Achilles fájdalom - kínoz a sarkad - Dr. Zátrok Zsolt blog

Achilles fájdalom – kínoz a sarkad

Reggel van. Kikelsz az ágyból, fáradtnak és merevnek érzed a vádlid. Minden nap, egyre inkább kerülget az az érzés, hogy valami nincs rendben. Azon tűnődsz, hogy nekivágj-e a mai távnak vagy ideje felfüggeszteni a futásokat, amíg meg nem szűnik a panasz. Mozogni kell -gondolod- és ezért elindulsz. Az Achilles fájdalom egyre jobban kínoz futás közben, végül sétára váltasz. De így sem lett jobb, merevek a lábszárizmaid, hasogatnak. Vajon mi lehet ez?

Tudtad, hogy az Achilles-ín sérülések teszik ki az összes futó sérülés 5-12% -át? És azt, hogy gyakrabban fordul elő a férfiak körében?

Hogyan alakul ki az Achilles fájdalom és mit lehet ellene tenni?

Kezdjük a legelején: Az Achilles tested legnagyobb ina. Ez köti össze a vádli izmaidat a sarokcsonttal. Minden lépésnél, folyamatosan igénybe veszed: amikor sétálsz, futsz, lépcsőzöl, ugrasz, vagy éppen lábujjhegyre állsz.

Achilles-ín a test legerősebb ina

Annak ellenére, hogy igen nagy terhelésnek is ellenáll, néha mégis túlterhelődik. Irritációja degenerációhoz, gyulladáshoz vezethet. Az Achilles olyan, mint egy vékony gumiszálakból összesodort bungee-jumping zsinór, azzal a különbséggel, hogy ez rugalmas fehérje rostokból áll. Az Achilles-ín sérülésénél ezek az úgynevezett kollagén rostok károsodnak. Az egészséges ínszálak szép, egyenletes, sima kötegként futnak egymás mellett. Azonban, ha bármilyen rendellenesség figyelhető meg, ezek a szálak összekuszálódnak, rendezetlen lesz a lefutásuk.

Az erőteljes használat és terhelés mellett egy másik probléma, hogy az Achilles-ín vérellátása “alapból” rossz, így különösen érzékeny a sérülésekre, ha pedig sérült, lassan gyógyul.

Achilles tendinopátia – a fájdalom oka

Az Achilles tendinopátia általában nem egy konkrét sérülésre vezethető vissza, hanem sokkal inkább az ismétlődő rossz mozdulatból vagy túlterhelésből adódó mikrosérülésekre. Kiválthatja ezen felül a hirtelen terhelésintenzitás növelés, rossz felszerelés, túl feszes izomzat vagy akár egy agresszív edzésprogram is.

A tünetek leginkább aktívan sportoló embereknél jelentkeznek. Főleg futóknál, triatlonistáknál, labdarúgóknál gyakori, továbbá kézilabdázók, kosarasok, röplabdázók érintettek. Reggelente az Achilles-ín vagy a sarok területén fájdalom és merevség érezhető, ami kevés mozgásra javulhat. Az ín megvastagodott, esetleg duzzadtabb lehet, ami a nap folyamán vagy az edzés végére fokozódhat. Az Achilles fájdalom két csoportra osztható: vagy maga az ín fáj középen (66,6%) vagy az a pont, ahol a sarokcsonthoz illeszkedik (33,3%). Ez utóbbinál az ín tapadási pontja alatt (tartósan fennálló gyulladás esetén) csontkinövés keletkezhet, ami dörzsölheti az inat és nagy fájdalommal járhat. Úgynevezett bursa gyulladás (bursitis) is megjelenhet, ami tovább fokozza a tüneteket.  A bursa egy folyadéktömlő, aminek normális szerepe az ín és csont közötti súrlódás csökkentése. Mindkét esetben észlelhető, hogy a sejtek kalcifikálódnak, azaz mész rakódik le és ezért megkeményednek.

Mit tehetsz, ha ezeket a tüneteket észleled?

Az első és legfontosabb: mutasd meg hozzáértő orvosnak!

Mivel az Achilles fájdalom súlyosabb sérüléshez -akár szakadáshoz is- vezethet, bízd szakemberre a diagnózis felállítását és a kezelés irányítását.

