Vegetáriánus táplálkozás – természetes gyógyszer

Számos oka lehet annak, hogy valaki vegetáriánus étrendre váltson. Például az egészség megőrzése vagy visszaszerzése, spirituális meggyőződés, az állatok jólétével kapcsolatos aggodalmak vagy az állattenyésztés során alkalmazott antibiotikumoktól és hormonoktól való félelem vagy a környezeti erőforrások túlzott kizsákmányolásának elkerülése, stb.

Önszántamból lettem vegetáriánus

Magam akkor lettem vegetáriánus, amikor 45 éves koromban egy rutin vizsgálat során extrém magas vérnyomást regisztráltak nálam, majd ez több alkalommal megismétlődött. Belgyógyászként, a vérnyomásbetegséget jól ismerőként megrettentem – tanáraim és tankönyveim szerint ugyanis a magas vérnyomás betegség nem gyógyítható és egész életen át tartó gyógyszerszedést igényel.

Az értékek láttán kollégáim négy szer kombinációból álló “gyógyszerkoktél” azonali megkezdését javasolták. Én szonban nem kezdtem el a szedését.

Feleségem akkortájt tért át a vegetariánus étrendre és ez megkönnyítette a váltást nekem is.

És az eredmény? Két héttel később normalizálódni kezdtek az értékek, két hónap múlva már kizárólag normál értékeket kaptam, az elmúlt 3 évben pedig nem mértem 120/70-et meghaladót egyszer sem. Nem vettem be egyetlen vérnyomáscsökkentő gyógyszert sem, nem változtattam az életmódomon, csak az étrendem változott…

Nekem ennyi “tudományos” bizonyíték pont elég, ezért azóta is kitartok vegetáriánus étrendem mellett.

Rákkeltő anyagok listáján az állati termékek

Jelentős lökést adott a vegetarianizmus terjedésének, amikor tanulmányok eredményeire alapozva a WHO és a daganatokkal foglalkozó orvosi szervezetek “minden bizonnyal” rákkeltőnek minősítették a vörös húsok, felvágottak, pácolt húskészítmények fogyasztását.

Azóta világszerte egyre többen vannak, akik nem fogyasztanak semmilyen húst, halat vagy baromfit. Sokkal többen vannak, akik a vörös húsok és felvágottak fogyasztást megszüntették ugyan, de csirkét vagy halat még esznek.

Az állati húsokat, de más állati eredetű termékeket, például a tejet, sajtot, tojást és zselatint is teljesen elhagyó vegánok vannak a legkevesebben.

Vegetáriánus étrenddel kapcsolatos kutatások régen és ma

Korábban a vegetarianizmussal kapcsolatos kutatások annak igazolására törekedtek, hogy táplálkozási hiányállapotokat mutassanak ki, így bizonyítsák a növényi étrend veszélyeit. Mivel ezeket nem tudták igazolni, így irányt változtattak és mostanában a húsmentes étkezés egészségügyi előnyeivel foglalkoznak legtöbbet.

Ennek következménye, hogy az Amerikai Dietetikai Szövetség jelen álláspontja szerint a “változatos növényi alapú diéták, beleértve a teljes vegetáriánus vagy vegán étrendet is egészségesek, tápanyagösszetételük megfelelő és igazolhatóan egészségügyi előnyökkel járhatnak bizonyos betegségek megelőzésében és kezelésében”.

A vegetáriánusnak lenni nem zöld levelek és gyökerek rágcsálását jelenti!

Sokan azt hiszik, hogy a vegetáriánus naphosszat répát rágcsál… pedig a vegetáriánus nem mazochista, hogy ízetlen és kizárólag nyers ételekkel kínozza magát – egyszerűen csak egészségesebb ételeket fogyaszt.

Tegyél egy kísérletet! Süss meg egy darab húst só és fűszerek nélkül és edd meg! Milyen az íze? Semmilyen, mert íztelen! Azaz Te sem a hús ízét szereted, hanem a fűszerezését!

