Izomstimuláció - mire jó a sportolónak? - Dr. Zátrok Zsolt blog

Izomstimuláció – mire jó a sportolónak?

Az izomstimuláció nem az edzések helyett, hanem azok kiegészítéseként alkalmazandó módszer, melynek más a “haszna” a sportból élő profi és a tanulás vagy munka mellett edző amatőr számára. A felhasználási lehetőségek szerteágazók, így mindenki maga döntheti el, mire “veti be”! Egyben biztos lehetsz, hogy ha rendszeresen alkalmazod, akkor a kedvező hatásokat is észlelni fogod, éppen úgy, ahogy a rendszeres edzését is. Nézzük át, hogy mi mindenre használhatja a sportoló az izomstimulátort. 

Ennek a cikknek előzményeit Az EMS, azaz elektromos izomstimuláció című cikkemben találod meg. Érdemes elolvasnod, hogy “teljes legyen a kép” és értsd, hogy miből következnek az itt leírtak.

Az izomstimuláció alkalmazási lehetőségei sportolóknak

izomregeneráció gyorsítás

Ha még nem használtál stimulátort, akkor elsőként az izomregenerációs kezeléseket próbáld ki!
Különösen a megterhelő edzést követően, a leginkább igénybe vett izomra tedd fel az elektródákat. Tanulmányok sora igazolja, hogy az izomstimuláció minden más levezető módszernél hatékonyabban csökkenti a metabolitok mennyiségét, és ezzel az izomfáradtságot, izommerevséget.
Az edzés után 90 percen belül megkezdett izomstimuláció akár 300%-kal növeli a vérkeringést, így gyorsítja az izomraktárak feltöltését, a salakanyagok lebontását, eliminálását.
Csökkenti vagy megszüntetni az izommerevséget, a terhelés utáni görcsöket, lerövidíti a regenerációhoz szükséges időt.
Előnye: a következő edzésnek lényegesen frissebb, pihentebb izmokkal vághatsz neki, így hatékonyabban edzhetsz

izomsérülések gyógyítása

Az izomstimuláció eredetileg orvosi, kórházi kezelés, melyet az izombetegségek helyreállítására kezdtek alkalmazni. Sportsérülés esetén fontos számodra, hogy mielőbb visszatérhess az edzésmunkába.

Az izomstimuláció nem mozgatja az ízületet, így minden ín, szalag, ízületi tok, porc sérülés utáni napon már elkezdheted az izommegtartó kezeléseket!

Izomsérülés után kell néhány nap várakozás, hogy a bevérzés megszűnjön. De 3-4 nappal a sérülést követően már alkalmazhatod. Fokozza a vér és nyirokkeringést, mely a gyógyuláshoz szükséges tápanyagokat a sérülés helyére viszi. Ez meggyorsítja az izomrostok helyreállítását.

izomerő visszanyerés

Törés, porcműtét, szalagműtét, stb. után hosszas ágynyugalomra vagy kárhoztatva. Minél tovább tart a kényszerpihenő, annál többet veszítesz a fáradtságos edzéssel megszerzett izomerőből és izomtömegből. Két-három hetes kihagyás alatt nagyjából félévnyi edzésmunka eredménye válik semmivé.
Mivel a stimuláció nem mozgatja az ízületeket, így műtét után néhány nappal már meg is kezdheted az izommegtartó, illetve izomerő-visszanyerő edzéseket. Mire az ízületek mozgatását engedélyezik, addigra izmaid már fel vannak készítve erre. Azaz hetekkel előrehozhatod a visszatérésed!

A rehabilitáció során a gyógytorna mozdulatok és stimuláció együttes alkalmazásával tovább gyorsítható a felépülés. A stimuláció egyszerre végezhető az akaratlagos mozdulattal, ami a neuromuszkuláris funkciók “újratanítását” segíti.