A kezelés lehetőségei

Achilles fájdalom esetén többféle módszer alkalmazható egyénként vagy akár kombináltan:

  • Nem szteroid gyulladáscsökkentők
  • Gyógytorna
  • Fizikoterápiás kezelések

A kezelések legfőbb célja a fájdalom enyhítése, a duzzanat csökkentése és a gyulladáscsökkentő (gyógyulási) folyamatok segítése, támogatása.

A rehabilitációs protokoll megválasztása az állapot súlyosságától és attól függ, hogy profi sportolóról van-e szó. A teljes tehermentesítés mára már elavult módszernek tekinthető, azonban minden beavatkozást körültekintően kell csinálni! A pihentetés alatt nem azt kell érteni, hogy feküdj a kanapén. Csökkentsd az intenzitást, igyekezz tehermentesíteni a sérült végtagot (például kinesio tape segítségével). A futást váltsd le olyan gyakorlatokra, amik segítik a vérkeringés növelését, azonban nem feszítik túl a vádlit és az Achilles inat: ilyen lehet a kerékpározás vagy az elliptikus tréner használata (ezek kevésbé veszik igénybe az Achillest) .

Cseréld le a rossz futócipőd! Ha azt látod, hogy a sarokrésznél ki van kopva, netán nagyon kemény a cipő hátsó része, esetleg túl puha a futócipő betétje, érdemes lecserélned. Sok esetben egy egyszerű sarokemelő is meg tudja oldani a problémát.

Fizikoterápiás kezelések, akár otthonra is

  • TENS kezelés: elsősorban fájdalomcsökkentő módszer. A készülék impulzusokat küld a bőrön át a kezelendő testrész idegvégződéseihez. Az esetek többségében ez a stimuláció jelentősen csökkenti vagy megszünteti a fájdalmat. Enyhén serkenti a vérkeringést, ami hozzájárulhat a gyógyulási folyamathoz (de önmagában a TENS nem gyógyít).
  • EMS kezelés, azaz izomstimuláció: ellazítja a merev izomzatot, segíti a vádli erősítését abban a szakaszban, amikor edzéssel még nem terhelhető; felgyorsítja a vérkeringést, így a salakanyag eltávolítását és a megfelelő tápanyagok szállítását.
  • NEMS, azaz mikoráramú idegstimuláció: a legújabb és egyben az egyik leghatékonyabb elektroterápiás módszer. Erőteljesen csökkenti a fájdalmat, helyreállítja a sérül sejtek membrán-potenciálját és ezzel elindítja az ATP-, és fehérje termelést, a gyógyulási folyamatokat.
  • Terápiás ultrahang: a testbe irányított ultrahang a szövetekben elnyelődik, hatására meggyorsul a kezelt terület vérkeringése, mely serkenti a gyógyulási folyamatokat.
  • Lágylézer kezelés: rendkívül egyszerűen végezhető, hiszen a lézersugarat csak a fájdalmas területre kell irányítani és néhány percig ott tartani. A szövetekbe hatoló lézersugár serkenti a sejtek regenerációját és ezzel gyorsítja a gyógyulási folyamatokat.
  • Melegterápia: a több hónapos, tartósan fennálló panaszok esetén alkalmazott hő hatására a terület vérkeringése meggyorsul, elszállítja a toxinokat és gyógyító anyagokat hoz a beteg felületre – gyorsul a gyógyulási folyamat
  • Manuálterápiák: érdemes felkeresni egy manuálterapeutát, aki különböző fogásokkal tudja elősegíteni a gyorsabb regenerációt.
  • Mozgásterápia: a mozgásterápiás szakember segíthet, hogy nagyobb mozgásterjedelmen tudjon dolgozni a boka ízületed- otthon megfelelő feladatokkal enyhíts az ín túlfeszülésén.

Csökkentheted az Achilles-ín túlterhelés kockázatát, ha betartod a következőket:

  • Fokozatosan növeld az intenzitást akár gyorsaságról, akár tempóról van szó!
  • Körültekintően válassz cipőt! Legyen kényelmes és csillapítson megfelelően! Dobd ki az elhasznált, kopott cipőket! Ha gyakran hordasz magassarkút, végezz nyújtó-mobilizáló gyakorlatokat rendszeresen!
  • Végezz bokamobilizáló gyakorlatokat, amivel el tudod kerülni az Achilles-ín és a vádli feszülését!
  • Ha bokasüllyedésed vagy lúdtalpad van, foglalkozz vele! Végezz megfelelő gyógytornát!
  • A vádlid erősítsd excentrikus gyakorlatokkal.

