Izomstimuláció elméleti alapjai

Az izomstimuláció során az izmot elektromos impulzussal kezeled. Ennek paramétereitől, főképpen a frekvenciától, időtartamától és intenzitásától függ, hogy milyen hatása lesz az izomra. Ebben a cikkben kicsit “tudományosabban” próbálom elmagyarázni, hogy miért és hogyan vezet eredményre az izomstimuláció. Olvasd el az izomstimulációval kapcsolatos további írásaimat is! Kattints ide. 

A harántcsíkolt izmok azok, melyeket akaratlagosan összehúzódásra tudod bírni. A szándékos összehúzódást az agyad mozgató központja által küldött elektrokémiai jel váltja ki. Erre a “jelre” bonyolult biokémiai folyamat indul, melynek eredménye az izom összehúzódása, azaz rövidülése. Az ehhez szükséges energiát az adenozin-trifoszfát (ATP) biztosítja, mely aerob vagy anaerob energianyerő folyamatokon keresztül termelődik a sejtekben. Alapanyagként a szénhidrátok és zsírok szolgálnak, „elégetésük” során keletkezik az ATP.

Az zom felépítése

A harántcsíkolt izom felépítése

Izomstimuláció során az összehúzódást a géptől érkező elektromos impulzus váltja ki. Az izom számára azonban teljesen mindegy, hogy az agyból vagy egy elektromos készülékből érkezik az összehúzódást kiváltó jel!

Mindkettő hatására pontosan ugyanaz a válasz jön létre az izomban, az összehúzódás pont ugyanúgy zajlik le, azonos metabolikus folyamatok játszódnak le, azonosan fáradnak. 

Ha tehát azt elfogadod, hogy az akaratlagos edzés hatására az izmod erősödik, akkor azt is el kell fogadd, hogy az izomstimulációnak pontosan ugyanez lesz a hatása.

 

Sokan azt gondolják, hogy az izomstimuláció egy nagyon egyszerű valami. Rángatja az izmot és majd ettől nagyon erős lesz…Tévednek! Az izomstimulátor nem kőbalta és nem is való azoknak, akik nem képesek értelmezni a különbségeket.

Az izomstimulátor intelligens készülék, ami rengeteg felhasználási lehetőséget biztosít.

Az, hogy milyen hatása lesz a kezelésnek, a kezelőprogram beállításaitól  függ. Nem ugyanaz való lazításra és izomtömeg növelésre! Mindkettőt izomstimulációval érheted el, de másmilyennel.

Olyan ez, mint az evőeszközök. Van kávés, teás, leveses és szedőkanál, húsos, desszertes villa. Kés a sültekhez, steakhez, halhoz, desszerthez. Speciális eszközök rák, kagyló, csiga megbontásához. És még sorolni lehetne. A kanállal nem tudod azt, amit a késsel. És a késsel nem azt, amit a villával! Pedig mindegyik evőeszköz, de mind másra való.

Az izomstimulátor is ilyen, egy igazi “szerszámosláda”. Attól függően, hogy mi a célod, más szerszámot, azaz kezelőprogramot kell elindítanod.

 

A stimulációs impulzus beállításai függvényében a hatás eltérő lehet. Hogy ennek okát megértsd, pár dolgot meg kell ismerned az izmaid alkotó rostokkal és mozgató idegekkel kapcsolatban.

Az izomrostok típusai

A harántcsíkolt izmaid három izomrost típusból áll. Ennek aránya genetikailag meghatározott és a jelenlegi ismeretek szerint nem alakíthatók át egymásba. Ebből a veled született rost készletből kell kihozni a maximumot edzéssel és stimulációval. Ha sok a lassú rostod, akkor állóképességi sportra vagy alkalmas inkább, míg ha a gyors rostok dominálnak, akkor inkább rövid tartamú és nagy erőt igénylő mozgások a neked valók.

I. típusú rost

Ezek az úgynevezett “lassú összehúzódású” vagy egyszerűen csak lassú rostok. A hozzájuk futó mozgató ideg (motoneuron) alacsony vezetési sebességű és alacsony frekvenciájú impulzussal lehet stimulálni őket!

