Gerincsérv – mit tehetsz ellene?

A gerincoszlopod különálló “téglákból”, a csigolyákból épül fel. A közöttük levő rést egy rugalmas anyag, a porckorong tölti ki. Ez akadályozza meg, hogy a csigolyák közvetlenül érintkezzenek egymással. A gerinc stabilitását szalagok és számos izom biztosítja. Ha a gerinctartó izmaid erősek, akkor megtartják a csigolyákat és csak annyi teher jut a porckorongra, ami nem károsítja. Ha túl sok terhet cipelsz vagy az izmaid gyengék, a porckorongra túlzott teher hárul. Ha deformálódik, különböző súlyosságú panaszokat okoz. Gerincsérv sokakat érint, műtét azonban nem mindenkinek szükséges. Az érintettek meg nem nagyon tudják, mit is kell-lehet tenniük, hogy elhárítsák a fájdalom, a bénulás és műtét fenyegető árnyákát. Nekik szól ez az írásom.  

 

Gerincsérvhez vezető utak és a megelőzés lehetősége

A testsúlyod minden mozdulatod során a gerincoszlopodra nehezedik. A csigolyák, a köztük levő porckorong, a tartószalagok és izmok mint egy párna, elnyelik ezt a rázkódást. Mindaddig panaszmentes vagy, amíg elég erősen tartanak a gerinctartó izmaid. Ez az erőelnyelő rendszer több okból is meggyengülhet, felborulhat.

A legtöbb gerincsérv hátterében olyan dolog áll, amiért Te magad vagy az életmódod a felelős. Ezek elkerülhetők lennének, ha….

  • Akut sérülés legtöbbször baleset miatt alakulhat ki, ilyen lehet leesés, ütközés. Sajnos a legóvatosabbakkal is előfordulhat, erre nem nagyon készülhetsz.
  • Genetikai hajlam – ezt szüleidtől “kapod”. Magáról a hajlamról nem tehetsz, azonban csupán ettől nem alakulna ki a gerincsérv. Ha lazák az ízületi szalagjaid, a családodban előfordult gerincsérv, akkor tudatosan kell készülnöd, hogy Te elkerüld. A laza szalagokat a gerinctartó izmaid erősebbé tételével “helyettesítheted”. Azaz neked “kötelező”  a rendszeres gerinctorna, a jóga, stb.
  • Ha túlsúlyod van, akkor az izmaidra a “tervezettnél” több teher hárul. Olyan, mintha állandóan cipekednél, mintha a válladon mindig ott lenne egy zsák. Gondolhatod, hogy a gerinced nem erre tervezték! Ha túlsúlyos vagy, akkor törekedj arra, hogy megszabadulj vagy különösen sokat kellene edzeni a hátizmaid, hogy képesek legyenek a zsákod cipelésére. A túlsúly és edzetlen izomzat egyenes következménye a gerincfájdalom, de felkészülhetsz más ízületi panaszokra is.
  • Ha nehéz fizikai munkát végzel, akkor az izmaid elbírják ugyan a saját testsúlyod, de a rendszeresen cipelt tárgyakét már nem. Ezt csak úgy tudod elhárítani, ha hátizmaid olyan erősre fejleszted, hogy tartósan bírják nemcsak a saját súlyod, de a pluszt is. Tudom, az egésznapi kemény munka után nem kívánod az edzőtermet. De ha nem teszed, akkor meg a gerincsérved fogja megakadályozni, hogy dolgozz és jövedelmed legyen… súlyos dilemma.
  • A sofőr vagy a légkalapács kezelő folyamatos vibrációnak van kitéve. Ezekben a munkakörökben a gerincre a normálisnál több terhelés jut. Két megoldás lehetésges. Keress más munkát vagy ha erre nincs módod, akkor edzéssel készítsd fel a gerinctartó izomzatodat.
  • Napjainkban azonban a leggyakoribb ok az ülő-álló munka és a mozgáshiány. Ülsz az irodában, a buszon, metrón, autóban, a TV előtt, a moziban, a színházban… mindenütt. Eközben az edzőtermeket messze kerülöd, a gerinctartó és hátizmaid annyira meggyengülnek, hogy a saját súlyod is alig bírják. Így fordulhat elő, hogy amikor lehajolsz egy leejtett ceruzáért, sérved keletkezik. És ez nem vicc! Állj fel a székből és tornáztasd meg a hátad. El sem kell menned az edzőteremig. Fekvőtámasz, planking és pár felülés. Ha mindennap fordítasz erre 15-20 percet, az már elég!!! És ez sem vicc!