Egyszerűen tartsd meg a fűszerezést, de hús helyett használj zöldségeket.

A változatosság a fontos!

Gabonafélék, magvak, zöldségek és gyümölcsök hihetetlen sokfélesége áll rendelkezésre, melyekből igen változatos menü állítható elő akár nyersen, akár főzve-párolva-sütve.

A vegetáriánussá válás egyre könnyebb, köszönhetően az egész évben rendelkezésre álló friss zöldségeknek és gyömölcsöknek, továbbá a változatos étrendet lehetővé tevő ezernyi más terméknek.

Az internet és a médiák segítenek megismerni és elkészíteni távoli kultúrák növényi alapú ételeit. Nyugodtan állíthatom, hogy a világ népeinek konyhaművészete hatalmas változatosságot biztosít, csak el kell lesni őket.

Használok egy online indiai szakácskönyvet, ami önmagában többszáz féle vegetáriánus receptet tartalmaz. És ez még csak India. Nézd végig a mediterrán konyhát – az olasz, spanyol, görög ételeket. Nézz bele egy mexikói vagy perui receptgyűjteménybe! Az alapanyagok elérhetők bármely közértben vagy bioboltban.

A növényi alapú étrend lehet finom, változatos, tápláló és egészséges!

Ha kizárólag zöldséges pizzát eszel kólával, máris “vegetáriánus” vagy 🙂

A vegetáriánus étrend nem egyhangú! A változatosság legyen a jelszód. Teljes kiőrlésű gabonákat (ebből készült kenyereket, tésztákat), továbbá zöldségeket, gyümölcsöt, magvakat fogyassz, minden lehetséges kombinációban, módon és fűszerezéssel elkészítve.

Persze a vegetáriánusként is tartsd észben: túl sok kalória fogyasztása ugyanúgy elhízáshoz vezet. Az olajos magvak “nassolása” például könnyen megbosszulhatja magát.

Néhány bizonyíték a magyaros konyha egészségkárosító határól

Mivel az ízlés gyermekkorban alakul ki, így nagyon nehéz eltérni attól a táplálkozásról, amit a nagyi konyhája vagy éppen az anyuka főztje jelent. Az ízlik legjobban, amit gyermekként sokat kaptál és megkedveltettek veled.

Az egykor általam is bőséggel fogyasztott és valóban ízletes magyaros ételekről a hivatalos egészségügyi statisztikák igazolják, hogy súlyosan károsítják fogyasztóik egészségét.
A lakosság kétharmada elhízott, a felnőttek 45%-a szenved egy vagy több krónikus betegségben, világvezetők vagyunk a szív- és érrendszeri és daganatok által okozott halálozásokban. Az egészségben leélhető életévek száma alig haladja meg az 50-et. Sok más adatot is idecitálhatnék még bizonyítékként.

Kell ennél több? Aligha!

A mama főztjének “csapdája”

A mai szülőként, nagymamaként komoly kihívást jelenthet számodra, hogy mit teszel a gyermeked, unokád tányérjára!

Ha a tradícionális magyaros ételeket adod, amit Te is kaptál és nagyon szeretsz, akkor arra kárhoztathatod,

  • hogy 50 éves korára ugyanúgy betegé váljon, mint Te magad is.
  • hogy évtizedeket kelljen majd élnie betegségekkel küzdve.
  • hogy neki legyen a világon a legnagyobb kockázata arra, hogy idejekorán daganatos betegségben vagy szív-érrendszeri betegségben haljon meg.

Ha ettől meg szeretnéd óvni, akkor egészséges ételeket adj neki!

Nem kell egycsapásra váltani

A tudományos adatok szerint állati eredetű fehérjékből naponta 0,4 g/testsúlykilogram mennyiségre van szükséged. Egy 50 kg-os nő esetén ez 20, míg egy 80 kg-os férfinek 32 gramm! Egy szokásos éttermi bécsiszelet fedezi majdnem az egészheti szükségleted.