A lassú rostokat bőséges kapilláris háló veszi körül, ez adja a vörös színüket. Hosszú távú, folyamatos, közepes erőkifejtésre alkalmasak, miközben maguk állítják elő az energiát a működéshez (oxidatív metabolizmus).

Az I-es rostok fáradékonysága rendkívül alacsony.

Ha ezt a rosttípust stimulálod, akkor azzal az állóképességet javíthatod. Ilyenre lesz szükséged futás, kerékpározás, úszás, sífutás stb. esetén.

II.a típusú rost

Nevezik még IIb típusú gyors rostnak vagy átmeneti (intermedier) rostnak is.

Az I. és II.b típusú rostok közötti tulajdonságokkal rendelkeznek. A motoneuronjuk sebessége gyorsabb az lassú rostokénál és stimulációjuk közepes frekvencia tartományú impulzussal történhet.

Az energiát képesek aerob, illetve anaerob módon is előállítani (oxidatív és glikolitikus egyaránt). Megfelelő stimulációval képességeik egyik irányba (lassú vagy szupergyors) “eltolhatók”.

A II.a rostok képesek alacsony energiabefektetés mellett gyors és tartós (néhány percen át tartó) összehúzódásra.

E rosttípust stimulációjával az erőt és a kitartást növelheted, melyre a néhány percen át, de maximálishoz közeli erőkifejtést igénylő sportokban van szükséged. Például küzdősportok, kajak-kenu, evezés, crossfit, stb.

II.b típusú rost

A szupergyors és erős IIb. rostok beidegzése fázisos motoneuronnal történik, ami nagy sebességű, így a kifejezetten gyors impulzusokkal stimulálható.

A rostok fehérek, ami magas glikogén és glikolitikus enzim tartalmuknak köszönhető.

Az összehúzódásuk gyors és erős, de maximum 1 percig tartó, bár rendkívüli erőkifejtésre képesek.

E rostok a mitokondriumok szinte teljes hiánya miatt rendkívül fáradékonyak. Működésük során nem tudnak energiát előállítani, így csak annyi ideig képesek működni, amennyire a “raktáraik” elegendők.

Ha ezeket a rostokat stimulálod, akkor a maximális erőt, a robbanékonyságot igénylő sportban veszed hasznát. Ilyenek a súlyemelés, 400m-nél rövidebb futószámok, hajítások, ugrószámok, stb.

Mitől függ az izomstimuláció hatása?

Az izomstimulációs impulzusnak három fő tulajdonsága van. Ezek megfelelő beállításával érheted el a legjobb eredményt.

Intenzitás

Az impulzus intenzitása valójában az impulzus áramerősségét jelenti. A legtöbb készüléken 1-120 mA értékig állítható.

Önmagában egy rövid és magas intenzitású impulzussal is összehúzódást válthatsz ki. A magasabb intenzitás hatására több izomrost húzódik össze, de egyben a magasabb áramerősségre a fájdalom is erős.

A minőségi stimulátorok az áramintenzitás és az impulzus időtartama megfelelő kombinációjával biztosítják, hogy alacsonyabb áramerősség mellett összehúzódjon az izomköteg lehető legtöbb rostja.

A stimulációhoz szükséges intenzitás egyénenként és kezelési célonként változó. Függ az elektródák pozíciójától, a zsírszövet vastagságától, az izzadástól, a kezelt felületen található szőrzettől és egyéb jellemzőktől is.

Ugyanaz az  áramerősség napról-napra eltérő érzést válthat ki. Még kezelésen belül is folyamatosan szabályozni kell az intenzitást az összehúzódás azonos szintjének fenntartása érdekében.

A bemelegítő, állóképesség javító, kapillarizációs, regenerációs (általában alacsony frekvenciás) kezelések során nem kell a fájdalomküszöb fölé menni! Közepes, jól tolerálható, látható rángásokat kiváltó impulzus a megfelelő.

Ezzel szemben az erő, az izomtömeg, a robbanékonyság fejlesztése során érdemes folyamatosan a fájdalomhatárra állítani az impulzus intenzitását. Ez sokkal hatékonyabb és gyorsabb eredményt ad.

