Lumbágó – a fájdalom mozdulatlanná merevít

A lumbágó a deréktájon megjelenő, erős fájdalmat jelent. Gyakori jelenség és minden harmadik felnőtt megtapasztalja élete során. Olyan erős és hasogató lehet, hogy nem enged mozogni. Még a székből való felkelés, de az egyenes tartás is igen nehezedre esik. Nézzük, mit tehetsz vele otthon. 

Mire való a gerincoszlop?

A gerincoszlopod teszi lehetővé a felemelkedett, álló testhelyzetet. Megtartja a tested és benne a szerveid. Csigolyákból, a közöttük levő porckorongokból, rögzítő szalagokból áll és stabilitását a hátizmaid és a gerinctartó izmaid biztosítják. A csigolyák védik a gerincvelőt, mely az agyat a szerveiddel, izmaiddal összekötő idegpályák összessége. Minden csigolyaközben kilép egy idegpár, amely egy adott területet beidegzéséért felel. Ezért a fájdalom megjelenési helyéből pontosan tudni lehet, hogy melyik csigolyánál kilépő ideghez köthető.

 

Hogyan alakul ki a lumbágó?

A testsúlyod terhe a gerincoszlopodra nehezedik. A mozgás során “rugózik” és elnyeli a lépés, ugrás, mozdulat által keltett rezgéseket. Különösen nagy teher hárul az ágyéki-keresztcsonti szakaszra (az a deréktáj vagy orvosi kifejezéssel lumbális régió) és ezért itt a leggyakoribb a fájdalom megjelenése is.

Lumbágó esetén egy gerincvelőből kilépő idegszál “becsípődik”, nyomás alá kerül a gerinc lumbális (ágyéki) szakaszán. Ez hirtelen megjelenő, villámcsapásszerű, erős, szúró és esetenként sugárzó fájdalmat okoz. A lumbágó jelentése: nyomás alá került idegszál miatt fellépő deréktáji fájdalom.

lumbágó az idegszál nyomás alá kerül

Előfordulási gyakorisága az életkor előrehaladtával általában nő, de már a fiatal korosztályban is sokan megtapasztalják a lumbágó okozta kínzó fájdalmakat.

 

Életmód, mint kockázat

Egyre többen végeznek álló vagy ülőmunkát, ami elfáraszt a műszak végére, de valójában nem testi fáradtság, inkább a monotonitás, egyhangúság okozza. Ha – ahogy a többség sem-  nem végzel testedzést, akkor az egyre gyengülő hát és gerinctartó izmaidnak kellene megtartaniuk a súlyod. Tovább ronthat a problémán, ha a testsúlyod is nő. A gyengülő izomnak kellene elbírnia egy növekvő súlyt. Ez nyilvánvalóan lehetetlen.

Ez a modern életmód csapdája! Nincs szükség fizikai erőfeszítésre a táplálék megszerzéséhez, a mindennapi élethez. A hátizmok gyengék és nem csoda, hogy akár egy “ártatlan mozdulatra” kialakul a lumbágó, ami aztán pár napig mozdulni sem enged.

 

A lumbágó tünetei

Általában három fő tünet figyelhetsz meg:

  • a deréktáji fájdalom (kötheted akár egyetlen hirtelen mozdulathoz, de fokozatosan is kialakulhat),
  • az ágyéki gerinc melletti izmok merevsége (reflexes izomválasz a fájdalomra),
  • kényszer testtartás (a fájdalom nem enged kiegyenesedni).

A lumbágó esetén

  • nem tudsz olyan mértékben hajolni (se előre, se hátra, se oldalra), mint azelőtt;
  • fájdalmad fokozhatja akár a köhögés, a tüsszentés vagy a nevetés is;
  • általában az ágyéki-keresztcsonti gerinc terület fáj, de kisugározhat a csípőízületbe vagy a farizomba is.