 

Tanácsom

Ha elszalasztod a megelőzés lehetőségét és sérved keletkezik, akkor csak hosszadalmasan tudod visszaállítani az állapotod. A megelőzés nem túl költséges. Gerincsérvet “visszacsinálni”, na az már igen.

Többféle eszközre és szakemberekre lesz szükséged. Gyógytornász, fizikoterapeuta, masszőr, izomstimulátor, lágylézer, terápiás ultrahang…. meg kellene fizetned a hozzáértésüket, meg kellene venned az eszközöket. Ami azért fog különösen fájni, mert a gerincsérved nem fogja engedni, hogy dolgozni és jövedelmet szerezz.

Tanácsom: Ne hagyd, hogy sérvig juss! Rendszeres gerinctornával “olcsón” megelőzheted.

 

A gerincsérv keletkezése

A magyar köznyelvben a gerincsérv kifejezés terjedt el, de ez nem pontos. Valójában a csigolyák közötti porckorong az érintett, azaz a porckorongsérv lenne a helyes.

A porckorong egy külső rostos gyűrűből és az általa egyben tartott kocsonyás anyagból áll. Képzelj el egy lekvárral töltött fánkot. Kívül a tészta (mint a rostos gyűrű a porcon) és belül a lekvár (mint a kocsonyás anyag a porcban). A lekvár láthatatlan, belül marad, csak akkor jelenik meg, ha megnyomod, a tészta kiszakad és utat enged a lekvárnak. Most pedig ülj rá a fánkra…széttrancsírozódik. Ugye érted?! Minél nagyobb a teher a porckorongodon, annál jobban “szétkenődhet” a kocsonyás anyag.

A gerincnél igen szűk a tér. Azaz nincs hely, ahova a “kocsonya” elfolyhat! Viszont érzékeny dolgok bőven akadnak: a gerincvelő és a csigolyák között kilépő idegkötegek itt találhatók.

Ha szerencsés vagy, akkor a porckorongod olyan irányban szakad ki, hogy a kocsonya nem nyomjna az ideget – ilyenkor a sérv ellenére panaszaid sem lesznek.

Többnyire azonban akkor derül ki a sérv, amikor mozdulni sem enged a fájdalom. Ezt nem maga a sérv okozza, hanem az, hogy nyomja a gerincvelőt vagy ideggyököt. A tüneted helye és formája attól függ, hogy melyik csigolya magasságában van a sérv.

Mivel a legnagyobb terhelés az ágyéki gerinced tájára koncentrálódik, így ezen a szakaszon alakul ki a sérv leggyakrabban. De nyakon, háton is megjelenhet.

 

lumbágó az idegszál nyomás alá kerül

 

A gerincsérv tünetei

Többnyire hirtelen jelentkezik az erős. éles, hasító fájdalom. Kényszertartásba merevít, egyszerűen nem enged mozdulni. Az érintett ideg ellátási területére (dermatómára) korlátozódó érzészavar. A reflex-válasz gyengülhet vagy megszűnhet. A mozgató ideg bántalma esetén izomgyengülés, bénulás jelentkezhet. A hasprés fokozódására (tüsszentés, köhögés, haspréselés) a gyöki fájdalom általában fokozódik. A fájdalom felhúzott térddel, behajlított csípővel fekve csökken.

 

Teendők gerincsérv esetén

A fentebb leírt panaszok alighanem orvoshoz kényszerítenek. Ha mégsem, akkor viszont ne halogasd a kivizsgálást. Pontosan tudni kell, mi a helyzet.

Az orvos feladata eldönteni a teendőket. Műtétre többnyire akkor kerül sor, ha a sérv olyan jelentős nyomást gyakorol az idegre, hogy az idegrendszeri tüneteket, bénulást okoz. Ha nincs szükség azonnali műtétre, akkor konzervatív kezelést kezdenek. Ha erre 6 hét után sincs érdemi változás, akkor dönthetnek a műtétről “közvetett” ok miatt.

Az esetek többségében a műtét nem indokolt, a kezelés csökkenti, de nem szünteti meg a panaszokat. Egy hirtelen mozdulat, egy tüsszentés, egy kisebb súly emelése is provokálja a fájdalmat. Ez nagyon megnehezíti a mindennapi életet.