Impulzus időtartam

Az impulzus időtartam mértékegysége a mikroszekundum (a másodperc milliomod része). A stimulációs szakzsargonban az impulzus tartamot szokás Amplitudó-ként is említeni (bár a technikában az amplitudó a hullám magasságát jelzi, itt azonban az időbeli kiterjedést hívják így).

Egy adott áramintenzitás mellett a hosszabb impulzus tartam hatására több izomrost húzódik össze.

Minden izomnak van egy optimális impulzus tartama. A felső végtagiak (150‐250 ms), az alsó végtagiak (350‐450 ms), a törzsön levők (250‐350 ms) amplitudót igényelnek.

Minél több rost van egy izomban, annál hosszabb impulzus idő szükséges az átfogó összehúzódáshoz. Ha az amplitudó túl rövid, az izomrostok csak csekély száma húzódik össze vagy csak magas áramintenzitás hatására, ami meg fájdalmas.

Az intenzitás és impulzus időtartam (amplitudó) helyes aránya segíti az optimális kontrakciót és egyben a kezelés fájdalommentességét.

Frekvencia

Megadja a másodpercenkénti impulzusok számát.

A frekvencia “dönti el” a stimuláció hatását.

A frekvencia megadásával precízen beállíthatod, hogy a lassú rostokat vagy éppen a gyors rostokat akarod fejleszteni. Az alacsony frekvenciákkal az állóképességet, a közepessel a kitartó erőt javíthatod, míg a magas frekvenciákkal a robbanékonyságot, illetve az izomtömeget növelheted. Ugyanígy megvan a megfelelő frekvencia, amellyel az izom vérkeringését javíthatod vagy éppen az izommerevséget csökkentheted, stb.

  • 10- 50 Hz Lassú rost ‐ Állóképesség
  • 50-70 Hz Köztes rostok – Kitartás
  • 80-100 Hz Gyors rostok – Erő
  • 100-120 Hz Gyors rostok – Gyorsaság

Alacsony frekvenciák jól elkülöníthető “rángást” hoznak létre az izomban, míg magas frekvenciák esetén ezek a rángások egyetlen erőteljes kontrakcióvá “olvadnak össze” (kicsit olyan, mint amit izomgörcsnél érzel). Ebből például nyilvánvaló lehet, hogy ha görcsölnek az izmaid, akkor nem magas frekvenciát alkalmazol (mert az tovább növeli a görcskészséget), hanem alacsonyat, ami ellazító hatású lesz.

Az elektródák elhelyezése

Az elektródák elhelyezése lényeges a hatékony izomstimuláció érdekében. Az izomstimulátor első kipróbálásakor tanácstalannak érezheted magad. De nem kell félned, teljes pontosság hiánya ellenére is használ a kezelés! Az elhelyezéssel kapcsolatos néhány alapelv megértése azonban fontos segítséget nyújt a stimuláció megfelelő használatához. Ha azonban tökéletességre törekszel, akkor vásárolj egy motorpont ceruzát. Ez segít az izom-mozgatóideg pontos találkozási helyének feltérképezésében. Ha ez megvan, akkor már semmi sem akadályozhat a tökéletes kezelésben.

Az egyik elektródát az izom leginkább kidudorodó részére tedd. Ezt aktív elektródának is nevezik, mivel általában egybeesik a motorponttal, ahol a mozgatóideg az izomba érkezik.

A másik, “inaktív” elektróda az izom törzsed felé eső végére kerüljön. Mindkét elektróda az izom húsos részén maradjon! Onnantól, ahol az izom ínban folytatódik, már nem találhatók idegvégződések. Feszítsd meg az izmot, amit kezelni akarsz és tapogasd végig! Állapítsd meg, hogy meddig “puha” és hol megy át ínba. Az elektródákat csak az izmon helyezd el.

A minőségi készülékekhez elektróda elhelyezést bemutató ábrákat mellékelnek. Ha ezt “utánzod”, akkor nagy gond nem lehet. De nyugodtan kísérletezz! Helyezd át az egyik elektródát jobbra-balra, fel-le pár mm-rel és figyeld a hatást. Hamarosan megtapasztalod, melyik a leghatékonyabb pont.

kerékpáros izmok stimulálása

Az elektródapárt összekötő képzeletbeli vonalnak az izomrostok irányát kell követnie. Ez általában az izom húzási irányával párhuzamos. Ha az elektródákat nem így helyezed fel, hanem keresztben, akkor az izom összerándul és görcsös fájdalmat érezhetsz. Ennek oka, hogy az elektródákból kilépő áram zárt kört képez az izmon és egyszerre több ideget is eltalál.

