A vibrációs tréner és kedvező hatásai az egészségre

Az elmúlt évek nagy fitnesz slágere volt a vibrációs tréner. Biztosan hallottál róla. Mostanában mintha veszített volna a népszerűségéből, pedig az egészségre való kedvező hatásait egy sereg orvosi tanulmány igazolta. Mindenkinek érdemes lenne rendszeresen használnia, különösen időseknek és azoknak, akik nem szeretik a nagyon izzadós edzéseket. Nézzük, hogy mit profitálhat a vibrációs edzésből egészséges és beteg egyaránt.

A vibrációs tréning hatásait az 1960-as évekbeli Szovjetunióban támasztották alá az űrhajósokon végzett orvosi vizsgálatokkal. Az orosz asztronautáknak vibrációval segítettek legyőzni az űrben töltött idő alatti, a gravitáció hiánya által okozott kedvezőtlen hatásokat. A kezelések eredményeképpen tovább maradhattak az űrben.

Mintegy 50 évvel ezelőtt W. Biermann professzor azt kezdte vizsgálni, hogy a mechanikus, ciklikusan ismétlődő rezgések milyen hatást gyakorolnak az emberi testre. Több állapotban (például neuralgia (idegfájdalom), atrófia (izomsorvadás), kóros soványság és szorulás) vizsgálták a vibrációs kezelés eredményeit. Ezek a vizsgálatok teremtették meg azt a tudást, melyre alapozva hozták létre a korszerű vibrációs trénereket. Azaz a vibrációs tréneres gyakorlatok hatása tudományosan megalapozott, alátámasztott.

1999-ben a holland gyorskorcsolyázó válogatott edzője, Guus van der Meer létrehozta a mai vibrációs trénerek első változatát, melyekkel az ízületek túlterhelése nélkül volt képes optimalizálni és maximalizálni a sportolók izomerejét. Az eredmény számos holland olimpiai és világbajnoki korcsolyaarany lett.

A vibrációs tréner titka

Az embert a Föld gravitációja “rögzíti” a felszínhezés és ezért képes a mozgásra is. Gravitáció nélkül nem tudnánk járni, mert lebegnénk. A járás egy bonyolult mechanizmus, melyben részt vesznek az izmok, az idegrendszer, a hormonális és metabolikus (anyagcsere) rendszer is. A talaj egyenetlensége, a súrlódás, a légellenállás, stb. “zavarhatja” az egyenletes mozgást.

Az egyensúlyod megtartását egy az akaratodtól függetlenül működő rendszer végzi, melynek egyik fontos része az ízületi helyzetérzékelés (propriocepció). Ennek köszönheted, hogy pontosan érzékeled  a testhelyzeted, akár becsukott szemmel is. A mozgás közbeni finom billenéseket az agyad érzékeli és az egyensúlyi helyzet megtartása érdekében az agonista-antagonista (egymással ellentétesen működő) izmok reflexes megfeszülése révén stabilizálja az ízületeket. Mivel a mozgás során a kilengések iránya folyamatosan módosul, így az izmaidnak is folyamatosan alkalmazkodni kell.

A vibrációs tréner ezt a helyzetet “állítja elő” – amikor a rezgő felületen állsz, a billenéseket érzékeli az agyad és reflexes izomösszehúzódások sorozatát váltja ki – alaposan megdolgoztatja az izmaidat anélkül, hogy látványos mozdulatokat végeznél.

Nézzük meg, miben nyújt jó szolgálatot a vibrációs tréner

A készülékkel végzett rendszeres tréninggel javíthatod a fizikai kondíciód, erősítheted az izmaid. Kiváló hatású csontritkulásban és mozgásszervi rehabilitációban. Segíti a műtétek utáni felépülést azzal, hogy gyorsítja az izomerőd visszaszerzését és ezzel növeli az ízületeid stabilitását. Alkalmazhatod az egyensúlyi rendszert érintő problémák (pl. sztroke utáni állapot) rehabilitációjára. Az edzések hatására javul a végtagi keringésed, így enyhe nyirokkeringési zavarban, visszeres fájdalom és érelmeszesedés esetén is kedvező. Néhány szépségápolási célra (pl. narancsbőr elleni védekezés) is bevetheted. Rendszeres használata esetén a fokozott izommunka több energiát igényel, így ha odafigyelsz az étkezésre (edzés után nem eszel többet, mint korábban), akkor csökkentheted a testsúlyod is!

