Lumbágó – a fájdalom mozdulatlanná merevít - Dr. Zátrok Zsolt blog

Lumbágó – a fájdalom mozdulatlanná merevít

A lumbágó vagy ahogy szintén nevezik idegbecsípődés a hirtelen megjelenő deréktáji fájdalom megnevezése. Általában egy “rossz mozdulatra” alakul ki. A bútor vagy nagyobb súly megemelése hatására villámcsapásszerűen keletkezik. Azután hosszabb-rövidebb ideig olyan erős és hasogató, hogy szinte mozdulni sem enged. Magzatpózba görnyedve, térdeid felhúzva próbálsz megszabadulni tőle. A felkelés, az egyenes testtartás is igen nehezedre esik. Aztán lassan megszűnik, hogy a legváratlanabb pillanatban jelenjen meg újra. Ahhoz, hogy megszabadulj tőle, sokat kell tenned! 

Mi a gerincoszlop szerepe?

A tested súlyát járáskor a gerincoszlop tartja. A gerinced 7 nyaki, 12 háti, 5 ágyéki és 5 egybenőtt keresztcsonti csigolyából áll. Ide sorolják még a farokcsontot, de a lumbágó szempontjából ez nem érdekes.

Minden csigolya közötti résben jobbra-balra 1-1 gerincvelői ideg lép ki. Innen indulva futnak az izmokhoz, szervekhez, bőrhöz, stb.

A csigolyákat szalagok és az úgynevezett gerinctartó izmok tartják a helyükön.

Minden egyes lépésednél a súlyod ránehezedik a gerincedre, amely rugalmassága révén elnyeli a mozdulat által keltett rezgéseket.

Mármint addig, amíg a gerinctartó izmaid megfelelően erősek.

Hogyan alakul ki a lumbágó?

Ha a gerinctartó izmaid meggyengülnek vagy nagyot emelsz, akkor a gerincedra nagyobb teher hárul és két csigolya egymáshoz nyomódik. Szerencsés esetben ez nem okoz gondot, néha viszont úgy érnek össze, hogy megnyomják a köztük kilépő idegszálat. Az egy pillanatra “becsípődik” a két csont közé.

Ez okozza hirtelen, villámcsapásszerű, erős, szúró és esetenként lábba is sugárzó fájdalmat.
Az idegszál környéke ödémássá válik, a fájdalom miatt a környező izmok mintegy védekezésként megmerevednek. Ezek tovább fokozzák a fájdalmat és kényszertartás alakulhat ki.

lumbágó az idegszál nyomás alá kerül

A lumbágó a gerincsérv “előszobája”

Ha többször ismétlődik a lumbágód, akkor ideje lesz komolyan venned, mert arra figyelmzetet, hogy még van időd “visszacsinálni”.
A lumbágó egy figyelmeztetés, hogy van egy gyenge pontod. Ha nem törődsz a megelőzésével, akkor a következő fokozat a gerincsérv! És azt már nem úszod meg ilyen könnyen!

Mi okozhatja a lumbágót?

Többnyire nagyon egyszerű az ok: a gerinctartó izmok erejének abszolút vagy relatív csökkenése.

  • Napjainkban a leggyakoribb az abszolút izomerő csökkenés, aminek fő oka az életmód, az ülő-álló munka és a mozgáshiány. Ülsz az irodában, a buszon, metrón, autóban, a TV előtt, a moziban, a színházban… mindenütt. Eközben az edzőtermeket messze kerülöd, a gerinctartó és hátizmaid annyira meggyengülnek, hogy a saját súlyod is alig bírják. Így fordulhat elő, hogy amikor felemeled a széked, lumbágód keletkezik. És ez nem vicc!
  • Relatív izomerő csökkenést okoz az elhízás. Ha túlsúlyod van, akkor az izmaidra a “tervezettnél” több teher hárul. Olyan, mintha állandóan cipekednél, mintha a válladon mindig ott lenne egy zsák. Gondolhatod, hogy a gerinced (meg persze a csípőd, térded, bokád) nem erre tervezték!
    A túlsúly és ehhez relatíve gyenge izomzat egyenes következménye a lumbágó (deréktáji fájdalom), de ugyanígy a nyak- és hátfájdalom is.
  • Szintén relatív az erőhiány. Igen jellemző lumbágós előzmény a költözés. Az egyébként erős férfiember “belerokkan” a váratlan cipekedésbe. Az izmai elbírják a saját testsúlyát és a normál tevékenységet, de nincsenek felkészülve ekkora plusz teherre.