Gerincsérv esetén kerüld a fizikai erőkifejtést mindaddig, amíg a rehabilitációd tart. Aludj kemény matracon (a puha és süppedős nem jó), feküdj az oldaladon, felhúzott térddel, “gömbölyített” derékkal. Ez tehermentesíti az ágyéki porckorongokat.

A lumbágó gyógyszeres kezelése a fájdalom csillapítását és az izmok ellazítását célozza. A szájon át bevett gyógyszerek azonban nemcsak a fájdalmas pontra jutnak el, hanem egész testedbe szétáramlanak. Olyan helyekre is hatnak, ahol arra nincs szükséged – ez vezethet nemkívánatos mellékhatásokhoz. Különösen akkor, ha tartósabban, néhány napnál hosszabban kell szedned őket. Sok beteg azt gondolja, hogy ezek szedésével bármire is jut…és nem tájékoztatják őket arról, hogy nem. A gyógyuláshoz ennél lényegesen többet kell tenni.

A gyógyszerek mellett valószínűleg fizikoterápiás kezeléseket is rendelnek. Ultrahang, elektroterápia, lágylézer és mágneskezelés kombinációját kapod. Ezek hatása lassan alakul ki és amint már érezni kezded a kedvező hatást, lejár a felírt kúra. Állami, azaz “ingyenes” kezelést nem kaphatsz többet, pedig érzed magad is: félgyógyult vagy….

Sajnos azt kell mondjam, innentől magadra vagy ítélve. Itt kell igénybe venned magánszolgálatókat, gyógytornászok, fizikoterapeuták segítségét.

Tüneti terápiát biztosító módszerek

Egy sor otthoni fizikoterápiás készüléket használhatsz, amelyekkel csökkentheted a gerincsérves panaszaid. Ezeket az eszközöket úgy tervezik, hogy egyszerűen, hatékonyan és veszélytelenül használhasd őket. Ez nem is túl bonyolult, de nem teljesen kockázatmentes – igaz, csak akkor árthatsz magadnak, ha a szabályokat, javaslatokat figyelmen kívül hagyod.

Meg kell értened, hogy az egyes orvostechnikai készülékek eltérő módon hatnak, másra valók. Mind az egészséged visszaállítását célozza, de másképpen. Olyan ez, mint a kanál, kés, villa. Mind az étkezésre való, de azon belül másra.

Először nézzük azokat a készülékeket, amik hozzájárulnak ahhoz, hogy a fájdalmad csökkenjen vagy akár megszűnjön, azonban ezek a módszerek hosszú távon nem adnak hozzá semmit a kezeléshez, nem állítják vissza az eredeti állapotot. Így bár nincs  fájdalmad, de bármikor kiújulhat.

  • TENS kezelés:  
    Dönthetsz úgy, hogy a fájdalomcsökkentők mellékhatásaiból nem kérsz és a fájdalomcsillapításra TENS kezelést alkalmazol. Ez az egyszerűen fégrehajtható kezelés két helyen hat, melynek eredménye a kezelés után néhány óráig tartó fájdalommentesség.
    Mivel a gerincsérv tartós -akár hetekig tartó- fájdalmat okoz, így olyan készüléket válassz, ami rendelkezik úgynevezett modulált TENS programmal. Azok a készülékek, amik nem rendelkeznek ilyennel, csak néhány napig tartó fájdalomcsillapítást eredményeznek, mert az agy hozzászokik a stimulációhoz (sajnos a legelterjedtebb Omron, Beurer stimulátorok nem tartalmaznak ilyet, ezért gerincsérves fájdalmakra csak átmenetileg jók)!
    Olvasd el ezt az írásom, hogy megtudd, mi alapján válassz TENS készüléket.
    FONTOS: a TENS tüneti kezelés. Csillapítja a fájdalmad, de nincs terápiás hatása, azaz nincs semmilyen gyógyhatással a sérvre.
  • Mikroáramú kezelés
    Hatékonyabb fájdalomcsillapítást biztosít, mint a TENS, azonban csak a modernebb és egyelőre drágább készülékek biztosítanak ilyen kezelés. Nemcsak tüneti hatású! Csökkenti a sérv által nyomott ideggyök ödémáját, enyhíti a fájdalmat. Serkenti a sérült szövetek regenerációját. Ez a módszer sem szünteti meg magát a sérvet.
  • Ultrahang kezelés
    Az ultrahang sugarak felmelegítik a szöveteket, gyorsul  a vérkeringés, ellazulnak a merev izmok és csökken az ideggyök körüli ödéma. Hatása lassabban alakul ki, mint a lágylézer esetén, 10-12 kezelésre lehet szükség. Az ultrahang készülékek olcsóbbak, mint például a lágylézerek. Az ultrahang esetén a helyes adagolásra figyelned kell és nem használhatod korlátlanul – 10-14 kezelés után 2-3 hónap szünetet kell tartanod. Az ultrahang csökkenti a fájdalmat, de nem szünteti meg sem a sérvet, sem a kiváltó okot.
  • Lágylézer kezelés 
    Hatása a mikroáramhoz hasonló. Csökkenti az ideggyök körüli ödémát, ami a fájdalom megszűnéséhez vezet. Az Amerikai Orvosok Testülete (ACP) egy 2017-es tanulmány alapján a lágylézert elsőként alkalmazandó eljárásnak ajánlja a (nem operálandó) gerincsérv esetén. Az esetek 2/3-ában a műtét is elkerülhetővé vált. A lágylézer készülék drágább, mint a mikroáramú vagy TENS készülék, és sajnos ez sem jelent végleges megoldást a sérvre, mert sem a sérvet, sem magát az okot nem szüntetni meg.