Jelentősebb szerepe lehetne az idősek tréningjében – a vibrációs edzés nem igényel nagy erőfeszítést, mégis jótékony az izmokra, ízületekre, csontokra és a keringési rendszerre és ezzel az általános fizikai kondícióra. Érdemes lenne használni.

Csontritkulás esetén szinte kötelező a használata

Dr. Nazarov publikációiban kifejtett véleménye szerint a vibráció által kiváltott önkéntelen izomösszehúzódások megállíthatják az osteoporosist és nagy mértékben növelhetik a csonterősséget. A vibrációs gépet használóknál csontsűrűség (BMD) növekedéséről számoltak be, azaz a csont újraépíti a szerkezetét. A vibrációs tréner használatával elkerülhető vagy javítható az időskori alacsony csontsűrűség.

Bár a csonttömeget főként az ellenállásos (súlyzós) testmozgások növelik, az ilyen jellegű gyakorlatokra az idősebbek már sokszor képtelenek. Nekik nyújt hatékony alternatívát a vibrációs tréner, mely mechanikus terhelése nem erőlteti túl az ízületeket és nem okoz sérülésveszélyt sem.

Növeli a rugalmasságot és az ízületi mozgékonyságot

A vibráció megdolgoztatja az inakat, a kötőszöveteket, hatással van azok tapadására, így elősegíti a szövetek mozgását, és növeli az ízületek mozgékonyságát. Már Dr. Nazarov kimutatta, hogy a vibrációs nyújtógyakorlatok hatékonyabban növelik az izmok nyújthatóságát, mint a tréner nélkül végzett nyújtógyakorlatok.

Javítja az egyensúlyt és koordinációt

Az egyensúly-rendszert érintő károsodások (pl: sztroke), a mozgásérzékelés és testhelyzet érzékelés zavarai, a testhelyzeti stabilitás zavarai és az izomzati dysbalance-ok esetén a rehabilitációt segíti. Az izmok összehangolt működését egyszerre, egyidejűleg igénybevevő gyakorlatokat végezve pontosan azt a fajta összetett izommunkát fogod végezni, amit fejleszteni kell. A vibrációs tréner a gyakorlatok közben olyan labilis helyzetet hoz létre, mely az egyensúly és a testpozíció aktív és tudatos megtartására kényszerít.

Fájdalomcsillapító ereje van

A vibrációs tréning az idegrendszer stimulációjával képes csökkenteni a krónikus fájdalmat.

Jó hatással van a szívre és a vérkeringésre

Már napi néhány perces stimulációval is 100-150 %-ra növelheted a perifériás vérkeringést. Mivel a vibrációs trénerekkel való edzés jótékony hatással van a vér oxigénellátására, a vénás rendszer működésre, így különösen ajánlott rossz keringés esetén. Amint az ismeretes, az egyes izomcsoportok összehúzódásakor záródnak a kapillárisok és az izom ellazulásakor keresztül áramlik rajtuk a vér. Ez a természetes izompumpa mechanizmus fokozza a vérkeringést. Ez nagyon jó hír azok számára, akik keringési vagy perifériás érrendszeri problémától szenvednek.

A vibrációs trénerrel javíthatod az általános fizikai kondíciód

A vibrációs tréner rendszeres használatával formálhatod az alakod és fantasztikusan érezheted magad a bőrödben. Mindez a vibráció csont-, és ízület erősítő hatásának, valamint tesztoszteron és GH termelő (természetes anabolikus hormon) hatásának köszönhető.

