Izomfejlesztés másképpen – Tudod, hogy melyik sportra születtél?

Azt, hogy milyen sportban jeleskedhetsz, egy seregnyi dolog határozza meg: a keringésed, a légzésed, az izmaid vérellátása, a kapillárisaid fejlettsége, az izmaid mitokondrium ellátottsága, a pihenésed minősége, a fizikai és a mentális állapotod, a veled született izomrost-arány, stb. Talán ez utóbbi az egyik legfontosabb, hiszen az izmodban levő rostok “keveréke” behatárolja, hogy milyen típusú mozgásokban, sportban van esélyed kimagasló teljesítmény elérésére. Nem utópia, hogy egy adott sportágra “kiválasztás” az izmok analízise után kellene, hogy történjen. A rost-aráyn ismeretében a korszerű orvostechnológia alkalmazásával az izomfejlesztés is egyszerűbb és hatékonyabb, mint valaha. Befolyásolhatod a képességeidet, ráadásul doppingmentesen! Ismerkedj meg a részletekkel!

Compex-sport-keszülékek-banner

Az izomrost keverék és a fizikai teljesítmény összefüggése

Az akaratlagos mozgásért a harántcsíkolt izmaid felelősek. Testedben mintegy 350 kisebb-nagyobb harántcsíkolt izom van. Összehúzódásukat az agy által kiadott “utasítás” indítja. Szabályozhatod tehát, hogy mikor, hogyan, milyen erővel végezd a mozdulatokat. A végrehajtást aztán az izmaidban levő izomrostok végzik. Bonyolult mechanizmus szerint elmozdulnak egymás mellett, megrövidülnek vagy éppen kinyúlnak, az ízületeidben elmozdulás történik és mozgás jön létre.

A harántcsíkolt izmaidat izomrostok építik fel. Az izomrostok két fő csoportra oszthatók az alapján, hogy milyen frekvenciával stimulálhatók, így vannak lassú és gyors izomrostjaid. E rostok keveréke határozza meg, hogy milyen sportra vagy igazán alkalmas. Ha magas a gyors rostok aránya, inkább a rövid, erős és gyors mozgásokra vagy alkalmas. Ezzel szemben, ha sok lassú rosttal dicsekedhetsz, inkább az állóképességi sportokban (pl. kerékpározás, futás, távgyaloglás) veszed hasznát.

Minden ember más és más ebből a szempontból, ebből erednek eltérő képességek is. Egyikőnk gyors, de hamar kifárad, a másikunk lassú, de hosszan bírja kimerülés nélkül.

Izomfejlesztés – a rostarányból eredő képességeid felülírása

A rostarányt az izomzatod rendszeres tréningezésével korrigálni tudod, de csak egy határig. A korszerű orvostechnológia segítségével azonban olyan változást hozhatsz létre az izmaidban, mely korábban nem volt elérhető. Ilyen módszer az izomstimuláció, mely az izomfejlesztés teljes mértékben legális és az egészségedre sem ártalmas módja!

Ahhoz, hogy megértsd a lehetőségeket és teljes mértékben kihasználhasd a módszerből származó előnyöket, meg kell ismerned az alapokat!

Az izomrostok

Fehér, vastag rostok – gyorsan húzódnak össze, a dinamikus erőkifejtéshez szükségesek

Akinek a gyors izomrostjai a fejlettebbek, tudnia kell, hogy nagy súlyokkal, hosszú pihenőidő mellett és kis ismétlésszámokkal tudja őket fejleszteni. A fehér rostok csak akkor kezdenek összehúzódni, ha már elérted a maximális erőd 75%-át. Erőnövelő edzés előtt tehát fel kell mérned a maximális teljesítőképességed, majd edzés során ennek 75-85%-ával végezd a gyakorlatokat. Csak így tudod növelni az erőd és különösen a robbanékonyságot. A fehér izomrostok ugyan erősek és magas az ingerküszöbük, ám nagy erőkifejtés során már néhány ismétlés után elfáradnak. Fehér rostokban domináns izmok: a gerincmerevítők, a hasizmok, a tricepsz, a farizmok.

Vörös, vékony rostok – összehúzódásuk lassú, kitartóak, alacsony az ingerküszöbük, így az állóképességi sportoknál előnyösek

Ezek a rostok könnyű súlyokkal, magas ismétlésszámmal, lassú mozgási sebességgel, rövid pihenőidő mellett aktiválhatóak. Vörös rostokban domináns izom például a nagy mellizom, a vádli, és a bicepsz.