 

Izomstimuláció (EMS) – A MEGOLDÁS

Ha eddig eljutottál az olvasásban, akkor már tudod: a gerincsérvet az okozza, hogy az izmaid ereje valamely okból nem elegendő ahhoz, hogy megtartsák a csigolyák közötti távolságot. Így a közöttük levő porckorongra akkora nyomás jut, ami “kinyomja belőle a szuszt” – így jön létre a porckorongsérv.

Amíg nyilvánvaló, hogy a rendszeres gerincerősítő tornával csökkentheted a gerincsérv kilakulásának valószínűségét, addig kialakult gerincsérv esetén a torna nagyon kockázatos, sőt kerülendő! Ha ugyanis azokkal a gyenge izmaiddal kezdesz hátizomerősítésbe, amik éppen a sérv kialakulásához vezettek, akkor tovább fogod rontani a helyzetet.

Itt jön képbe az izomstimuláció (EMS). Ezzel a módszerrel úgy tudod megerősíteni a hátizmaid, hogy közben nem raksz plusz súlyt, terhelést a gerincedre és nem okozol nagyobb bajt.

Az izomstimuláció célja a gerinctartó és hátizmaid megerősítése annyira, hogy veszélytelenné váljon számodra a gerinctorna, a jóga vagy akár a konditermi edzés.

Az izomstimuláció az izom szempontjából, nem különbözik a hagyományos edzéstől. Ha edzésre erősödik az izom, akkor stimulációra is fog. Az egyetlen különbség a hatékonyság és idő. Olvasd el a stimuláció alapjairól szóló cikkem és megértheted, hogy az izomstimuláció hatékonyabb, mint az edzés és ezért rövidebb idő alatt lehet egy adott izomcsoportot fejleszteni vele.

Természetesen a stimuláció nem az edzés helyett van. Kiegészíti. Sérv esetén azonban az egyetlen lehetséges és hatásos módszer. Naponta legalább egyszer kell kezelned. 2-3 hét után fogod érzeni a javulást. 2-3 hónap alatt pedig annyira megerősítheted az izmaid, hogy nyugodtan áttérhetsz a testmozgásra.

És itt jön a következő hírem: innentől nem hagyhatod el az edzést. Ha ugyanis nem csinálsz semmit, a fáradságosan megerősített izmaid kb 2-3 hét alatt visszalöttyednek az indulási állapotba, te pedig kínlódhatsz ismét a sérveddel….

De Te nem ezért küzdöttél!? UGYE?!? 

Gerincsérv tüneti kezelésére a következő készülékeket ajánlom

Ha tartósan szeretnél megszabadulni a gerincsérves panaszoktól, akkor ezeket az izomstimulátorokat ajánlom

CÍMKÉK
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (2)
  • comment-avatar
    Dr. Zátrok Zsolt 4 hónap

    Gerincsérv esetén a Bemer (és más mágnesterápiás készülékek is) tüneti terápiát biztosítanak. A fájdalom enyhítésében segíthetnek, javíthatják a közérzetet, de semmilyen módon nem erősítik az izmokat, így nincs érdemi szerepük a panaszok tartós megszüntetésében.
    Nagyjából az ultrahanghoz és a lézerhez hasonló hatás várható a mégnesterápiától.

  • comment-avatar
    Ildikó 4 hónap

    Mi a helyzet a Bemer terápiåval?Köszönöm elöre is a válaszát.Ildiko