshoz alvási apnoe. Ha igen, akkor a kezelés módját az alváslabor szakemberei határozzák meg.

Fontos tudni, hogy a horkolással járó alvási apnoe esetén az összetapadó légutak miatt a légvételek hosszú másodpercekig kimaradhatnak. A légzés ismétlődő leállása oxigénhiányos állapotot idéz elő. Ez évek alatt lassan, alattomosan vezet súlyos tünetekhez (szív- és érrendszeri betegségek, mentális leépülés, stb.). Horkolás esetén a mielőbbi orvoshoz fordulás a helyes magatartás. Ha párja erősen horkol és a fentebb leírt egyéb tüneteket is tapasztalja, mielőbb vegye rá, hogy szakemberhez forduljon! Az alvási apnoéval külön cikkben foglalkozunk majd.

A horkolásgátlás általános lehetőségei

  • Meg kell szabadulni a felesleges kilóktól
  • A rendszeres testedzés fokozza a nyaki izmok tónusát és mérsékli a problémát
  • A dohányzás abbahagyása
  • Lefekvés előtt tartózkodjunk a nagy mennyiségű étel fogyasztástól
  • Az alkohol, a nyugtatók és altatók mérséklése
  • Fogászati eszközök (a szájban, orrnyílásban kell tartani alvás idején)
  • Műtéti megoldások (maradandó)
  • A gyakran reklámozott SnoreStopper horkolásgátló “óra” egy ötletes készülék. Egyszerű, kényelmes, kockázatmentes, de csak pozícionális horkolóknak használ.

 

CÍMKÉK
OSZD MEG!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)