Piriformis szindróma és kezelési lehetőségei

A fenékizmaid mélyén fájdalmat érzel? Gondolni kell a Piriformis szindróma lehetőségére. A fájdalom oka, hogy a piriformis izom összenyomja a közelében haladó ülőideget. Ez a lapos, sávszerű izom a farizmok alatt, a fenék “mélyén” található, a csípőcsont teteje magasságában. Összekeverhető egy sor gerincbetegséggel és ezért gyakran nem a legmegfelelőbb kezelést kapod. Mostanában többen kérdeztek az otthoni kezelés lehetőségeivel kapcsolatban. Nekik (is) szól az írásom.

Compex-sport-keszülékek-banner
Compex-sport-keszülékek-banner

piriformis szindráma okai kezelése

A piriformis kulcsfontosságú izom az alsó végtagok mozgásában. Stabilizálja a csípőízületet, oldalra emeli és egyben kifelé forgatja a combot. Hozzájárul a járáshoz, a testsúly áthelyezéséhez egyik lábról a másikra, azaz az egyensúly megtartásához. Gyakorlatilag minden mozgáshoz használod, különösen azokhoz, ahol a combok emelése, forgatása szükséges.

Az ülőideg egy vastag és hosszú ideg a testben. A gerincből lép ki és a mélyben, a piriformis izom alatt, ritkábban rajta keresztül halad át. Végigfut a faron, combon, a lábszáron és végül kisebb ágakra válva a lábon végződik.

 

A piriformis szindróma okai

Általában elfogadott, hogy az ideg összenyomását a piriformis izom görcse, feszülése okozhatja.

Ehhez azonban számos ok vezethet. Például a farizmokat ért trauma (baleseti ütés, rúgás, leesés) vagy más vélekedések szerint a futók, kerékpározók esetén a rendszeres mikrotraumák, melyet az ismétlődő és tartós mozgás vált ki. Ezek hatására krónikus gyulladás keletkezik, az izom reflexesen összehúzódik, merevvé válik és ha az ideg túl közel, “rossz helyen van”, akkor lenyomja, elnyomja, ami kiváltja a tüneteket.

Diagnosztikája nem egyszerű, mivel nincs kimutatható elváltozás sem ultrahanggal, sem röntgennel, sem más képalkotó eljárással. Tünetei ráadásul könnyen összetéveszthetők az isiásszal. Tapasztalt diagnoszta bizonyos mozdulatok elemzése során tudja felfedezni.

 

A piriformis szindróma tünetei

A farizmok mélyén fájdalom keletkezik. Ez lehet csak bizsergés vagy zsibbadás. A fájdalom kellemetlenül erős is lehet, akár az ülőideg mentén is továbbterjedhet (ezért keverhető össze az isiásszal). Az ülés, járás, lépcsőzés, futás, stb hatására a tünetek erősödnek.

Mélyre irányuló, erős nyomással a farizmok alatti panaszok közvetlenül is kiválthatók.

A fájdalom miatt a piriformis izom reflexesen összehúzódik, merevvé válik. Súlyos esetben annyira megrövidülhet, hogy az érintett oldali láb kifelé csavarodik, a lábfej oldalirányba mutat.

Gyakran nem ismerik fel vagy tévesen diagnosztizálják, mert könnyen összekeverhető más és gyakori rendellenességekkel, mint a porckorongsérv, diszkopátia, ágyéki gyöki fájdalom (idegbecsípődés), isiász vagy csípő-burzitisz. Egy amerikai tanulmány szerint (1) a felnőttkori munkaképtelenség több mint 16% -a krónikus derékfájdalom miatt alakul ki és ennek legalább 6% -a valójában piriformis-szindróma. A tünetek helyes értékelése teszi lehetővé az időben megkezdett és megfelelő kezelést.

 

Kezelése

Hagyományos orvosi kezelés alapja a mozgástól való részleges tiltás. Alkalmaznak gyógyszereket, például nem szteroid gyulladáscsökkentőket. Ha ez nem válik be, akkor persze jöhet a szteroid vagy aki erre sem reagál, annál a boltulinum toxin (botox) injekciók. Szerencsére csak ritkán ajánlanak (és végeznek) műtétet. Szintén alkalmaznak fizioterápiás módszereket, például ultrahang kezelést. A lágylézer is jó lenne erre, de nem minden lágylézer képes olyan mélyre hatolni, hogy elérje ezt az izmot. 

Ha kimondták a piriformis szindróma diagnózist, akkor otthon magad is kezelheted. Több kezelést kombinálhatsz a maximális hatékonyság érdekében.

A kezelések célja a gyulladás megszüntetése, továbbá a piriformis izom lazítása, majd erősítése.

 

Otthon kövesd az alábbi stratégiát:

Átmenetileg mérsékeld az edzésadagokat

Ha mindig újra és újra létrehozod a kiváltó okot, azzal a gyógyulás ellen dolgozol. Az edzésterhelés visszavétele segít, hogy a gyógyulási folyamatok legyűrhessék a gyulladást. De ne válj inaktívvá!

 

Hűtsd le a fájdalmas területet

Tegyél 10-15 percre jéggel teli zacskót a fájdalmas területre. Ne közvetlenül a bőrre, mert az akár fagyást okozhat. Itt olvashatsz a hűtés kedvező hatásairól.

A hűtés csökkenti a gyulladást. Amikor a jeget leveszed, akkor a test felmelegíti a lehűtött területet, ami a keringés gyorsulásához vezet. Ez pedig kedvez a gyulladáscsökkentő folyamatoknak.

10-15 perc hűtés után hagyd felmelegedni az izmokat (1 óra szüntet). Ismételd meg 3-4 alkalommal.

