Magas koleszterin szint – hasznos tudnivalók

A magas koleszterin szint odafigyelést igényel, mert ha tartósan magas, akkor annak komoly következményei lehetnek az ereid és szerveid egészsége szempontjából. A koleszterin egy zsírszerű anyag, amely a sejtek felépítéséhez és a hormonok termeléséhez szükséges. A vérszintet laboratóriumi vizsgálatokkal lehet meghatározni, érdemes rendszeresen kontroll mérést végeztetni. Ebből a cikkből többet tudhatsz meg és adok néhány koleszterincsökkentő tippet is.

A koleszterin egy vegyület, mely minden emberi és állati sejtben megtalálható. Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, sok hormon előállításának kiindulási anyaga.

A koleszterint táplálékokból vesszed fel, de nagy része a májadban képződik. A magas koleszterinszintnek több oka lehet. Az egyik és talán leggyakoribb a túlzott telített zsírsav bevitel, azaz étrendbeli hiba. Rendellenesen sok koleszterin képződhet a májban, ha a szervezet szabályozó mechanizmusa “megzavarodik”. Öröklött genetikai rendellenességek is okozhatják.

A laborvizsgálatok során három típusát különböztetik meg: összkoleszterin, HDL- és LDL-koleszterin.

Az LDL-koleszterin (alacsony sűrűségű lipoprotein), amely a koleszterin szállítását végzi a sejtekhez. Ha sok van belőle, akkor egy része az érfalban lerakódva érszűkületet okoz. Ezért “rossz” koleszterinnek is nevezik.

Az HDL-koleszterin (nagy sűrűségű lipoprotein), amely felveszi a felesleges koleszterint, majd visszaszállítja a májba. Az HDL-koleszterint “védő” vagy “jó” koleszterinnek nevezzük, mert óvja a szív-érrendszert a koleszterin lerakódásától.

Miért fontos tudni a magas koleszterin szintről?

Azért, mert a magas koleszterinszint növeli az érelmeszesedés kockázatát. Az érelmeszesedés egy lassú folyamat, amely során a koleszterin és más anyagok felhalmozódnak az erek falán, ami végül lecsökkenti az erek rugalmasságát és tágulékonyságát. Ezért az erek körfogata beszűkül, a vér nehezen tud áramolni, ami súlyos szívbetegségeket, stroke-ot és más súlyos egészségügyi problémákat okozhat.

A magas koleszterinszint az egyik fő rizikótényező a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában. Csökkenteni azért kell, hogy csökkentsd az érbetegségek kockázatát.

Milyen szövődményei lehetnek a magas koleszterin szintnek?

A magas koleszterinszint az egyik fő rizikótényező a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában.
  1. Szívbetegség – növeli az olyan súlyos szívbetegségek, mint például a szívinfarktus és az érelmeszesedés kockázatát.
  2. Stroke – növeli a stroke kockázatát, mivel az érelmeszesedés akadályozza a vér áramlását az agyban.
  3. Perifériás artériás betegség (PAD) – az erek elzáródhatnak a lábakban, ami fájdalmat okozhat a lábszárban és akár amputációhoz vezethet.
  4. Aorta stenosis – a magas koleszterinszint növeli aorta stenosis kockázatát, ami azt jelenti, hogy az aorta billentyű merevvé válik, nem zár megfelelően, beszűkül, ami jelentősen rontja a szív működést.
  5. Veseartéria szűkület: a vese artériák beszűkülhetnek és elzáródhatnak, ami vesekárosodáshoz vezethet, továbbá extrém magas vérnyomást okozhat.

A magas koleszterinszint kezelése fontos a súlyos és életet veszélyeztető szövődmények megelőzéséhez.