Az izmaid többségében a fehér és vörös rostok keverednek, azaz nincs kizárólag fehér vagy vörös izom, így a hagyományos edzéssel akárhogyan is edzel, az mindkét típust érinti. Ahhoz, hogy izomtömeget növelj, elegendő lenne a fehér, vastag rostokat edzeni vagy ha állóképességet fejlesztenél, a vöröseket, de ez nem lehetséges külön-külön. Az optimális izomfejlődés szempontjából egyébként is fontos, hogy mindkét izomszövet-típust edzd.

A genetika determinál – bizonyos korlátokon nem léphetsz túl

Az, hogy milyen az alkatod, genetikai kérdés. Az izom-zsír arányon változtathatsz, az izomrostokén nem.

Amint már említettem, hogy bár az alkati adottságaidba nem kell belenyugodnod, hiszen hagyományos edzéssel, szorgalommal bizonyos határok között fejlődhetsz, azonban hiába edzel rendszeresen és lelkiismeretesen, ha a rostjaid már eleve meghatározzák, hogy az adott sportban nem lehetsz kiemelkedő. Például: az, akinek sok a vörös rostja, hiába próbál gyorsasági munkát végezni, soha nem lesz igazi sprinter. Illetve fordítva: a fehér rostokban bővelkedő sprinter hiába edz “hosszútávra”, akkor sem lesz ő a maratonfutás királya.

Tudományos szempontú sportágválasztás – az izomrostok aránya ismeretében mindenki megtalálhatja a megfelelőt!

A tudományos alapú sportágválasztásra ne úgy gondolj, hogy annak célja valamiféle “sportoló tenyésztés”. Úgy kell felfognod, hogy mindenkinek a legmegfelelőbbet kellene megtalálnia!

Helytelen, ha azért erőltetünk a gyerekre egy sportot, mert mi azt csináltuk. Nem a mi “elszalasztott” lehetőségünket kell várni tőle, hanem az ő számára legmegfelelőbbet kiválasztani és ahol a teljesítménye már az első pillanattól további munkára, edzésre inspirálja őt is.

Alapos elemzés nélkül az egykori súlyemelő bajnok apuka hiába viszi cingár kisfiát a súlyzók közé… legfeljebb végképp megutáltatja vele a sportot. Az alkatának és persze rostjainak megfelelőbb sportot kell keresni számára.

Egy olyan sport űzése során, melyre izomzatod nem alkalmas hamarabb lesérülsz, túlterheled izmaid, ízületeid. Egy rossz sportágválasztás kihathat az életed egészére is.

Fontos, hogy olyan sportot válassz, amiben hosszútávon is sikeres lehetsz, melyet élvezettel csinálsz. A jó választás azt jelenti, hogy rostjaidnak és alkatodnak megfelelő sportot űzz, ahol bár nem biztos, hogy a legjobb vagy, de vannak sikerélmények és nemcsak állandó frusztrációból állnak az edzések és versenyek.

A megfelelő sportág kiválasztásában már gyermekkorban (hét éves kortól) a segítségünkre lehet a sportantropometria, azaz a terhelésélettan, mely során mérésen és statisztikai eredményeken alapuló terheléses vizsgálatot végeznek. A fájdalommentes, pár perces vizsgálat segítségével megállapítható a gyermek várható felnőttkori testmagassága, testalkattípusa, hízékonysága, erősíthetősége, terhelhetősége, optimális testtömege. Ezek mind segítik a sportágválasztást.

Hogyan fejlődnek az izmok?

Az, hogy sportolás során a már meglévő izmok erősödnek-e (hipertrófia) vagy új izomrostok fejlődnek ki (hiperplázia), esetleg mindkettő végbemegy, a mai napig erősen vitatott a tudósok körében. Ám az biztos, hogy az izomrost-fajták arányát csakis kizárólag intenzív, éveken át kitartó edzésmunkával változtathatod meg.

A férfiak, még ha edzetlenek is, – köszönhetően az eltérő genetikának és hormonháztartásnak- nagyobb izomzattal rendelkeznek, mint a nők. Az eltérő hormonok miatt képtelenek a nők -még kemény munkával is- egy bizonyos szintnél izmosabbá válni. További érdekesség még, hogy egyes vizsgálatok során az edzetlen férfiak és a testépítők izomrostjainak számában nem volt lényeges különbség – ami különbözik, az a rostok vastagsága, a mozgató idegvégződésekkel és az erekkel való ellátottság.