A túlhűtés nem jó, azaz ne használd ezt a módot 2-3 napnál hosszabban és egyszerre nem kell 15 percnél hosszabban hűtened.

 

Kezelj terápiás ultrahanggal

A piriformis izom mélyen található, így 1Mhz-es frekvenciájú terápiás ultrahangot használj a kezeléshez. Az ultrahang kiváló gyulladáscsökkentő hatású. Felmelegíti a kezelt szöveteket, ellazítja a merev izmot. Gyorsítja a gyulladás megszűnését.

Az M-Sonic 901 terápiás ultrahang például megfelelő erre a célra. 10-12 napon keresztül, napi 1 alkalommal kezelj. Alkalmazz közepes intenzitást, 10 percen át (egy tenyérnyi területen a fájdalmas terület felett). A kezeléshez mindig használj ultrahang gélt!

Ha 12 nap kezelés után az ultrahang kezelést hagyd abba – akkor is, ha a panaszaid még részben megmaradtak. Ennél több ultrahangot nem szabad adni ugyanarra a helyre. 3-4 hónap szünetet kell tartanod, mire ugyanitt kezelhetsz.

 

Alkalmazz mikroáramot!

A mikroáram ma még kevésbé elterjedt elektroterápiás módszer. Pedig ez a leghatékonyabb fájdalomcsökkentő és gyulladáscsökkentő módszer, mely otthon is alkalmazható. Véleményem szerint a közeljövőben ez lesz az egyik legelterjedtebb kezelési mód. A mikroáram hatásáról itt olvashatsz. 

Naponta 2-3-szor kezelj, egyenként 20 percig.

 

Lazítsd és erősítsd a piriformist!

Az izom ellazítása és megerősítése tornagyakorlatokkal is elvégezhető. Igaz, ehhez jópár hónapra szükséged lesz.

Néhány ilyen gyakorlat.piriformis szindróma lazítő és erősítő gyakorlatok

 

Piriformis nyújtás: Feküdj a hátadra. Az egyik térded húzd fel, a talpad maradjon a talajon. A másik lábad tedd keresztbe rajta. Fogd meg a térded és lassan húzd az ellentétes oldali vállad felé. Tartsd néhány másodpercig. Ismételd 20x mindkét oldalon. Óvatosan növeld a kitartás időtartamát.

Erősítő gyakorlat 1: Feküdj az oldaladra. Húzd fel a térded annyira, hogy a csípőd és a térd-lábszárad is 60 fokos szöget zárjon be. Most forgasd a felül levő combod (emeld a felül levő térded). Tartsd ki néhány másodpercig, majd engedd vissza. Figyelj arra, hogy a bokáid mindvégig érintkezzenek, azaz a bokát ne emeld! Ismételd 10x mindkét oldalon.

Erősítő gyakorlat 2: Ereszkedj négykézlábra. Emeld oldalirányba az egyik térded. Tartsd ki néhány másodpercig. Engedd vissza a talajra. Ismételd mindkét oldalon 10x. Minden nap növeld 1 másodperccel a kitartás idejét.

 

Használj izomstimulátort!

Ha nincs időd arra, hogy néhány hónapra kiess az edzéből vagy egyszerűen csak lusta vagy hónapokig tornászni, akkor a piriformis szindróma kezelésére használj elektromos izomstimulátor készüléket. Egy minőségi izomstimulátorral az edzésnél hatékonyabban és gyorsabban lazíthatod és erősítheted meg az izmokat, így gyorsabban szüntetheted meg a panaszokat is.

A Globus sport izomstimulátorok (Runner Pro, Cycling Pro, Triathlon Pro) vagy a Genesy 300 Pro egyaránt biztosítja a szükséges programokat: a fájdalomcsökkentés, izomlazítás és izomerősítés kombinációjával 2-3 hét alatt már határozott javulást érhetsz el. A panaszok teljes megszüntetéshez rendszeres nyújtás és stimulátor bevetése esetén is hosszú időre, akár 2-3 hónapra lehet szükséged.

 

Forrás

  1. Diagnosis and Management of Piriformis Syndrome: An Osteopathic Approach: Lori A. Boyajian-O’Neill, DO; Rance L. McClain, DO; Michele K. Coleman, DO; and Pamela P. Thomas, PhD

CÍMKÉK
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (2)
  • comment-avatar
    Dr. Zátrok Zsolt 4 hét

    Minden egyes, a gerincből kilépő ideg egy jól körülhatárolt területet lát el. Ebből következik, hogy a fájdalom lokalizációjából következtetni lehet az ideg érintettségére és annak „magasságára”.
    Ha a talpa közepe fájdalmas, akkor azt jelenti, hogy az ágyéki 5.csigolya (L5) területe érintett.
    A fájdalmat okozhatja gerincsérv, vagy piriformis szindróma is. Ha utóbbi, akkor a piriformis izom az ülőidegnek azt a részét nyomja, szorítja le, amiben az L5-től lefutó ideg halad.
    Mivel bringázik és a panasz összefügg az aktivitással, így logikusnak látszik, hogy az ideget a mozgás során valami elnyomja. Ez lehet a piriformis.
    Különös figyelmet kellene fordítania a lazításra minden tekerés után!
    Plusz amit a cikkben leírtam!

  • comment-avatar
    Lendvai Attila 1 hónap

    Dr Zatrok úr!
    Nekem nem a fenekem,hanem a jobb talpam kezd el zsibbadni a verseny bicajon,de csak azon,ez10-30km közt előjön,100 felett már nem érzem, csak fáj,meg szét taposom a talpam,mi a baj?