Hidegterápia jótékony hatásai

„Tegyél rá jeget!” Biztosan kaptál már ilyen tanácsot vagy Te is javasoltad valakinek, mint univerzális gyógymódot. Egyáltalán nem alaptalanul: a hidegterápia jótékony hatása nem csupán mítosz, valóban képes csökkenteni a fájdalmat és egyúttal beindítani a gyógyulási folyamatot.

Hidegterápia – mikor alkalmazd?

A hidegterápia a friss izom- és ízületi sérülések esetén az elsőként és a sérülét követő legrövidebb időn belül alkalmazandó kezelés. Fő hatásai:

  • lassítja fájdalomüzenet továbbítását, azonnali „helyi érzéstelenítőként” funkcionál,
  • csökkenti a fájdalomkeltő és a fájdalmat fenntartó hatású anyagok termelődését,
  • csökkenti a gyulladást, amely sok esetben a fájdalom gyökerét jelenti,
  • szűkíti az erek átmérőjét, ezáltal csökkenti a rejtett, szövetek közötti vérzést,
  • a hűtés után a kezelt terület vérkeringése meggyorsul, mely fokozza a gyógyulást támogató anyagok sérülés helyére szállítását,
  • a meggyorsult keringés eltávolítja a toxinokat, metabolitokat, melyek a gyulladás és fájdalom fenntartásában játszanak szerepet.

A hidegterápia a következő esetekben javasolt

  • izomsérülések (izomszakadás, -húzódás, ínszalagszakadás, ficam, rándulás);
  • ízületi problémák, zúzódás;
  • gyulladás (ín- és ínhüvelygyulladás);
  • vérömleny kialakulásának kockázatával járó sérülések.

A hűtő vagy hideg terápia fájdalomcsillapító hatása fél órától akár 2-3 óráig is tarthat. Csak akkor hatékony, ha gyorsan és jelentősen csökkented vele a bőrfelület hőmérsékletét (10-15 perc alatt legalább 15°C-ra). Naponta akár háromszor-ötször alkalmazhatod.

A hidegterápia kockázatai

Két fő kockázat lehet.

Az egyik a helytelenül végrehajtott kezelés, mely fagyásos sérülésekhez is vezethet. Ilyet okozhat, ha a jeget közvetlenül a bőrre helyezed és hosszú ideig ott tartod. A közelmúltban kaptam az alábbi fotókat. A fiatalember a térdére tett jeges zacskóval elaludt, egy órával később ébredt, fagyásos sérüléssel a térdén.

A hidegterápia kockázata - fagyásos sérülés

Az ilyen fagyásos sérülést elkerülheted, ha a jég és a bőr közé textildarabot (pl. törölköző) helyezel, illetve a hűtés ideje nem hosszabb 15-20 percnél.

A másik problémát a “túlhűtés” okozhatja, azaz ha a sérülést követően napokig, sőt hetekig alkalmazol hűtést. Ennek hatására az erek összehúzódnak, lelassul a vérkeringés és ezzel a gyógyulási folyamatok is “takaréklángra” mérséklődnek. Így a sérülésed nehezen gyógyul. Két-három nap után válts olyan fájdalomcsillapító módszerre, mely a gyógyulásod is serkenti (például lágylézer).

Ezeket a hidegterápiás eszközöket ajánlom

 

CÍMKÉK
OSZD MEG!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)