Megelőzhető-e a lumbágó?

Ha a fentieket tudod, akkor igen!
Rendszeres testmozgással, napi 30-40 perc -a hátizmokat is alaposan átmozgató- tornával  elkerülhetnéd a gerinctartó és hátizmok meggyengülését. Persze ezzel kevesen törődnek….Amíg nincs baj.

Ha álló vagy ülőmunkát végzel, az alaposan elfáraszt a műszak végére. De valójában nem testi fáradtság, inkább a monotonitás, egyhangúság a kimerítő. Ha nem végzel testedzést, akkor az egyre gyengülő hát és gerinctartó izmaidnak kellene megtartaniuk a súlyod.

Ronthat a problémán, ha a testsúlyod is nő. A gyengülő izomnak kellene elbírnia a növekvő súlyt. Ez nyilvánvalóan lehetetlen.

Ez a modern életmód csapdája! Nincs szükség fizikai erőfeszítésre a táplálék megszerzéséhez, a mindennapi élethez.

A hátizmok gyengék és nem csoda, hogy akár egy “ártatlan mozdulatra” kialakul a lumbágó, ami aztán pár napig mozdulni sem enged.

Más okok is lumbágóhoz vezethetnek

Amit fentebb említettem, az a lumbágó legáltalánosabb, leggyakoribb oka. De nemcsak ez lehet! Ezért ha először keletkezik lumbágód és nem attól, hogy át kellett mozgatnod a nagyszerkrényt az emeletről a pincébe, akkor menj orvoshoz, hogy az okát kivizsgálják!

Többek között ilyenek is okozhatnak lumbágót:

  • a gerincmozgató izmok sérülése következtében létrejövő gyulladás
  • a gerinc kisízületeinek elváltozásai (pl. mészlerakódás nyomja az ideget)
  • a csontritkulás és ezzel a csigolyák egymáshoz közeledése
  • a különböző gerincvelő-fertőzések
  • a csigolyákat érintő daganatos elváltozások
  • közvetett ok lehet szervi betegség is: például az alhasban, kismedencében lévő szervek megbetegedése a deréktájra sugárzó, lumbágóval összekeverhető fájdalmat válthat ki. (Ilyet okozhatnak a vesebetegségek, urológiai problémák, nőgyógyászati betegségek stb.)

Lumbágóhoz vezethet a túlzott terhelés és stressz is

Kevésbé ismert, hogy ami „a fejedben történik”, az kihatással van egész tested működésére.

A deréktáji fájdalmak, a lumbágó kialakulásában szerepet játszhat a mindennapos stressz, a feszített munkatempó és a depresszió is. Ha úgy érzed, több a vállaidon a teher, mint amit elbírsz, akkor az valódi hát és derékfájdalmak képében jelenhet meg!
Ha teheted, rendezd át az életed. Mérlegeld, hogy mennyit éri meg vállalni. A szorongás és depresszió kezelésében ezen felül alkalmazhatod az Alpha-Stim AID készüléket is.

Teendők akut lumbágós derékfájdalom megjelenésekor

A fájdalom tested jelzése, amellyel azt próbálja neked “elmondani”, hogy „valami gond van”. Ne hagyd figyelmen kívül ezt a jelzést, derítsd ki a probléma okát, még mielőtt súlyosabbra fordul a helyzet!

Bár a lumbágó enyhe esetben néhány napon belül magától is megszűnik, de vannak  esetek, amikor feltétlenül és azonnal fordulj orvoshoz. Ha lábzsibbadást érzel; ha hirtelen nem tudod tartani a székleted vagy vizeleted; ha a derékfájás magas lázzal párosul. Akkor is érdemes felkeresned egy szakembert, ha 4-5 nap alatt nem szűnik a fájdalmad, illetve ha panaszaid mérséklődnek ugyan, de hetekig fennállnak, s kis szünet után bizonyos mozdulatok elvégzésekor visszatérnek. 