Igazodj az izomrostok irányához! Ha az áramkör megfelelően zár, az elektromos áram kisebb ellenállásba ütközik. Ez fontos az erős összehúzódás fenntartása érdekében, továbbá a komfortérzeted is javul. A profi izomstimulátor használók általában az elviselhetőség határáig emelik az áramerősséget, egészen a fájdalomküszöbük alá. A fájdalmat a bőrön áthaladó feszültség váltja ki.

Először egy bemelegítő programot futtass, mert ezt követően magasabb áramerősséggel (intenzívebben kezelhetsz). A bemelegítés serkenti a véráramlást az izmokban, a több vér (folyadék) pedig csökkenti az ellenállást. Az alacsonyabb ellenállás mellett kisebb áramerősség is elegendő a hatáshoz. Ha kisebb a feszültség, akkor a fájdalomérzet is. Azaz bemelegítést követően az alacsonyabb szöveti ellenállás miatt magasabb intenzitást viselsz el és ezzel sokkal hatékonyabb az izomstimuláció!

Ha az izomstimuláció a fentiek figyelembevételével történik, akkor hamar megszereted és élvezheted az sportbeli előnyeit is.

Olvasd el az izomstimulációval kapcsolatos következő cikkemet: Izomstimulációs edzésprogramok alkalmazása

Mindent egyben az izomstimulátorok sportbeli alkalmazásáról

Szeretnél mindent megtudni arról, hogy a sportolóknak kifejlesztett izomstimulátorok milyen célt szolgálnak, miben segíthetnek neked és ennek milyen haszna lehet számodra?

Ha igen, akkor add meg a mail címed és kattints a “Kérem a tájékoztatót” gombra.

Mivel a stimulátor ezerféle lehetőséget kínál, így több részre bontottam az információt. Néhány nap alatt mindenre fény derül. Elmentheted, újra megnyithatod, bármikor hasznodra lehet. Bízom abban, hogy a stimulátorok képességeinek alapos megismerése segít a sporteredményed javításában, a sérülések megelőzésében vagy éppen a rehabilitációs idő rövidítésében.

Adataid önkéntes megadásával és a Kérem a tájékoztatót gomb elfogadásával hozzájárulsz, hogy neved és e-mail címed kezeljük. Ezt a meghatalmazásod bármikor visszavonhatod. Minden levelemben találsz leiratkozási lehetőséget. Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatod el.

MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (4)
  • Dr. Zátrok Zsolt

    A Myolito vagy ha anyagilag megengedheti akkor a MyoBravo készülékek megfelelők erre a célra. A készülékekhez magyar nyelvű használati leírás jár.
    Itt a blogomon több cikket, sőt videót is talál arról, hogyan használható az izomstimulátor. Ha pedig nem, akkor fordulhat hozzám tanácsért.

  • comment-avatar
    Jucus 2 weeks

    Köszönöm a gyors választ! Melyik típusú gép ajánlott csípőprotézis műtét után? Használatához kapok információt?

  • Dr. Zátrok Zsolt

    Abszolút erről van szó! Erre találták ki eredetileg. Az izomstimuláció orvosi kezelésként indult.
    Izomsorvadásban a gyengülő izmok kezelésére, a műtéti lábadozás során elvesztett izomerő visszanyerésére, a bénult izom tónusának javítására és a merevségének oldására használták. A sportolók csak mostanában jöttek rá ennek hatékony alkalmazhatóságára és kezdték a sportra alkalmazni. A csípőműtét utáni lábadozás ideje rövidíthető, ha a comb és farizmok visszaerősítésében izomstimulátort alkalmaz.

  • comment-avatar
    Jucus 2 weeks

    Jó napot kívánok! Kérdésem az lenne a dr úrhoz, hogy csípőprotézissel is lehet használni valamelyik gépet izomerősítésre? Műtét után segítene a felépülésben? Köszönöm előre a választ!