Mivel nehéz egycsapásra változtatni, kezd el kis lépésekben. Két módszert javaslok. 

Első tanácsom: Csökkentsd a húsok arányát az általad fogyasztott ételekben és növeld meg a zöldségekét. Egyél naponta néhány szem friss gyümölcsöt is.

Második tanácsom: Kezdj el ismerkedni az indiai, mexikói vagy éppen a mediterrán konyhákkal és készítsd el ételeiket. Ezekről ismert, hogy kisebb betegség kockázattal járnak. A receptekben nagyobb hangsúlyt kapnak a növények és takarékosabban használják a húsokat.

Eleink döntően növényi étrenden éltek!

Mielőtt ezt a cikket írni kezdtem, elolvasam egy sereg néprajzi tanulmányt. A néprajz foglalkozik például azzal is, mik voltak az étkezési szokások, milyen ételeket fogyasztottak őseink.

Egészen a második világháborúig a magyar lakosság étrendjében közel 2/3 részt tettek ki a különböző gabonafélék (tönköly, zab, árpa, rozs, köles, hajdina, stb). Az ezekből készült kenyereket és kásaféléket zöldségekkel és kevés állati zsiradékkal vagy tejtermékkel (tejföl, túró) ízesítették. A húsfélék aránya messze 10% alatt volt, az is leginkább baromfihús.

Nagyszüleim minden évben neveltek 1-2 disznót és karácsony előtt le is vágták őket. A felfüstölt húsokat azután beosztva, az őszi betakarításokig fogyasztotta el a nagycsalád. Napi egy szelet szalonna vagy pár szelet kolbász jutott egy-egy családtagra.

A dolgok a második világháború után változtak meg. A teljes foglalkoztatás, az ebből származó jövedelmek széles körben elérhetővé tettek olyan élelmiszereket, amit korábban csak az “urak” fogyasztottak. Ilyen volt a hús is, mely a jólét szimbólumává vált és egyre többször került a tányérokra. Csökkent viszont a gabonafélék, a zöldségek és gyümölcsök aránya. Emlékszem arra, hogy apám milyen undorral beszélt a kukoricakásáról (puliszkáról), mely gyermekkorában szinte mindennapi étele volt. Ez a szegénységre emlékeztette és kizárólag a disznókat etette vele – az asztalunkra nem kerülhetett soha.

Aztán jött a fehérkenyér és a finomított kristálycukor is…de ezekről majd talán máskor írok.

Élethosszig Egészségesen

Blogom szlogenje az “Élethosszig Egészségesen”.

Azt jelenti, úgy érdemes élni a mindennapjaid már fiatal kortól kezdve, hogy azzal ne veszélyeztesd majdani öregkori életminőséged.

Ha ugyanis étrended egészségtelen, nem mozogsz eleget, munkád stresszt okoz, ha káros szenvedélyekkel rongálod testedet, akkor 50 éves korodra betegségekre számíthatsz.

Ezek azonban kegyetlen “kísérőtársak”. Nem engedik, hogy vidáman és könnyedén éld napjaid. A betegségek kínoznak és tönkreteszik életminőséged. Ha beteg vagy, nem tudsz dolgozni sem, így jövedelmed is alacsony marad. Az állandó anyagi problémák nem teszik lehetővé a nyugodt életet és sok esetben a gyógyuláshoz való hozzáférést sem.

Ezért egyértelműnek kell lennie számodra is, hogy a betegség megjelenése nem kívánatos és érdemes mindent megtenned, hogy ne köszöntsön be hozzád!

Azért írtam ezt a cikket, mert tudatni akartam veled, hogy a növényi túlsúlyú táplálkozás a krónikus betegségek megelőzésének igazolt módja.

Csak rajtad áll, hogy kipróbálod-e!

 

Néhány receptgyűjtemény:

 

Legyen az első hozzászóló on "Vegetáriánus táplálkozás – természetes gyógyszer"

Hozzászólás írása

E-mail cím (nem publikus)


*