A nőknél a lassú izomrostok aránya a domináns, így nagyon jók lehetnek az állóképességi sportokban.

Minden embernek megvan a veleszületett izomnövekedési kapacitása. A nagyobb súly emeléséhez több izomrostnak kell összehúzódnia, mint egy kisebb súlyéhoz. Ha az izomszövet “úgy érzi”, hogy egy adott feladathoz nem tud elegendő erőt kifejteni, leadja az információt a sejtmagnak és a riboszómák új izomszövet felépítését kezdik meg a fehérjékből. Ha rendszeresen végzünk izommunkát, az izomtömeg és ezzel az izomerő gyorsan növekszik – az igénynek megfelelően. Ha nem edzünk, a szervezet gyorsan “leépíti” a felesleges izmokat. Ezért néhány hét kihagyás elég az izomtömeg csökkenéséhez.

Az izomtömegnövelő, súlyzós edzés esetén a rostok megvastagodnak, továbbá új hajszálerek képződnek, melyek az izom tápanyag és oxigénellátottságának érdekében fontosak. Rendszeres edzés esetén gondoskodnod kell arról, hogy az izomépítéshez rendelkezésére álljanak a megfelelő energiaszolgáltató anyagok, úgymint glikogén és fehérjék (aminosavak). Ezt megfelelő, vegyes táplálkozással, illetve táplálékkiegészítőkkel tudod biztosítani.

A korlátaid átlépése – izomstimuláció

A rendszeres testedzés az egészséges élet része, melynek természetes velejárója a fejlődés iránti vágy. Az önmagunk legyőzése, a jobb eredmény vagy éppen csak annyi, hogy kevésbé érezzük megterhelőnek az edzést, mind-mind motivációt jelenthet arra, hogy edzzünk.

Fentebb már írtam arról, hogy a teljesítményt az izomrostok aránya szabja meg, melyet hagyományos edzéssel csak bizonyos határig módosítható, fejleszthető. Van azonban egy izomfejlesztés módszer, melyet segítségül hívhatsz!

A korszerű orvostechnológiát, azon belül az elektromos izomstimulátor (EMS) készülékekkkel kiegészítheted a hagyományos edzéseidet. Az izomtömeg, az izomerő, az állóképesség, a kitartás, a robbanékonyság, a reakcióidő fejlesztése a korábbiaktól nagyobb hatékonysággal lehetséges! A korszerű izomstimulátorral ugyanis izoláltan csak a lassú vagy éppen a gyors izomrostokra koncentrálhatsz.

A különféle rostok eltérő frekvenciájú stimulációra reagálnak. Ebből következik, hogy izomstimuláció során csak az adott rosttípus fejlesztésére koncentrálhatsz, hogy elérd a kívánt hatást. Például a lassú rostok (alacsony frekvenciájú) kezelésével az állóképességet, kitartást javíthatod vagy ellenkezőleg a gyors rostok magas frekvenciás ingerlésével a reflexeid javíthatod vagy éppen a futógyorsaságod fokozhatod. És nem is kicsit!

Az egyes rosttípusok összehúzódási frekvenciája ismert, így izoláltan és nagy hatékonysággal tréningezhetők.

 
Izomrost típusa Összehúzódás típusa Összehúzódás frekvenciája
I. típusú rost Lassú összehúzódás 0 ‐ 50 Hz
II. típusú rost Gyors összehúzódás 50 ‐ 70 Hz
IIb. típusú rost Gyors összehúzódás 80 ‐ 120 Hz

Izomstimuláció – új távlat a teljesítményed fejlesztésében

Legyen elég annyi: az izomstimuláció rendkívül hatékony! 20 percnyi izomstimulációs kezelés akár 60-70 percnyi súlyzós kezelés hatásával egyenértékű, miközben pontosan lehet “célozni” a kívánt hatást! Árnyalja a képet, hogy a hagyományos edzés során akár az egész izomzatod működik, míg az elektrostimuláció során csak a kiválasztott izmokat, izomcsoportokat edzed!

Ebből következik, hogy az izomstimulációt a hagyományos edzések kiegészítéseként használhatod, nem helyette! Az edzés során a keringés, légzés, anyagcsere összehangolt “felpörgetése”, az agonista-antagonista izmok erősítése, stb. fontos része a teljesítménynek.