“elmaradó” izom fejlesztése

Sokan tapasztalják, hogy egy adott izmot hiába edzenek a hagyományos módon, az nem akar fejlődni. Az elektromos izomstimulációval azonban akár egyetlen izmot is “megcélozhatsz”, ráadásul eldöntheted, hogy milyen izomképességet akarsz “megpiszkálni”. Izoláltan lehet “finomhangolni” az állóképességet, aerob tűrőképességet, fokozni az izomerőt és robbanékonyságot vagy éppen növelni az izomtömeget. Figyelem! A hatás csak a kezelt izmokon jelentkezik!

edzésidő “nyerés”

A legtöbb sportoló család, munka vagy tanulás mellett sportol, nem rendelkezik elegendő edzésidővel. Azok, akiknek a munkája irodai, helyhez kötött, azok izomstimulációval “edzésidőt nyerhetnek”. Az ücsörgés közbeni, passzív izomstimuláció is plusz edzést jelent az izomnak! Pont olyan, mintha egyel többet edzenél!
Nyilvánvaló, hogy így csak a sportod szempontjából legfontosabb izmokat érdemes kezelned. Futónak, kerékpárosnak a combizmokat, úszónak a tolóerőt biztosító széles hátizmot, stb.
A kezelést célzottan végezheted, ha sprinter vagy, akkor az izomerőt és robbanékonyságot kell növelned. Hosszútávú sportok esetén az izom állóképessége és aerob-anaerob tűrőképessége a döntő, azaz az impulzust ennek megfelelően kell beállítanod.

visszaesés elkerülése

Képzelj el egy helyzetet: egy erőnyerést célzó edzésen súlyzóval guggolsz és másnapra a térded jelzésszerűen fáj. Azt gondolod, hogy “Ja… a tegnapitól van. Nem számít, nyomom”. Meg is csinálod az előírtakat. Másnapra azonban a fájdalom még mindig ott van, sőt mintha most már szúrna is. De megintcsak edzel. Így megy ez két-hátom hétig, mire rájössz, ez egy túlterheléses sérülés, amit ki kell “pihenni”. A gyulladás nem fog elmúlni ha ráterhelsz. Igenám, de ha kihagysz 2-3 hetet, akkor annyi az elmúlt 3-4 hónap kemény munkájának és ebben az idényben már nem tudsz ismét belendülni.

Ilyenkor jön az izomstimulátor. Amíg az ízületet pihenteted (azaz a térdedet terhelő hagyományos mozgást nem végzel), addig a stimulációval fenn tudod tartani a lábizmaid állapotát!!!! Azaz: bár 2 hétig nem futsz, nem kerékpározol, de a combizmaid ennek ellenére sem szottyadnak össze! Amint a térded helyrejött és újra edzésbe állsz, gyakorlatilag ugyanott folytathatod ahol abbahagytad.

Egy másik hasonló terület inkább a magas szinten sportolók számára érdekes csak. Aki napi két edzéssel készül egy versenyre, annak az utazás egy távoli versenyre komoly probléma. Egy 30+ órás repülőút alatt az izmok bemerevednek és ezen a szinten a kétnapos kihagyás is “meglátszik”. Ilyen esetben az izomstimulátor felbecsülhetetlen kincs. Elfér a zsebedben, a repülőn is használhatod és a legfontosabb izmaidat teljes mértékben karbantartja. A célállomásra érve nyoma sem lesz az izomfáradtságnak.

Miben hasznos a profinak?

A profi sportoló életét az edzések töltik ki. Nem kell mással foglalkoznia, csak a lehető legintenzívebb edzéssel és a fejlődése maximalizálásával. A nagy terhelésre viszont az izmai fokozottan fáradnak és több pihenésre van szükségük.

