Horkolásgátlás lehetőségei és jelentősége

A horkolásgátlás lehetőségeinek ismerete sokak számára jelent segítséget, hiszen a lakosság mintegy 40%-a horkol. A horkoló hang rengeteg ember életét keseríti meg. Leginkább az ágytárs szenved, ébren hánykódik vagy (ha teheti) külön szobába költözik, míg a zaj okozója békésen alussza álmát. 

 

A horkolásgátlás fontosságát a horkolás jelentős előfordulási gyakorisága adja. Körülbelül kétszer több férfi horkol, mint nő. A horkolók jelentős része “pozícionális” horkoló, azaz bizonyos testhelyzetben, főleg hanyatt fekve horkol, más pozícióban nem. Az életkor előrehaladtával a horkolás előfordulása és erőssége is növekszik. A horkolók általában fáradtan ébrednek, dekoncentráltak, szexuális problémákkal küzdenek. A következmények elkerülése érdekében az alvás megfigyelésének és a horkolásgátlásnak is nagy figyelmet kell szentelni.

horkolásgátlás - harc a zavaró zaj ellen

A horkolás nemcsak a férfiak problémája! A horkolók harmada nő!

Mi a teendő horkolás esetén?

Ismert tény, hogy a horkolás az elhízottaknál jelentősen gyakrabban fordul elő. Az alkohol, a dohányzás és az esti túlétkezés fokozza a tüneteket. Az első és legfontosabb teendő tehát az önvizsgálat: mit tehetsz Te magad a horkolás megszüntetése érdekében.

A horkolás leküzdésében a mérsékelt szerep jut az orvoslásnak, azonban hosszabb ideje fennálló horkolás esetén javasolt felkeresni egy alvásvizsgáló laboratóriumot, hogy megállapítsák, társul-e a horkoláshoz alvási apnoe. Ha igen, akkor a kezelés módját az alváslabor szakemberei határozzák meg.

Fontos tudnod, hogy a horkolással járó alvási apnoe esetén az összetapadó légutak miatt a légvételek hosszú másodpercekig kimaradhatnak. A légzés ismétlődő leállása oxigénhiányos állapotot idéz elő. Ez évek alatt lassan, alattomosan vezet súlyos tünetekhez (szív- és érrendszeri betegségek, mentális leépülés, stb.). Horkolás esetén a mielőbbi orvoshoz fordulás a helyes magatartás. Ha párod erősen horkol és a fentebb leírt egyéb tüneteket is tapasztalod, mielőbb vedd rá, hogy szakemberhez forduljon! Az alvási apnoéval külön cikkben foglalkozok majd.

 

A horkolásgátlás általános lehetőségei

  • Meg kell szabadulnod a felesleges kilóktól
  • A rendszeres testedzés fokozza a nyaki izmok tónusát és mérsékli a problémát
  • Hagyd abba a dohányzást
  • Lefekvés előtt ne egyél nagyobb mennyiségű ételt
  • Mérsékeld az alkohol, a nyugtatók és altatók fogyasztását
  • Fogászati eszközök (a szájban, orrnyílásban kell tartanod őket az alvás alatt)
  • Műtéti megoldások (maradandóak, csak indokolt esetben válaszd)
  • A horkolásgátló “óra” egy ötletes készülék, ami a horkoló hangra egy enyhe “áramütést ad a bőrödre”. Ez olyan enyhe, hogy nem ébredsz fel, de az agyad “felismeri” és tudja, hogy meg kell fordulnod. Ez a trükk kockázatmentes, de csak pozícionális horkolás esetén veszed hasznát. Ha minden testhelyzetben horkolsz, akkor nem segít.

CÍMKÉK
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)