Ideális idősek számára. Már nem tudsz sétálni, kerékpározni, súlyzózni? A vibrációs trénerrel való edzés még ekkor is végezhető.

 Csökkentheted vele a testsúlyod

A vibrációs tréning során aktív izommunka történik, mely energiafelhasználással jár. A felgyorsult anyagcsere segíti a súlycsökkentést. A testsúlycsökkentés során a nemkívánt zsír “elégetése” a cél. A vibrációs tréning során aktivált izmok tömege lassan növekedésnek indul, a több izom magasabb alapanyagcserét és tréning során nagyobb mértékű kalóriaégetést eredményez. Azaz a tréning hatására a kedvező hatások egymást erősítő folyamattá formálódnak.

Tipp: Vibrációs edzésprogramod mindig kiegyensúlyozott étrend mellett alkalmazd!

Búcsú a cellulittől

Ha rendszeresen használod a vibrációs tréninget, a jobb vérkeringés és a testösszetétel változása miatt csökkentheted a narancsbőr tünetet is.

A vibrációs tréner további előnyei:

  • a rövid edzésidővel időt takaríthatsz meg
  • nem terheli meg az ízületeid és a szíved
  • javítja a nyirok és a vérkeringésed, növeli az oxigén ellátottságod
  • segíti az optimális egészségi állapot megőrzését
  • hatékonyan mozgatja át a tested (de nem helyettesíti a sportolást)
  • nagy túlsúllyal is biztonságosan használhatod
  • csökkenti a mozgásszervi eredetű fájdalmakat
  • növeli az izomerőd és az izomtónust
  • javítja egyes inkontinencia típusok tüneteit (a medencefenéki izmok erősítése révén)
  • fokozza a hajlékonyságot
  • rendszeres használatával jobb anyagcsere, súlyvesztés érhető el
  • segít csökkenteni a narancsbőrt (megfelelő táplálkozás és folyadékbevitel mellett)
  • alkalmas bemelegítésre, levezetésre, rehabilitációra, az izmok ellazítására
  • alkalmas mozgás helyettesítésére, amikor a hagyományos sportolás gyakorlása valamilyen oknál fogva kizárt
  • használata javíthatja az egyensúlyérzéked, a koordinációd
  • a jobb fizikai állapot jobb életminőséget biztosít

Mikor jelennek meg a kedvező hatások?

Tudnod kell, hogy 1-2 vibrációs tréningnek nincs érzékelhető hatása (ugyanúgy, ahogy bármely típusú edzés esetén). A kívánt eredmények csak rendszeres (legalább heti 3-4) használat és minimálisan 2-3 hónap idő után válnak láthatóvá, érzékelhetővé.

Ez történik, amikor ráállsz a vibrációs gép mozgó-billegő padjára:

  • sorozatos egyensúlyvesztés következik be
  • aktivizálódik a központi idegrendszered
  • az agyad “utasítást ad” az egyensúly fenntartásában részt vevő összes izomnak a korrigálásra
  • az izomzat automatikusan ellentart
  • a helyzetmegtartó reflexeid működésbe lépnek
  • mindez pedig jelentős izommunkát eredményez

 Elég-e, ha csak úgy ráállsz a vibrációs trénerre és semmit sem csinálsz?

Sok gyártó úgy hirdeti ezeket a gépeket, hogy használójának meg sem kell mozdulnia rajta. Ez azonban nem igaz. Ha csak úgy ácsorogsz a rezgő platformon, a kedvező hatások mérsékeltek maradnak – ez alig több, mint egy kis kellemes rázkódás, lötyögés.

A vibráció kedvező hatása akkor jelentkezik, ha különféle pózokat felvéve állsz a platformon. Ezekben a pózokban bizonyos izmaid előfeszített állapotba kerülnek. Ez teszi lehetővé, hogy nagyon alaposan megdolgoztasd őket – 15-20 percnyi edzés igen hatékony minden szempontból!

