Menstruációs fájdalom enyhítése: megoldás azokra a bizonyos „nehéz napokra”

„Nehéz napok”, „havi baj” – már a köznyelvben használt kifejezések is árulkodnak arról, hogy a menstruáció sokszor meglehetősen kellemetlen lehet. Minden nő különbözőképpen élheti meg ezt az időszakot. Van, akit egyáltalán nem visel meg ez a néhány nap. Van, akit enyhe panaszok gyötörnek és van, akit szinte elviselhetetlen fájdalom kínoz, aminek eredményeképp a munkából/iskolából is kimarad egy időre. A menstruációs fájdalom – az esetek többségében – szerencsére ártalmatlan. Nézzük, mit tehetsz otthon a megelőzése és enyhítése érdekében. 

A menstruációs fájdalom jellemzői

A menstruációs fájdalom (szaknyelven dysmenorrhea) görcsöket, kismedencei fájdalmakat, gyengeséget jelent a menstruáció időtartama alatt. Főként kamaszlányoknál és még nem szült nőknél fordul elő.

Okai és következményei szerencsére nem súlyosak (kivéve, ha más betegség áll a kellemetlen érzések hátterében).

A panaszok között a görcsös alhasi fájdalom foglalja el az első helyet (mely fájdalom kisugározhat a derékba, hátha, alsó végtagokba is), de e mellé rossz közérzet, levertség, fáradtság, fejfájás, gyakori vizelési inger, hasmenés és hányinger/hányás is társulhat.

A dysmenorrhea a panaszok erőssége alapján lehet

  • enyhe (néhány órán át tartó enyhe fájdalom),
  • középsúlyos (egy napnál hosszabb ideig tartó közepes erősségű fájdalom)
  • és súlyos (egy napnál hosszabb ideig tartó erős fájdalom).

Fontos kideríteni, hogy van-e betegség a menstruációs fájdalom hátterében!

A menstruációs fájdalom típusai:

  • Elsődleges dysmenorrhea esetén semmilyen betegség vagy szervi eltérés nincs. A fájdalom “egyszerűen” peteéréskor jelentkezik, a menstruáció során felszabaduló prosztagladionok okozzák, amelyek méhösszehúzódást eredményeznek, csökkentik a méh véráramlását, valamint növelik a méh fájdalomérző idegvégződéseinek érzékenységét.
  • Másodlagos dysmenorrhea esetén valamilyen kóros állapot, betegség váltja ki a menstruációs fájdalmat. Általában a panaszok is súlyosabbak. A leggyakoribb okai
    • a kismedencei gyulladás (PID),
    • az endometriózis (a méh nyálkahártyasejtjei nemcsak a méhben, hanem azon kívül is megjelennek),
    • és a mióma (gyakran előforduló, ám jóindulatú daganat).

Menstruációs panaszok esetén tehát érdemes orvoshoz fordulnod, hogy kizárják a másodlagos okok meglétét. Ha ilyen kiderül, akkor ezeket kell kezelni! Ha nincs betegség a hátterében, akkor “önkezeléssel” enyhítheted a panaszaid.

A menstruációs fájdalom enyhítése

A panaszok csillapítására a görcsoldó gyógyszereket javasolják az orvosok általánosságban. Jobb, ha tudod, hogy a gyógyszerek -különösen rendszeres szedés esetén- nemkívánatos mellékhatásokkal járhatnak, azaz ajánlatos a lehető legkevesebbet bevenni és inkább gyógyszermentes módszereket alkalmazni.

  • Enyhébb panaszok esetén a meleg jótékony hatású a méhgörcsök enyhítésére. Tegyél melegített törölközőt, melegvizes palackot vagy mélymeleg terápiás övet a hasadra vagy derekadra.
  • Lazíts, relaxálj. Egy nyugtató masszázs sokszor csodákra képes.
  • Számos panasz keletkezhet a “lélek” betegsége miatt. Ha a menstruációra „a női nem átkaként” gondolsz, akkor ez önmagában kiválthatja a panaszokat! A menstruáció és a nőiség “helyén kezelése” segít a fájdalom csökkentésében és megszüntetésében. Ha úgy gondolod, hogy panaszaidat okozhatják a női lét elfogadásával kapcsolatos gondolataid, akkor fordulj psichológushoz és kérd a segítségét!
  • A kritikus időszak közeledtével figyelj a táplálkozásodra. Igyál sok folyadékot, fogyassz rostdús ételeket, csökkentsd a húsfogyasztást. A kamilla vagy gyömbér gyógyteák természetes izomlazítók, oldják a görcsöket.
  • A TENS készülék a fájdalom szinte minden formájában, így a menstruációs panaszok esetén is alkalmazható. A siker arány 70-80%-os, azaz a betegek ilyen arányban jelzik a fájdalom csökkenését. A módszer gyógyszermentes és a szükséges gyakorisággal ismételhető mellékhatások veszélye nélkül. Otthoni használatuk egyszerű és biztonságos!

Készítettem egy ábrát arról, hogy hova kell felhelyezned az elektródákat.

  1. Az első csatornához tartozó kábel két végét az alhason csatlakoztasd az elektródákhoz, a másik csatorna kábelei pedig hátul a keresztcsontod felett levőkhöz.
  2. Az első csatorna kábelének egyik vége jobbra elöl az alhasadon, a másik vége hátul a keresztcsontod jobb oldalán. A másik csatorna a bal oldalt kösse össze.

Mindkét elhelyezési módot próbáld ki és később azt alkalmazd, amelyik hatásosabbnak bizonyult. Ilyen kezeléshez például a Dolito TENS készüléket használhatod.

menstruációs görcsök fájdalom kezelése TENS-sel, kezelési pontok

 

MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)