Magas koleszterin szintet csökkentő módszerek

Ma az orvosok leggyakrabban gyógyszerrel próbálkoznak. Statinokat, receptre felírható koleszterinszint csökkentő szereket adnak. Ezek azonban nem oldják meg a magas koleszterinszintet okozó életmód és táplálkozási hibákat. A gyógyszereknél sokkal hatékonyabb, ha változtatsz a szokásaidon. Ezekre kell figyelni:

  1. Étrend módosítása – Az alacsony zsírtartalmú, magas rosttartalmú étrend segíthet csökkenteni a koleszterinszintet.
  2. Egészséges testsúly segít csökkenteni a koleszterinszintet és javítani az érelmeszesedés megelőzését.
  3. Rendszeres testmozgás – segíthet fenntartani az ideális testsúlyt és javítja a vérkeringést (ezzel az erek állapotát).
  4. Dohányzás elhagyása – A dohányzás megemeli a koleszterinszintet, ezért abbahagyása csökkenti az érelmeszesedés kockázatát.
  5. Stresszkezelés: A stressz oldása csökkenti a koleszterinszintet és javítja az érelmeszesedés megelőzését.
  6. Omega-3 zsírsavak csökkentik a koleszterinszintet.
  7. Vitaminok és ásványi anyagok, mint például a C- és E-vitamin, segíthetnek csökkenteni a koleszterinszintet.
  8. Gyógynövények, mint a gyömbér, a csalán, a kurkuma és a fokhagyma, segíthetnek csökkenteni a koleszterinszintet és javítani az érelmeszesedés megelőzését.
  9. Alkoholfogyasztás: Bár egyes adatok szerint a kis mennyiségű (heti legfeljebb kétszer 1.5dl borral egyenértékű) alkoholfogyasztás hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez, de az alkohol károsító hatásai miatt más orvos-csoportok ezt a vélekedést nem osztják és koleszterinszint csökkentésre az alkoholt nem javasolják.

Mely mozgásformák segítenek?

Igazolt, hogy az rendszeres testmozgás segíti a koleszterin szint csökkentését. Javítja a vérkeringést és segíti az ideális testsúly elérését. Az alábbi testmozgás formák javasoltak:

  1. Kardio – a lassú vagy közepes tempójú “aerob” mozgások, mint például a séta, a kocogás, a futás, a kerékpározás és az úszás, segítenek csökkenteni a koleszterinszintet. Az ilyen edzések során a pulzusszám emelkedése javítja az erek állapotát, rugalmasságát és összességében a vérkeringést. Hetente minimum 150 perc szükséges az alacsony intenzitású edzések, míg 75 percnyi magas intenzitású edzés esetén.
  2. Erősítő edzések növelik a izomtömeget és ezzel javítják az anyagcserét. Hetente minimum 2-3 alkalommal szükséges.
  3. Jóga, tai-chi csökkentik a stresszt és javítják a vérkeringést.