Eközben azonban az izzadás lényegesen enyhébb marad, mintha pl. futnál vagy aerobikoznál. Azaz ha nem szereted az izzadtságtól csöpögő edzéseket, nyugodtan válaszd a vibrációs tréninget!

Kezdőként egy-egy testhelyzetben 1 perces idővel indíts és fokozatosan növeld az időtartamot, maximum 3 percig. Az egyes gyakorlatok között tarts fél perc szünetet. A teljes vibrációs tréninged ne tartson tovább 20-25 percnél.

vibrációs platform gyakorlatok

Használat előtt mindig érdeklőd az ellenjavallatokról! Néhány használatot kizáró betegség:

  • friss (akut) ízületi gyulladások (mert terhelheti az ízületet, ami a gyulladás fokozódásához vezet),
  • kiszakadt és kezeletlen porckorongsérv,
  • súlyos szív-, és érrendszeri betegség (pl. szívelégtelenség, extrém magas vérnyomás),
  • epilepszia,
  • súlyos cukorbetegség okozta neuropátia (mert a helyzetérzékelés zavara állhat fenn és a platform rezgésére elesés lehet a válasz),
  • térd- és csípő implantátum beültetésétől számított 90-100 napon belül. Ezután már az implantátum becsontosodik, a trénerrel nem lehet onnan “kirázni”,
  • pacemaker (esetlegesen kirázódhat a helyéről a katéter),
  • friss vénás trombózis, különösen mélyvénás trombózis. Ha a trombózis legalább 3 hónapja volt és nincs szövődmény, akkor már lehet,
  • rák (a vibráció hatására a daganatból esetleg sejtek szakadhatnak le és a vérrel vagy nyirokkal elsodródnak és ezzel a daganat terjedését okozhatja),
  • terhesség (a vibráció a magzatot idő előtt a szülőcsatornába “rázza”, illetve esetlegesen a méhlepény leválását kockáztatod,
  • súlyos migrén (a rázkódás fokozhatja a panaszaid),
  • retinaleválás (a rázkódás tovább ronthatja).

Ha a fentiek szellemében használod a készüléket, akkor a kedvező hatásokat is élvezheted.

 

Olvasd el a vibrációs trénerel kapcsolatos többi írásomat is!

CÍMKÉK
OSZD MEG!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (10)
  • Dr. Zátrok Zsolt

    A Flabélos egy jól ismert és sokat reklámozott márka, a készülék ára ennek megfelelően magasabb (300e Ft.). Egyszerűbb kivitelű, de szolgáltatásaiban hasonló a Bionwell JTF003A-3 vibrációs tréner. (ezt nem reklámozzák annyira és az ára is szerényebb 119eFt). Mindkettőt próbáltam.

  • comment-avatar
    Judit 4 hét

    Kedves Dr.Zátrok Zsolt,

    tudna javasolni nekem otthoni használatra megbízható gyártótól gépet(vibrációs tréner, flabélos)? Laikusként szétnézve a piacon 30 e ft-től 300e -ig van kínálat, különböző garanciavállalásokkal, teljesítményekkel.43 éves, mozgásszervi problémákkal küzdő, de gyógyulni, mozogni vágyó ,ülőmunkát végző nőként szeretnék izomerősíteni.

  • Dr. Zátrok Zsolt

    Kérdezze meg a szívritmuszavart kezelő orvosát, hogy az Ön állapota kizárja-e a fizikai igénybevételt! Ha a ritmuszavar olyan súlyos, hogy az ágyból való felkelés is kiváltja, akkor a vibrációs tréneren történő edzés is ki fogja váltani. De nem a vibráció indítja el a ritmusszavart, hanem az erőkifejtés miatti aktivitás növekedés és megemelked vérellátási igény.
    Ha egyébként is javasolták, hogy sétáljon, kerékpározzon, hogy egészségét, fizikai kondícióját megőrize, akkor mindenképpen használható a vibrációs tréner. Tartsa be azonban az általános szabályt: fokozatosan, napról napra emelkedő adagokban kell használatot megkezdeni. Ha az első nap nagy rössel belevág és magas intenzitással használja, akkor helytelenül jár el.