A derékfájdalom megjelenése utáni órákban kerüld a testi megerőltetést, mert minden fizikai erőkifejtés fokozni fogja a panaszod. Kemény matracon (a puha és süppedős nem jó) feküdj az oldaladon. Húzd fel a térded, “gömbölyítsd” a deréktájad, tehermentesítd az ágyéki porckorongokat.

A lumbágó gyógyszeres kezelése a fájdalom csillapítását és az izmok ellazítását célozza. A szájon át bevett gyógyszerek azonban nemcsak a fájdalmas pontra jutnak el, hanem egész testedbe szétáramlanak. Olyan helyekre is hatnak, ahol arra nincs szükséged – ez vezethet nemkívánatos mellékhatásokhoz. Különösen akkor, ha tartósabban, néhány napnál hosszabban kell szedned őket.

Ha nem vagy híve a gyógyszereknek, akkor válassz a különféle fizikoterápiás módszerek közül. Ezek teljesen veszélytelen, ám hatásos kezelést biztosítanak. Egyesekkel gyors hatást érhetsz el (TENS, izomstimuláció, mikroáram), más módszerekkel több kezelés kell a tünetek csökkentésére, azonban a gyógyulást is gyorsítják (mikroáram, ultrahang, lágylézer, mágnesterápia).

Fizikoterápiás módszerek lumbágó otthoni kezelésére

Többféle kezelés közül választhatsz. Bár egyenként is segítenek, de legjobb, ha 2-3 kezelést kombinálsz.

TENS kezelés

A TENS (azaz bőrön keresztüli idegstimuláció) egy fájdalomcsillapító módszer. Két úton hat: leállítja a fájdalomimpulzusok továbbítását az agy felé, illetve serkenti az endorfintermelést, ami a tested által termelt erős fájdalomcsillapító anyag.

Lumbágós fájdalom esetén olyan TENS-t válassz, ami rendelkezik úgynevezett modulált TENS programmal, mert ez hosszabb időn át is hatékony fájdalomcsillapítást ad. Azok a készülékek, amik nem rendelkeznek ilyennel, csak néhány napig tartó fájdalomcsillapítást eredményeznek, mert az agy hozzászokik a stimulációhoz! Olvasd el ezt az írásom, hogy megtudd, mi alapján válassz TENS készüléket.

Tudnod kell azt is, hogy a TENS kezelés csillapítja ugyan a fájdalmad, de nincs terápiás hatása. Azaz hatása pár órát tart, majd elmúlik. Ezért ismételned kell a tartós fájdalommentességhez.

Mikroáramú kezelés

Hatékonyabb fájdalomcsillapító, mint a TENS, azonban csak a modernebb és egyelőre drágább készülékek biztosítják. Fő előnye, hogy nemcsak a fájdalomra hat.
Gyorsan csökkenti az ödémát az ideggyök körül, gyorsítja a sérült sejtek regenerációját.
A mikroáram azonban nem erősíti az izmokat, így a lumbágót a kiváltó izomgyengeséget nem javítja.

Lágylézer kezelés

Hatása hasonló, mint a mikroáramnak – helyreállítja a beteg sejt membránjának stabilitását és ezzel beindulhatnak az energiatermelő és fehérje előállító folyamatok, ami gyorsítja a gyógyulást.

Külön előnye az ideggyök körüli ödéma gyors csökkentése.

Az Amerikai Orvosok Testülete (ACP) 2017-es tanulmány alapján a lágylézert ajánlja elsőként alkalmazandó eljárásnak lumbágó, derékfájdalom és a nem kiszakadt gerincsérv esetén.

A lágylézer készülékek drágábbak, mint a mikroáramú vagy TENS készülékek és ezek sem erősítik az izmokat.

Ultrahang kezelés

A testben elnyelődő ultrahang sugarak felmelegítik a kezelt szöveteket. Gyorsul  a vérkeringés, ellazulnak a bemerevedett izmok és csökken az ideggyök körüli ödéma.