Ha késlekedsz a probléma megoldásával, annak súlyosabb következménye is lehet: az Achilles-ín akár el is szakadhat, ami sebészeti beavatkozást igényel és hosszú időre “kivesz” az edzésmunkából. Így amint észleled a tüneteket, fogadd meg a tanácsokat és tegyél a gyógyulásodért!

blank

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (6)
  • comment-avatar

    Az izomstimulátor rendszeres használata segítséget nyújthat az elmaradó lábizom visszaerősítésében. No nem egy nap alatt, hanem kitartó kezeléssel, 8-12 hét alatt lehet javítani az állapoton. A Myolito készüléken a 06 és a 07-es programok valók erre. Az első 4 hétben a 07-es programot használja naponta egyszer. A 4.hét után térjen át a 06-os programra. Ha az idejébe belefér, akkor napi 2 kezelés is végezhető vele.

  • comment-avatar
    Ildikó 5 nap

    A férjemnek 2010. év tavaszán részeleges achilles in szakadása lett (kb.50-60%-os). Azt mondták, hogy nincs műtétre szüksége, hanem spicc tartásban begipszelték a lábát kb. 2 hétre, aztán még normál lábtartásban szintén 4 hétre. A gipsz levételét követően érzékeltük, hogy a jobb vádlija mintha teljesen eltűnt volna. Először járt gyógytornára, azóta folyamatosan próbálja edzeni a vádliját, mert nagyon zavarja, hogy a másik lábához képest, nagyon visszafejlődött a vádlija. Kicsit javult a sok vádlizástól és futástól, de nem látványos. Szeretnék érdeklődni, hogy izomstimulációval fejleszthető-e a vádlija. Saját részre rendeltem myolito készüléket, ez használható a vádli izomerejének növeléséhez? Ezt a készüléket eredetileg magam miatt rendeltem (nekem 5-6 csigolyánál porckorongsérvem van, amely komprimálja az ideggyököt és lábzsibbadást és érzéketlenséget is okoz a jobb külső lábszáramon pl. és a nagy lábujjamban, de ami a legfontosabb nekem, hogy a jobb lábam izomereje sokkal gyengébb, mint a másik lábamnak, ezt szeretném kezelni a készülékkel és a tens részét is a derékfájdalmam enyhítésére). Előre is köszönöm a segítségét. Üdvözlettel: Cz. Ildikó

  • comment-avatar

    Olvassa el a cikket, amihez posztol, de most figyelmesebben! Az achilles panaszok jelentős része a sarokcsonti tapadás alatt észlelhető. A részletek és válasz a cikkben.

  • comment-avatar
    Sanyi 2 hónap

    A jobb lábamon fáj az a rész, ahova ez az achilles ín “befut”. Tehát leghátul, legalul. Jellemzően lépés közben, vagy ha előre dőlök, és “nyúlik” az ín (vagy nyomás fejtődik ki a csontra). A netes keresőkben látható fotókon azonban mindenhol boka tájéki fájdalmat írnak achilles ín gyulladásnak. Ezen túlmenően valóban csontnak tűnik az a pont, amit ha megnyomok, enyhe fájdalmat érzek.

    Megdagadva, duzzadva nincs, nem melegebb mint mondjuk a másik lábamon. Lehetséges hogy ez nem achilles ín probléma? Ha lehetséges, akkor mi jöhet még szóba?

    Köszönettel: Sanyi.

  • comment-avatar

    Az Achilles-gyulladás makacs “jószág”. Azt kérdezi, hogy mivel gyógyulhatna gyorsabban? De hiszen erről szól a cikkem? Olvassa el figyelmesen.
    Van másik cikkem is Achilles témában, katt ide.
    Labdarúgók sérüléseire kifejlesztett speciális készülék a Soccer Pro elektroterápiás készülék, ezen felül terápiás ultrahang és/vagy lágylézer kezelés segíthet a gyógyulás gyorsításában.

  • comment-avatar
    Zsozso 4 hónap

    Három hónapja fáj a jobb lábamban az Archiles ín, egy foci baleset következtében. 
    Ortopéd doki ultrahang segítségével megállapította, hogy meg van dagadva (duplája, mint a bal lábam ína)
    Azóta is pihentetem. 
    Mit tegyek? Mivel gyógyulhatna gyorsabban? Nagyon türelmetlen vagyok. 😀