Néhány koleszterincsökkentő hatású élelmiszer

  1. Gyömbér: A gyömbérben található gingerol nevű vegyület segíthet csökkenteni a koleszterinszintet, valamint javítja a vérkeringést.
    A gyömbér gyulladásgátló és antioxidatív hatással bír. A gyömbér olyan szívvédő vegyületeket tartalmaz, melyek az koleszterincsökkentő hatásuk révén akadályozzák meg az artériák elzáródását, és a plakk felhalmozódását.
    A Journal of Nutrition folyóiratban, 2000-ben megjelent tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a gyömbérkivonat csökkentheti a vér koleszterin-, és triglicerid szintjét, valamint az LDL-kötésű zsír-peroxidok és az az LDL-aggregáció szintjét is.
  2. Csalán: A csalánban található flavonoidok segíthetnek csökkenteni a koleszterinszintet, valamint javítják a vérkeringést.
  3. Kurkuma: A kurkuma az indiai és ayurvédikus konyha népszerű fűszere. A kurkuma elsődleges polifenolja a kurkumin, ami már régóta közismert a szívvédő hatásáról. A kurkuma kivonat LDL koleszterincsökkentő hatású és “oldja” az artériákban felhalmozódó plakkokat.
    Egy 2011-ben, a Molecular Nutrition & Food Research folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatók megállapították, hogy a kurkuma képes csökkenteni a koleszterinszintet és elnyomni a korai atheroscleroticus elváltozásokat, jobban, mint a lovasztatin nevű koleszterinszint-csökkentő gyógyszer.
    Továbbá egy 2006-os egereken végzett tanulmány azt javasolja, hogy a kurkumin segíthet megelőzni az arteriák elzáródását.
  4. Fokhagyma: A fokhagymában található allicin nevű vegyület segíthet csökkenteni a koleszterinszintet, valamint javítja a vérkeringést.
    A fokhagyma az egyik legjobb élelmiszernek tekinthető, mert szinte kipucolja az artériákat. Tanulmányok sora bizonyítja, hogy a fokhagyma segít megelőzni a szívbetegségeket, csökkenti a vérnyomást, és lassítja az ütőér elmeszesedésének folyamatát. Egy tanulmány kutatói megállapították, hogy a fokhagyma megakadályozhatja a plakkok megtelepedését az artériákban.
    1997-ben a Nutrition folyóirat által közölt klinikai vizsgálatok eredménye szerint a fokhagyma pozitív hatással van az ütőér elmeszesedésének megelőzésére és kezelésére. Egy 1999-es tanulmány pedig azt is megállapította, hogy vérhígító hatásánál fogva a fokhagyma több, mint 50%-al képes csökkenteni a a stroke és a szívroham kockázatát.
  5. Citrom: Ha citromos vizet iszik reggelenként, jót tesz az egészségének és a szívének. A citrom koleszterinszint csökkentő, és az artériák oxidatív károsodását megelőző hatásáról ismert. A citrom kiváló forrása az antioxidáns hatású C-vitaminnak is. A magas dózisú C-vitamin bevitel erősíti az artériákat, csökkenti az összkoleszterinszintet, növeli a nagy sűrűségű lipoprotein (HDL) arányát, gátolja a vérlemezkék aggregációját, és csökkenti a gyulladást.
  6. Lenmag: A lenmag egy másik fontos szívvédő élelmiszer. Az őrölt lenmag kiváló forrása az alfa-linolénsavnak, ami egy omega-3-ecetsav, amely csökkentheti a gyulladást és a vérnyomást.
    Az Atherosclerosis folyóiratban 1997-ben megjelent tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a lenmag nyulak esetében 46%-al csökkentette az aorta érelmeszesedését.
    A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a mérsékelt lenmagpótlás hatékony kezelés a hiperkoleszterinémiás atherosclerosis csökkentésében.
  7. Szezámmag: Egy három hónapos egerek vizsgálatával végzett tanulmány (Journal of Medicinal Food 2006) azt sugallja, hogy a szezámolaj (a szezámmagból nyert olaj) zsírsav tartalma hatásosan csökkenti az ateroszklerózisos felrakódások kialakulását, csökkenti a vér koleszterinszintjét, valamint a triglicerid és az LDL koleszterin szintet.

+1 koleszterincsökkentő javaslat: térj át növényi túlsúlyú étrendre!

Az egyes különálló tápanyagok erőltetése helyett sokkal hatékonyabb, ha változatos és főképp növényi eredetű tápanyagokat fogyasztasz és elhagyod vagy 10% alá csökkented az állati eredetű tápanyagok arányát!

“Rossz” koleszterint főképp állati termékek nagy mennyiségű fogyasztásával lehet a szervezetbe vinni, a növények kisebb mennyiséget tartalmazzák.

Bizonyított tény, hogy azokon a helyeken, ahol az étrend döntően növényekből áll, ott a szív és érbetegségek, az elbutulás, a cukorbetegség, reuma és más autoimmun betegségek, a daganatok, stb. előfordulása rendkívül alacsony, szemben azokkal a helyekkel, ahol állati eredetű anyagok fogyasztása magas részarányt tesz ki. Olvasd el a metabolikus egészség jelentőségéről írt cikkem!

A növényeket tartalmazó étrend is változatos, tápláló és egészséges. Étkezz vegyesen! A növényi táplálékok ráadásul könnyebben emészthetők.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)