Fizikai és psychés okok

A lumbágó hátterében több fizikai elváltozás is állhat:

  • a gerinctartó izmaid meggeyngülnek a mozgáshiány miatt
  • a növekvő testsúlyod miatt relatív izomgyengeség alakul ki, azaz a nagyobb testsúlyt már nem bírják el a gerinctartó izaid
  • terhesség során szintén a növekvő testsúly és a megváltozó statikai pozíció okozhatja
  • a gerincmozgató izmok sérülése következtében létrejövő gyulladás
  • a gerinc kisízületeinek elváltozásai (pl. mészlerakódás nyomja az ideget)
  • a porckorongok kopása és kiboltosulása, súlyos esetben kiszakadása
  • a csontritkulás és ezzel a csigolyák egymáshoz közeledése
  • a különböző gerincvelő-fertőzések
  • a csigolyákat érintő daganatos elváltozások.

Közismert tény, hogy ami „a fejünkben történik”, az kihatással van egész testünkre. Nincs ez másképp a deréktáji fájdalmak esetén sem: a lumbágó kialakulásában nagy szerepet játszhat a mindennapos stressz, a feszített munkatempó és az esetleges depresszió is. Ha teheted, rendezd át az életed, mérlegeld, hogy mennyit éri meg vállalni.

Közvetett ok lehet szervi betegség is: az alhasban, kismedencében lévő szervek megbetegedése is okozhat erre a területre sugárzó fájdalmat. (Ilyenek lehetnek a vesebetegségek, urológiai problémák, nőgyógyászati betegségek stb.)

 

Megelőzés, mint orvosság

Már említettem, hogy a panaszokat jórészt a gerinctartó izmok gyengesége okozza. Ebből következik, hogy a rendszeres testmozgás, az optimális(hoz közeli) testsúly megtartása a legfontosabb teendőd. Több tanulmány is kimutatta, hogy azoknál, akik rendszeresen hátizomtornát végeznek, ritkábban jelenik meg lumbágó.

Heti 4-5-ször végzett, 20 percnyi gerinctorna – néhány fekvőtámasz, planking- kiváló hatású! A jóga kedvező hatásait is több tanulmány igazolta. Különösen akkor fordíts erre energiát, ha ülő-álló munkád van és estére hátfáradtságot érzel.

 

Teendők lumbágós derékfájdalom megjelenésekor

A fájdalom tested jelzése, amellyel azt próbálja neked “elmondani”, hogy „valami gond van”. Ne hagyd figyelmen kívül ezt a jelzést, derítsd ki a probléma okát, még mielőtt súlyosabbra fordul a helyzet!

Bár a lumbágó enyhe esetben néhány napon belül magától is megszűnik, de vannak  esetek, amikor feltétlenül és azonnal fordulj orvoshoz. Ha lábzsibbadást érzel; ha hirtelen nem tudod tartani a székleted vagy vizeleted; ha a derékfájás magas lázzal párosul. Akkor is érdemes felkeresned egy szakembert, ha 4-5 nap alatt nem szűnik a fájdalmad, illetve ha panaszaid mérséklődnek ugyan, de hetekig fennállnak, s kis szünet után bizonyos mozdulatok elvégzésekor visszatérnek. 

A derékfájdalom megjelenése utáni órákban kerüld a testi megerőltetést, mert minden fizikai erőkifejtés fokozni fogja a panaszod. Kemény matracon (a puha és süppedős nem jó) feküdj az oldaladon. Húzd fel a térded, “gömbölyítsd” a deréktájad, tehermentesítd az ágyéki porckorongokat.

A lumbágó gyógyszeres kezelése a fájdalom csillapítását és az izmok ellazítását célozza. A szájon át bevett gyógyszerek azonban nemcsak a fájdalmas pontra jutnak el, hanem egész testedbe szétáramlanak. Olyan helyekre is hatnak, ahol arra nincs szükséged – ez vezethet nemkívánatos mellékhatásokhoz. Különösen akkor, ha tartósabban, néhány napnál hosszabban kell szedned őket.

Ha nem vagy híve a gyógyszereknek, akkor válassz a különféle fizikoterápiás módszerek közül. Ezek teljesen veszélytelen, ám hatásos kezelést biztosítanak. Egyesekkel gyors hatást érhetsz el (TENS, izomstimuláció, mikoráram), más módszerekkel több kezelés kell a tünetek csökkentésére, azonban a gyógyulást is gyorsítják (mikroáram, ultrahang, lágylézer, mágnesterápia).