A stimuláció arra való, hogy korlátaidat feszegesd, kintebb told. Az élsportolók számára századokat, másodperceket, kilókat és plusz tartalékokat jelenthet, míg amatőrők számára kevesebb sérülést, jobb regenerációt és jobb teljesítményt biztosít.

Természetes módszer?

Joggal kérdezheted, hogyha ilyen jelentős a hatása, akkor miért nem doppingszer?

Nagyon egyszerű a válasz: a hagyományos edzés során az agyadból érkező impulzusok hatására indul el az izmok összehúzádása. Az izomstimulátor az agyhoz hasonló jelet küld az összehúzandó izomnak, amely erre természetes reakcióval, azaz összehúzódással válaszol. Az izom számára teljesen mindegy, honnan jött a jelzés: az agytól vagy a készüléktől.

Az izomfejlesztés edzésterved igazítsd a céljaidhoz. Formálhatod vele izmaidat, növelheted kitartásukat, erejüket, sebességüket. Az elektrostimulátorok különböző, a felkészülési fázishoz, a versenyidőszakhoz, és a levezetéshez is illő programokat biztosítanak, pl. bemelegítés, (aerob) állóképesség, maximális erő, izomtömeg, reakcióképesség, regeneráció, stb.

Az izomstimuláció igazoltan a leghatékonyabb módszer a fizikai aktivitást követő levezetésre, azaz a salakanyagok (metabolitok, tejsav) kiürítésére. Ennek jelentősége szintén nagy, hiszen aki gyorsabban regenerálódik, azaz gyorsabban piheni ki az előző edzés-mérkőzés-verseny fáradalmait, hatékonyabb edzésmunkát végezhet. A hatékonyabb edzésmunka pedig jobb eredményekhez vezet. Nem elhanyagolható továbbá, hogy a pihentebb izomzat ritkábban szenved sérülést!

Az izomstimulációs kezelés kivitelezése

izomfejlesztés hatékony izomstimulációval

Az izomstimulációs kezelést egy-egy izomcsoportra, de akár egyetlen izomra is fókuszálhatod. Például a kerékpáros a kitartó pedálozást biztosító nagyméretű négyfejű combizmokra koncentrálhat; az úszó a vállöv izmaira vagy a trapézizomra, melyek a kartempó “végighúzását” segítik; a focikapus a labda megragadását biztosító kézizmokra.

A készülék impulzusai a bőrre helyezett elektródákon keresztül jutnak el az izmaidhoz. Az elektródák felhelyezésát kis gyakorlással gyorsan elsajátíthatod. Alapelv az, hogy az egyik elektródát az izom legkiemelkedőbb, legvastagabb részére, míg a másik elektródát az úgynevezett motoros pontra (ahol a mozgató idegvégződés eléri az izmot) helyezd. A motoros pont megtalálásához vannak egyszerű segédletek – egy ceruzaszerű eszköz, mellyel “feltérképezhető” az idegvégződés.

A megfelelő stimulációhoz tudnod kell, hogy milyen izmot és melyik rostokat szeretnéd kezelni. Az impulzusok frekvenciájától függ, hogy a lassú vagy gyors rostokat tréningezed éppen.

Az impulzus amplitudója (időtartama) befolyásolja az izomösszehúzódásban résztvevő izomrostok számát. Kicsi amplitudó elegendő a kisebb izmok teljes tömegének összehúzódására – ugyanez az érték azonban egy nagy izomnak néhány rostját hozza működésbe csupán.

További fontos tényező az intenzitás. Az izomösszehúzódás eléréséhez mindenkinél más intenzitásra van szükség, mely függ a zsírszövet mennyiségétől, az izzadás mértékétől, az elektródák pozíciójától, a kezelt felületen található szőrmennyiségtől. Az izomfejlesztő tréningek többsége maximális intenzitással történik, azaz olyan erős összehúzódásokat kell “előállítani”, amilyen erőset fájdalom nélkül elviselsz! Mivel a szövetek alkalmazkodnak a stimulációhoz, az intenzitást folyamatosan kontroll alatt kell tartani, azaz visszaveszel, hozzáadsz.

Ezeket a sport stimulátorokat ajánlom

 

MM - mainpage

Legyen az első hozzászóló on "Izomfejlesztés másképpen – Tudod, hogy melyik sportra születtél?"

Hozzászólás írása

E-mail cím (nem publikus)


*