  • comment-avatar
    Alszasz 6 hónap

    SZÍVRITMUS ZAVARRAL ÉLŐ BETEGEK HASZNÁLHATJÁK-E?

  • Dr. Zátrok Zsolt

    Az attól füg, hogy milyen panaszai vannak! Ha a gerince azóta is instabil, egy óvatlan lehajolásra is hirtelen erős fájdalma keletkezik a hátában, akkor először a hátizmait kellene megerősíteni, amelyre izomstimulációval van lehetőség.
    Ha az izmait megersítete és azok képesek a helyükön tertani a csigolyákat, akkor a fokozatosan kezdett vibrációs kezelés már alkalmazható.
    Ha nincsenek hátfájásos panaszai, akkor óvatosan elkezdheti használni a vibrációs gépet, fokozatosan, napról-napra emelve a terhelést.

  • comment-avatar
    Anikó 6 hónap

    Szeretném megkérdezni, hogy 4 éve 2 csigolyám eltört: a L2 es, és a 10 es. Nem ártok e vele, ha használom a gépet? / 60 éves nő vagyok/
    Válaszát előre is köszönöm

  • Dr. Zátrok Zsolt

    A vibrációs tréning egyik előnye, de egyben hátránya is, hogy csak minimális mértékben veszi igénybe a keringést és a légzést. Azaz a vibrációs tréning nem izzadós-lihegős edzés! Használhatja, de…. ez az edzés minimális hatású a szívére, erekre és a légzésre, pedig ezeknek is kellene némi torna. Javaslom, hogy ne intenzív gyaloglással vagy kocogással kezdje, hanem sétával. Első nap 20 perccel. Minden nap emelje egy perccel az időt. egy hónap múlva kezdje el emelni a séta sebességét, azaz próbálja meg a szokott távot 10 másodperccel rövidebb idő alatt megtenni. Aztán pár nap múlva megint legyen rövidebb cél. Ha ilyen lassan, fokozatosan kezd bele, akkor 2-3 hónap múlva észreveszi, hogy a séta már intenzív, szinte kocogás, de nem köhögtet, nem fullaszt. Szóval a legfőbb tanácsom: edzést nem szabad úgy megkezdeni, hogy azt hisszük, mi vagyunk a világbajnokok! Először a csigák is leelőzik az embert! De ki a fenét érdekel??? A saját egészsége a tét, így ne a külső látszattal foglalkozzon, hanem saját céljaival. Ha így tesz, lesz is eredménye!

  • comment-avatar
    Erika 7 hónap

    Dr. Zátrok Zsolt úr!
    50 éves nő vagyok, 10 éve refluxos. Sajnos egy intenzív gyaloglás is megköhögtet, kocogásnál befulladok! Kíváncsi vagyok, hogy ez a fajta mozgás ajánlatos-e az én esetemben.
    Válaszát előre is köszönöm!

  • Dr. Zátrok Zsolt

    Köszönöm a kommentet. Erre a napokban már más is rákérdezett.
    Nincs ellentmondás, de valóban szükség van néhány kiegészítésre, hogy pontosabban érthető legyen. Frissítettem az írást, így ha újra elolvassa a cikk vonatkozó részeit, bővebb értelmezést talál.

  • comment-avatar
    Tamás 7 hónap

    Érdemes lenne az ellentmondásokat megszüntetni az egyébként alapos összefoglalóban:
    Kiváló hatású csontritkulásban és mozgásszervi rehabilitációban, különösen a műtétek utáni (PROTÉZIS BEÜLTETÉS, ízületi szalagműtét) felépülést segíti.
    vs
    Néhány használatot kizáró betegség: ízületi gyulladások, porckorongsérv, súlyos szív-, és érrendszeri betegség, epilepszia, súlyos cukorbetegség, porckorongsérv, egyéb reumatológiai megbetegedés, TÉRD-, ÉS CSÍPŐ IMPLANTÁTUM,…