Az izmok a pihenés alatt töltik fel a tápanyag és energiaraktárakat, eltávolítják a metabolitokat, helyreállítják a mikrosérüléseket. Pihenés alatt történik a szuperkompenzáció, azaz az edzésmunka “beépítése”. Szervezeted a terheléshez optimalizálja a keringés-légzés-metabolikus folyamatokat. Erősödnek az izomrostok, javul a vérellátás, a metabolizmus alkalmazkodik az oxigénhiány eltűréséhez, a szív és légzés hatásfoka javul. Ezek lassan adaptálódó folyamatok, melyek csak tartósan hatékony terhelésre alakulnak ki.

Ha nem törődsz a pihenéssel, akkor lassul a fejlődésed is, sőt a túledzettség hanyatló irányba is fordíthat, továbbá megnöveli a sérülések kockázatát!

Ha pihenés hiányában az izmaidban metabolitok maradnak, amik fáradttá, merevvé és rugalmatlanná teszik. Ha ennek ellenére próbálsz tovább edzeni, ha erőlteted, hogy az előírt adagot mindenképpen teljesítsd, akkor egyszercsak fájni kezd a térded, a bokád, az Achillesed, a vállad vagy bármely izmod-inad, ízületed. A krónikus túlterhelésre gyulladás alakult ki, melynek megszüntetése hónapokig tarthat. Persze sokan a fájdalmak ellenére sem állnak le, mert a versenyek fontosabbak … aztán egyszercsak egy reccsenés és oda az Achillesz-ín, a keresztszalag, a rotátor köpeny, stb.

Mi történt? Semmi különös… csak agyatlanul edzettél… oda sem bagóztál a tested jelzéseire, nem hagytad regenerálódni, pihenni, szuperkompenzálni. Túledzetted magad!

Az izomstimuláció a profi számára az izomregeneráció gyorsítása révén adja a legtöbbet!

A regenerációnak két útja is van: az edzés előtti és utáni stimuláció.

Az edzés előttit Bemelegítésnek (warm-up) nevezik. Az ilyen stimuláció felkészít a mozgásra, fokozza a vérkeringést, felmelegíti, rugalmassá teszi az inakat, szalagokat és izmokat. A sportsérülések túlnyomó része a megfelelő bemelegítés elmaradásából ered (olvasd el ezzel kapcsolatos cikkemet). Stimulációval lényegesen csökkentheted ennek kockázatát.

Edzést követően azonnal, de legfeljebb 90 percen belül végzett izomstimulációs kezelés (recovery programok) eltávolítja a metabolitok (tejsav, CK) 35-50%-át! Ez brutálisan meggyorsítja a salakanyag kimosást, lerövidíti az izmok regenerációjához szükséges időt és csökkenti a fáradságot. A következő edzésen a fáradtság nem jelent gondot, nem kell visszavenned az intenzitásból. Ha pedig magasabb intenzitásal tudsz edzeni, akkor a fejlődésed is gyorsabb! A sérüléskockázatod is jelentősen csökkent.

Sérüléskezelés és izomerő megtartás

A nagy terheléssel együtt járnak a kisebb-nagyobb izom és ízületi sérülések, melyek kezelése az izomstimuláció orvosi alkalmazásának fő területe. Ha sérülés miatt edzéskihagyásra kényszerült, az izmaid néhány nap alatt több “hónapnyi” edzés eredményét veszítik el. Ha például egy bokahúzódás miatt 10 nap ágynyugalomra kényszerülsz, akkor elveszítheted a lábizmaid fél év alatt felépített erejét. Az izomstimuláció nem terheli (nem mozgatja) az ízületeket, azaz egy bokasérülés után néhány órával (amint a vérzés megszűnik), már kezelheted a vádli és comb izmaid. Így megtarthatod az izomerőt, megakadályozhatod a “leépülést”!!!!

Hasonló a helyzet, ha egy távoli versenyre utazol. Akár két napod is elmehet tétlenül, míg egy távoli helyszínre érsz és a versenyen érezni fogod a kimaradás hatását. Az izomstimulációval repülőn, buszon, bárhol edzheted a legfontosabb izmaid és fenntarthatod az izomerőd, frissen tarthatod az izmaid.

