Miért rontja a meleg idő a nyiroködémát? - Dr. Zátrok Zsolt blog

Miért rontja a meleg idő a nyiroködémát?

Ha nyiroködémában szenvedsz, akkor észrevehetted, hogy tavasszal-nyáron súlyosbodnak a tüneteid. Amíg ősszel és télen egész elviselhető a duzzanat, addig a meleg idő beköszöntével egyre rosszabbodik a helyzet. Miért van ez így és mit tehetsz ellene?

Indulásként olvasd el a Miért szaporodik fel újra és újra a nyirok?-című cikkemet. Ebből megtudhattad, hogy a nyirok minden nap, télen és nyáron egyaránt keletkezik, megállíthatatlanul. A nyirokrendszer feladata, hogy összegyűjtse és a vérkeringésben visszajuttassa. Ha a nyirokrendszert valamilyen betegség támadja meg vagy megsérül (balesetben vagy még gyakrabban műtét során), akkor nem képes az összes nyirkot elszállítani. Ekkor duzzanat, azaz nyiroködéma keletkezik.

A nyiroködéma és a hőmérséklet kapcsolata

A vérkeringésed a testhőmérsékleted szabályozásában is szerepet játszik.

Hűvös időszakban a bőr erei összeszűkülnek, ami csökkenti a hőveszteséget. A szűkebb erek kevesebb vért fogadnak be, és ezért kevesebb nyirok keletkezik. A nyirokrendszer ezzel a mennyiséggel könnyebben “birkózik meg”.

Ha megérkezik a meleg idő vagy melegvizes fürdőbe mész el, ellenkező folyamat történik. Az erek kitágulnak, sok vért fogadnak be, amiből több nyirok keletkezik. Egyúttal több hőt adsz le és ez hűti a tested. A több nyirok már meghaladhatja a nyirokrendszer teherbírását, nem tudja elvinni, így ödéma formájában jelenik meg.

Nyiroködéma kezelése

A nyiroködéma tüneteit kezelned kell. Olyan gyakran, hogy a duzzanatot visszaszorítsd a normál méret közelébe.

Ha a nyirok lassan telik fel (mert a nyirokrendszer kevésbé károsodott), akkor elég lehet a fáslizás, kompressziós harisnya és a néhány naponta végzett kézi vagy gépi masszázs.

Ha azonban az ödéma néhány óra alatt visszatelik (mert a nyirokrendszerük funkciója súlyosan károsodott), akkor a fáslizás, kompressziós harisnya ugyanúgy alap. Ezen felül a kézi vagy gépi masszázsra naponta akár többször is szükség lehet. Nyilvánvaló, hogy ilyen súlyos esetben a napi többszöri kézi masszázs nem kivitelezhető. Egyrészt a masszőr nem áll rendelkezésre  a nap minden órájában, másrész ennek jelentős anyagi terhe miatt. A gyorsan telődő ödéma otthoni kezelésében tehát elengedhetetlenül fontos egy korszerű nyirokmasszázs gép. Ez ugyan egyszerre drága lehet, de néhány hónap alatt megtérül.

Mit tegyél meleg idő esetén?

A simogató napsütést nyiroködémában szenvedőként is biztosan szereted, de a meleg “nem a barátod”!

A fásli és kompressziós ruha meleg időben igazi “börtön” lehet. A rugalmas anyag a több ödéma miatt még jobban szorít, még kellemetlenebb. Azonban a nyiroködéma-kezelő orvosok egyöntetű javaslata: a kompressziós ruházat a melegebb hónapokban is szükséges.

Néhány tipp a meleg idő elviseléséhez

  • A kinti tevékenységeket a hűvösebb kora reggeli és esti időszakra időzíts! Maradj árnyékban, hűvös helyen a nap legforróbb időszakában.
  • A meleg ellenére viselj kompressziós ruhát. Ha a fentieket betartod, akkor a legforróbb időszakokban leveheted.
  • A ruhád nedvszívó legyen, hogy felvegye az izzadságod.
  • Viselj könnyű, jól szellőző ruhát.
  • Meleg időben gyakran polcold fel a beteg végtagot! Kerüld a “lógatását”, ne állj vagy ülj túl hosszú ideig.
  • Gyakran hűtsd le hideg, nedves törülközővel (de ne áztasd fel a bőrt).
  • Kerüld a napozást!
  • Ha mégis napra mész, védd a bőröd naptejjel.
  • Menj úszni! De ne a melegvizes medencébe. A 24-25 fokos úszómedence a legjobb.
  • Úszás helyett végezhetsz vízitornát is. Ehhez az úszómedence hideg lehet, a 26-28 fokos víz a megfelelő.
  • Ha tóban, folyóban vagy tengerben úszol, akkor mindig viselj védőcipőt, hogy elkerüld a nyiroködémás láb sérülését (orbáncveszély!).
  • Védekezz a rovarcsípések ellen! A csípések fokozzák a fertőzést kockázatát.
  • Kerüld a kád használatát ! Zuhanyozz langyos, legfeljebb testmeleg vízben!
  • Kerüld a sós ételeket és minimalizáld a koffein és az alkohol fogyasztást.
  • Naponta végezz nyirokkeringést serkentő tornagyakorlatokat.
  • A hűvös napszakban sétálj, ússz, kerékpározz lassú tempóban.

Egyéb javaslatok

Ha nyiroködémád van, akkor észrevehetted, hogy a szauna vagy egy forró kádfürdő után a nyiroködémás terület kipirosodik, megduzzad. Ez a meleg értágító hatásának következménye. Neked nem tesz jót sem a szauna forrósága, sem a hosszas forró fürdő!

Enyhe és közepes nyiroködémában nem kizárt, de legyél ésszerű! A szaunában maximum 10-15 percet tölts. A zuhanyozás során is érd be pár perccel és ne emeld a víz hőmérsékletét 38°C fölé.

Súlyos ödémában, különösen szövődményes esetben a “forró élvezeteket” teljesen kerülnöd kell.

Ha pedig még nincs nyirokmasszázs géped, akkor érdemes elgondolkodnod a beszerzésén. Még a meleg időszak előtt.

blank
blank
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (2)
  • Dr. Zátrok Zsolt
  • comment-avatar
    Repáné Marika 1 month

    Üdözlöm lehetséges hogy ugyfályon aderék mindha becsipödöt volna lumbágo lenne ..