Hatása lassabban alakul ki, mint a lágylézer esetén, összesen 10-12 kezelésre lehet szükség.

Előnye, hogy a terápiás ultrahang készülék olcsóbb, mint például a lágylézerek. Az ultrahang esetén a helyes adagolásra figyelned kell és nem használhatod korlátlanul.

Ez a módszer sem erősíti az izmokat.

Mágnesterápiás kezelés

A pulzáló mágneses mező kezelést a nyugati fizikoterápia alapértelmezetten alkalmazza. Hazánkban háttérbe szorult. Ez csaló-átverős cégek miatt van, akik sokakat megkárosítottak. Erről azonban a mágnesterápia nem tehet, úgyhogy érdemes lenne visszaadni a megbecsülést a módszernek.

Hatása nem annyira gyors, mint az előbb említetteké, de a megelőzésben, a tartós eredmény biztosításában nagyon hasznos lenne az alkalmazása.

Izomstimuláció – szerintem ez a legjobb módszer

Ha eddig eljutottál az olvasásban, akkor már tudod: a lumbágót leggyakrabban az okozza, hogy a gerincet tartó izmaid ereje valamely okból nem elegendő ahhoz, hogy megtartsák a csigolyák közötti távolságot. Így a csigolyák összeérnek és megnyomják, “becsípik” a közöttük kilépő idegszálat – ez okozza a pokoli lumbágós fájdalmat.

Az alighanem nyilvánvaló, hogy gyenge hátizmokat rendszeres gerincerősítő tornával erősítheted és ezzel megszüntetheted a lumbágós panaszokat. Viszont akut lumbágó, de még rendszeres hátfájás esetén is kockázatos a torna, sőt ilyenkor egyenesen kerülendő! Ha ugyanis azokkal a gyenge izmaiddal kezdesz hátizomerősítésbe, amik éppen a lumbágó kialakulásához vezettek, akkor tovább fogod rontani a helyzetet, akár sérved keletkezhet.

Itt jön képbe az izomstimuláció (EMS). Ezzel a módszerrel úgy tudod megerősíteni a hátizmaid, hogy közben nem raksz plusz súlyt, terhelést a gerincedre és nem okozol nagyobb bajt.

Az izomstimuláció célja a gerinctartó és hátizmaid megerősítése annyira, hogy veszélytelenné váljon számodra a gerinctorna, a jóga vagy akár a konditermi edzés.

Az izomstimuláció az izom szempontjából, nem különbözik a hagyományos edzéstől. Ha edzésre erősödik az izom, akkor stimulációra is fog. Az egyetlen különbség a hatékonyság és idő. Olvasd el a stimuláció alapjairól szóló cikkem és megértheted, hogy az izomstimuláció hatékonyabb, mint az edzés és ezért rövidebb idő alatt lehet egy adott izomcsoportot fejleszteni vele.

Természetesen a stimuláció nem az edzés helyett van. Kiegészíti. Lumbágó esetén azonban az egyetlen lehetséges és hatásos módszer. Naponta legalább egyszer kell kezelned. 2-3 hét után fogod érzeni a javulást. 2-3 hónap alatt pedig annyira megerősítheted az izmaid, hogy fokozatosan áttérhetsz a testmozgásra.

És itt jön a következő fontos dolog. Ha nem akarod, hogy a lumbágód kiújuljon, soha ne hagyd abba az edzést! Ha ugyanis nem csinálsz semmit, a fáradságosan megerősített izmaid kb 2-3 hét alatt visszalöttyednek az indulási állapotba, te pedig kínlódhatsz ismét a lumbágóddal…

Lumbágó otthoni kezelésére a következő izomstimulátorokat ajánlom

blank
blank
blank
MEGOSZTOM

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wordpress (2)
  • comment-avatar
    Dr. Zátrok Zsolt 9 months

    használja a keresőt! Írja be az isiász szót és nyomjon entert! Olvassa el az isiászról szóló cikkemet.

  • comment-avatar
    Vida Gyuláné 9 months

    Nekem Isiászom van. Mivel kezelhetem itthon?