Menstruációs fájdalom enyhítése: megoldás azokra a bizonyos „nehéz napokra” - Dr. Zátrok Zsolt blog

Menstruációs fájdalom enyhítése: megoldás azokra a bizonyos „nehéz napokra”

blank

„Nehéz napok”, „havi baj” – már a köznyelvben használt kifejezések is árulkodnak arról, hogy a menstruáció sokszor meglehetősen kellemetlen lehet. Minden nő különbözőképpen élheti meg ezt az időszakot. Van, akit egyáltalán nem visel meg ez a néhány nap. Van, akit enyhe panaszok gyötörnek és van, akit szinte elviselhetetlen fájdalom kínoz, aminek eredményeképp a munkából/iskolából is kimarad egy időre. A menstruációs fájdalom – az esetek többségében – szerencsére ártalmatlan. Nézzük, mit tehetsz otthon a megelőzése és enyhítése érdekében. 

A menstruációs fájdalom jellemzői

A menstruációs fájdalom (szaknyelven dysmenorrhea) görcsöket, kismedencei fájdalmakat, gyengeséget jelent a menstruáció időtartama alatt. Főként kamaszlányoknál és még nem szült nőknél fordul elő.

Okai és következményei szerencsére nem súlyosak (kivéve, ha más betegség áll a kellemetlen érzések hátterében).

A panaszok között a görcsös alhasi fájdalom foglalja el az első helyet (mely fájdalom kisugározhat a derékba, hátha, alsó végtagokba is), de e mellé rossz közérzet, levertség, fáradtság, fejfájás, gyakori vizelési inger, hasmenés és hányinger/hányás is társulhat.

A dysmenorrhea a panaszok erőssége alapján lehet

  • enyhe (néhány órán át tartó enyhe fájdalom),
  • középsúlyos (egy napnál hosszabb ideig tartó közepes erősségű fájdalom)
  • és súlyos (egy napnál hosszabb ideig tartó erős fájdalom).

Fontos kideríteni, hogy van-e betegség a menstruációs fájdalom hátterében!

A menstruációs fájdalom típusai:

  • Elsődleges dysmenorrhea esetén semmilyen betegség vagy szervi eltérés nincs. A fájdalom “egyszerűen” peteéréskor jelentkezik, a menstruáció során felszabaduló prosztagladionok okozzák, amelyek méhösszehúzódást eredményeznek, csökkentik a méh véráramlását, valamint növelik a méh fájdalomérző idegvégződéseinek érzékenységét.
  • Másodlagos dysmenorrhea esetén valamilyen kóros állapot, betegség váltja ki a menstruációs fájdalmat. Általában a panaszok is súlyosabbak. A leggyakoribb okai
    • a kismedencei gyulladás (PID),
    • az endometriózis (a méh nyálkahártyasejtjei nemcsak a méhben, hanem azon kívül is megjelennek),
    • és a mióma (gyakran előforduló, ám jóindulatú daganat).

Menstruációs panaszok esetén tehát érdemes orvoshoz fordulnod, hogy kizárják a másodlagos okok meglétét. Ha ilyen kiderül, akkor ezeket kell kezelni! Ha nincs betegség a hátterében, akkor “önkezeléssel” enyhítheted a panaszaid.

A menstruációs fájdalom enyhítése

A panaszok csillapítására a görcsoldó gyógyszereket javasolják az orvosok általánosságban. Jobb, ha tudod, hogy a gyógyszerek -különösen rendszeres szedés esetén- nemkívánatos mellékhatásokkal járhatnak, azaz ajánlatos a lehető legkevesebbet bevenni és inkább gyógyszermentes módszereket alkalmazni.

  • Enyhébb panaszok esetén a meleg jótékony hatású a méhgörcsök enyhítésére. Tegyél melegített törölközőt, melegvizes palackot vagy mélymeleg terápiás övet a hasadra vagy derekadra.
  • Lazíts, relaxálj. Egy nyugtató masszázs sokszor csodákra képes.
  • Számos panasz keletkezhet a “lélek” betegsége miatt. Ha a menstruációra „a női nem átkaként” gondolsz, akkor ez önmagában kiválthatja a panaszokat! A menstruáció és a nőiség “helyén kezelése” segít a fájdalom csökkentésében és megszüntetésében. Ha úgy gondolod, hogy panaszaidat okozhatják a női lét elfogadásával kapcsolatos gondolataid, akkor fordulj psichológushoz és kérd a segítségét!
  • A kritikus időszak közeledtével figyelj a táplálkozásodra. Igyál sok folyadékot, fogyassz rostdús ételeket, csökkentsd a húsfogyasztást. A kamilla vagy gyömbér gyógyteák természetes izomlazítók, oldják a görcsöket.
  • A TENS készülék a fájdalom szinte minden formájában, így a menstruációs panaszok esetén is alkalmazható. A siker arány legalább 70-80%-os, azaz a betegek ilyen arányban jelzik a fájdalom csökkenését. A módszer gyógyszermentes és a szükséges gyakorisággal ismételhető mellékhatások veszélye nélkül. Otthoni használatuk egyszerű és biztonságos!
    A Dolito TENS készülék például megfelelő a kezeléshez. A modulált TENS programja alkalmazásától várható a legjobb eredmény.

Készítettem egy ábrát arról, hogy hova kell felhelyezned az elektródákat.

  1. Az első csatornához tartozó kábel két végét az alhason csatlakoztasd az elektródákhoz, a másik csatorna kábelei pedig hátul a keresztcsontod felett levőkhöz.
  2. Az első csatorna kábelének egyik vége jobbra elöl az alhasadon, a másik vége hátul a keresztcsontod jobb oldalán. A másik csatorna a bal oldalt kösse össze.

Mindkét elhelyezési módot próbáld ki és később azt alkalmazd, amelyik hatásosabbnak bizonyult. Ilyen kezeléshez például a Dolito TENS készüléket használhatod.

menstruációs görcsök fájdalom kezelése TENS-sel, kezelési pontok

 

blank

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)