 

Fizikoterápiás módszerek lumbágó otthoni kezelésére

Az otthoni fizikoterápiás készülékeket úgy tervezik, hogy egyszerűen, hatékonyan és veszélytelenül használhasd őket. A lumbágós tünetek esetén választhatsz

  • TENS kezelés 
    A TENS (azaz bőrön keresztüli idegstimuláció) az egyik leghatékonyabb fájdalomcsillapító módszer. Két úton hat: leállítja a fájdalomimpulzusok továbbítását az agy felé, illetve serkenti az endorfintermelést, ami a tested által termelt erős fájdalomcsillapító anyag. Lumbágós fájdalom esetén olyan TENS-t válassz, ami rendelkezik úgynevezett modulált TENS programmal, mert ez hosszabb időn át is hatékony fájdalomcsillapítást ad. Azok a készülékek, amik nem rendelkeznek ilyennel, csak néhány napig tartó fájdalomcsillapítást eredményeznek, mert az agy hozzászokik a stimulációhoz! Olvasd el ezt az írásom, hogy megtudd, mi alapján válassz TENS készüléket. Tudnod kell azt is, hogy a TENS kezelés csillapítja ugyan a fájdalmad, de nincs terápiás hatása, azaz nem csökkenti a gyulladást, sérülést, stb.
  • Mikroáramú kezelés
    Hatékonyabb fájdalomcsillapító, mint a TENS, azonban csak a modernebb és egyelőre drágább készülékek biztosítják. Nemcsak a fájdalomra hat, hanem serkenti a gyógyulási folyamatokat. A sérült és gyulladt szövetek regenerációja gyorsul. A mikroáram a legfejlettebb államokban (Kanada, Japán, USA, Anglia) már a TENS-nél gyakrabban alkalmazott eljárás.
  • Lágylézer kezelés 
    Hatása hasonló, mint a mikroáramnak – helyreállítja a beteg sejt membránjának stabilitását és ezzel beindulhatnak az energiatermelő és fehérje előállító folyamatok, ami gyorsítja a gyógyulást. Külön előnye az ideggyök körüli ödéma gyors csökkentése. Az Amerikai Orvosok Testülete (ACP) 2017-es tanulmány alapján a lágylézert ajánlja elsőként alkalmazandó eljárásnak derékfájdalom esetén. Még a (nem kiszakadt) gerincsérv által kiváltott lumbágó esetén is hatékonynak bizonyult, sőt az esetek 2/3-ában a műtét is elkerülhetővé vált. A lágylézer készülékek drágábbak, mint a mikroáramú vagy TENS készülékek.
  • Ultrahang kezelés
    A testben elnyelődő ultrahang sugarat felmelegítik a kezelt szöveteket. Gyorsul  a vérkeringés, ami ellazítja az izmokat és csökkenti az ideggyök körüli ödémát. Hatása lassabban alakul ki, mint a lágylézer esetén, 10-12 kezelésre lehet szükség. Előnye, hogy a készülékek olcsóbbak, mint például a lágylézerek. Az ultrahang esetén a helyes adagolásra figyelned kell és nem használhatod korlátlanul.
  • Mágnesterápiás kezelés
    A pulzáló mágneses mező kezelést a nyugati fizikoterápia alapértelmezetten alkalmazza. Hazánkban háttérbe szorult. Ez csaló-átverős cégek miatt van, akik sokakat megkárosítottak. Erről azonban a mágnesterápia nem tehet, úgyhogy érdemes lenne visszaadni a megbecsülést a módszernek. Hatása nem annyira gyors, mint az előbb említetteké, de a megelőzésben, a tartós eredmény biztosításában nagyon hasznos lenne az alkalmazása.

Lumbágó otthoni kezelésére a következő készülékeket ajánlom


Összeállítottam egy tájékoztatót a lágylézer kezelésről, mely ingyenes és kérésedre elküldöm.

Add meg mail címed és pillanatokon belül megkapod.

*A “Kérem a tájékoztatót” gomb lenyomásával hozzájárulsz ahhoz, hogy az általad önkéntesen megadott adatokat a Scart Kft. mint adatkezelő kezelje a hozzájárulásod visszavonásáig abból a célból, hogy az orvostechnika témával kapcsolatban érdekességeket, tanácsokat valamint esetenként reklámcélú levelet küldjön. Az Adatkezelési szabályzatot itt éred el.

CÍMKÉK
OSZD MEG!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (0)