Ott segít, ahol elakadtál

Sok edzés ellenére egyes izmaid nem fejlődnek úgy, ahogy szeretnéd. Az egyik oldal (pl. egy korábbi sérülés miatt) gyengébb, mint a másik és ez a féloldalasság megterheli a derekad, stb. Az izomstimulátorral korrigálhatod ezeket a hiányosságokat. Egyetlen izomra vagy izomcsoportra fókuszálhatsz nagyon hatékonyan.

Sok további lehetőséget is rejt az izomstimulátor. Ha profi sportoló vagy, akkor ma nem hiányozhat sporttáskádból egy ilyen készülék. Meg fogja hálálni!

Miben hasznos az amatőrnek?

Mindabban, amiben a profinak (olvasd az előző fejezeteben) és még azon felül is néhány dologban.

Az amatőr jellemzően “edzéshiányos”. Tanulás, munka, család mellett készül, ezért általában nincs annyi ideje edzeni, amennyit szeretne és főképp nem eleget ahhoz az időeredményhez, amit maga elé célul tűz.

A munkából épp csak beesik az edzésre és érdemi bemelegítés nélkül kezdi el. Ezért aztán gyakoriak a sérülések. Egy kis fejlődést visszaesés követ, többnyire nem éri el amit szeretne.

Stimulátor annak javasolt, akinek van elég ideje stimulációra! Ha irodai munkát végzel, akkor nagy “haszonélvezője” lehetsz ennek a technológiának. Ha folyamatos mozgásban vagy, akkor nem lesz időd, lehetőséged stimulálni, így számodra csak a sérüléskezelésben lesz szerepe.

A stimulációt a kerékpáros a combizmaira, a birkózó a törzsizmaira, az úszó a széles hátizmára, stb koncentrálja. Azaz arra az izomra, ami a sportja szempontjából alapfontosságú. A stimulációs idő 80%-át erre az izomra érdemes koncentrálni.

Természetesen a hagyományos edzést nem helyettesíti, az továbbra is szükséges a keringés és légzés adaptációjához, a mozgáskoordináció javításához. Azonban a kezelt és fontos izmok látványosan meg fogják hálálni a kezelést.

Hasznos-e az izomstimuláció a sportolónak?

Garantáltan!

Míg a technikai újítások, mint egy könnyebb kerékpár vagy futócipő csak külső segítséget nyújtanak, azaz valójában nem a teljesítményed javítják (csak hozzájárulnak némiképp az eredményed javulásához), addig az izomstimuláció egészen más dimenzió!

Az izomstimulációval kimaxolhatod az izmaidban rejlő képességeket – közvetlen és áttételes módokon egyaránt javítja a teljesítményed!  Persze csak ha használod is. A polcon tartva semmilyen hatása nincs. Ha viszont az edzésmunka részeként, rendszeresen alkalmazod, akkor jelentős többletre számíthatsz.

Olvasd el az izomstimulációval kapcsolatos következő cikkemet: Melyik sport-izomstimulátor a jobb – Compex vagy Globus?

blank
blank
blank
blank
blank
blank
blank
KATEGÓRIÁK
CÍMKÉK
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (2)
  • comment-avatar
    Dr. Zátrok Zsolt 10 months

    Az EMS (izomstimuláció) az ALS terápia elfogadott módszere. Sajnos a betegséget nem gyógyítja, de a tünetek enyhítésében kiválóan alkalmazható. A rendszeres otthoni használat révén segít az izomerő megtartásában, a rekruitment javításában (egy mozdulathoz a lehető legtöbb izomrost aktiválása), az izommerevség és fájdalmak csökkentésében. Olvassa el vonatkozó cikkem: https://elethosszig.hu/amiotrofias-lateralszklerozis-es-fes/

  • comment-avatar
    V.Mária 10 months

    Lehete használni a stimulátort ALS nevű betegségre? Ez a betegség az izmokat teszi tönkre.